۱۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۹:۳۰
کد خبر: 82256281
T T
۰ نفر
وزیر اقتصاد سوریه:ایران و سوریه می توانند كالاهای مورد نیاز یكدیگر را تامین كنند

دمشق - ایرنا - وزیر اقتصاد و بازرگانی خارجی سوریه گفت: ایران و سوریه در زمینه تامین كالاها و محصولات مورد نیاز خود می توانند مكمل یكدیگر باشند.

به گزارش ایرنا، ادیب میاله روز سه شنبه در نشست مشترك استاندار خراسان رضوی با بازرگانان و سرمایه گذاران سوری افزود: در گفت و گوها و مذاكرات دوطرف به این نتیجه رسیدیم كه ایران و سوریه می توانند بسیاری از كالاها، محصولات و خدمات مورد نیاز یكدیگر را تامین كنند.
وی اضافه كرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه فرآوری محصولات سوری در این كشور و صادرات آن به دیگر كشورها نیز ظرفیت های خوبی وجود دارد كه می تواند مورد توجه صادركنندگان و سرمایه گذاران سوری قرار گیرد.
میاله اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه های كالاهای سوریه در استان خراسان رضوی و نمایشگاه كالاهای خراسان در سوریه از دیگر زمینه های همكاری میان دو طرف است.
وی با اشاره به اینكه مشكل گذرگاه ها و مسیرهای حمل و نقل كالا از مهمترین مشكلات سوریه است گفت: آمریكا به خوبی می داند كه اقتصادهای سوریه و عراق به هم وابسته است و روابط وسیع اقتصادی میان این دو كشور برقرار بود به همین دلیل برای قطع ریشه های این روابط تلاش كرد.
میاله افزود: بازگشایی مرزهای زمینی عراق و سوریه می تواند نقش مهمی در شكوفایی اقتصاد دو كشور و تبادل اقتصادی میان ایران و سوریه داشته باشد.
وی اضافه كرد: حمل و نقل هوایی می تواند جایگزین مسیر زمینی میان ایران و سوریه شود تا صادركنندگان سوری بتوانند كالاهای خود را به مقصد برسانند.
استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: با توجه با تاكید دولت ها و مسئولان دو كشور موظف هستیم آنچه موجب تقویت روابط استان های دو كشور می شود را اجرا كنیم.
علیرضا رشیدیان افزود: تعرفه های ترجیهی میان دو كشور نزدیك به صفر رسیده و توافقنامه همكاری های اقتصادی میان دو كشور به امضا رسیده كه ابعاد همكاری های راهبردی را میان دو طرف تصویب كرده است.
وی اضافه كرد: گروه های تخصصی برای پیگیری و اجرایی شدن بندهای این توافقنامه تشكیل شده است.
رشیدیان تصریح كرد: پیش از سفر ما به سوریه آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری تاكید داشتند كه استان خراسان رضوی درچارچوب این توافقنامه ها، شروع به همكاری با بخش های خصوصی سوریه كند.
وی بیان كرد: استان خراسان رضوی در زمینه صنعت، معدن، تجارت، شبكه های آب و برق، درمان و دارو و درمان و كشاورزی امكانات و توانایی های خوبی دارد كه می تواند مورد استفاده بازرگانان و صنعتگران سوری قرار گیرد.
استاندار خراسان رضوی افزود: در زمینه دارو و درمان نیز گفت و گوهایی درباره تامین تجهیزات و تبادل تجربیات میان دو كشور و استان انجام شاید.
رشیدیان گفت: جمهوری اسلامی ایران دركنار ملت و دولت سوریه ایستاده و همكاری های خوبی در زمینه های حمایتی و اقتصادی با این كشور دارد.
رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی سوریه نیز گفت: جامعه بازرگانان سوریه علاقه مند به خرید كالاها و شركت در نمایشگاه های ایرانی هستند.
محمد غسان القلاع افزود: برغم شرایط بحرانی كه سوریه در حال گذر از آن است، چرخ اقتصاد همچنان می چرخد و كارخانه همچنان فعال است و درتلاش هستیم كه تولیدات را افزایش دهیم.
رئیس اتاق بازرگانی دمشق اضافه كرد: اصرار و اراده سوری ها بر بازسازی كشور خود بخشی از مشكلات را برطرف كرده است.
القلاع بر ضرورت افزایش دیدار بازرگانان و تبادل هیات های رسمی میان دو كشور تاكید كرد.
وی بیان كرد: مسائل حمل و نقل نیز باید مورد بررسی قرارگیرد تا با گسترش همكاری ها هر دو كشور از این روابط بهره مند شوند.
رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی سوریه خواستار بازگشایی گذرگاهی زمینی از راه عراق برای تسهیل در صادرات و واردات به سوریه شد و خواستار از سرگیری سفرهای زیارتی میان دو كشور شد.
القلاع از پشتیبانی و حمایت های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران از سوریه و تقویت پایداری ملت قدردانی كرد.
استاندار خراسان رضوی و هیات همراه از روز دوشنبه در سفری دو روزه در دیدار با مسئولان مختلف سوری و استانداران استان های دمشق و ریف دمشق راه های همكاری های دو جانبه با این استان ها را بررسی كردند.
خاورم**6116**1144* انتشار دهنده: علیرضا جباری