به گزارش خبرنگار ايرنا، راه هاي استان كردستان با توجه به شرايط اقليمي و سخت گذر بودن محورهاي مواصلاتي آن همواره به عنوان يكي از زيرساخت هاي توسعه استان به شمار مي آيد.
يكي ديگر از ويژگي ها و نقش آفريني راه هاي استان كردستان، نقش كريدوري از شمال غرب به جنوب آن و اتصال پايانه هاي مرزي سيرانند بانه و باشماق مريوان به استان هاي ديگر است.
بهسازي و روان سازي عبور و مرور وسايط نقليه در محورهاي كردستان علاوه بر جنبه هاي اقتصادي آن مي تواند براي افزايش رفاه عمومي مردم و كاهش تصادفات جاده اي نيز مهم باشد.
يكي از مهمترين مسيرهاي استان كه نياز به توسعه و تعريض دارد راه سنندج - مريوان است اين راه اكنون 126 كيلومتر است كه در طرح جديد و با كوتاه شدن مسيرها به 105 كيلومتر كاهش مي يابد و حداقل 21 تا 25 كيلومتر از اين مسير كوتاه مي شود كه هم از نظر زمان كم مي شود و هم اينكه در سال اول بهره برداري از اين پروژه 90ميليارد تومان از محل صرفه جويي در سوخت و استهلاك بازگشت سرمايه دارد.
تعريض راه سنندج - مريوان و تكميل مسير جديد اين دو شهر، از مطالبه هاي جدي شهروندان مريواني است به طوري كه روز گذشته مردم شهرستان مريوان با حضور در فرمانداري اين شهر، خواستار تسريع در اتمام اين مسير شدند.
هفته گذشته در حادثه واژگوني يك دستگاه تانكر حامل سوخت در جاده مريوان، هفت خودرو در آتش سوختند كه به دليل اين حادثه يك نفر كشته و پنج نفر ديگر به شدت زخمي شدند.
سالانه در جاده مريوان- سنندج تعداد زيادي بخاطر جاده هاي نامناسب و پيچ در پيچ و همچنين بخاطر عبور تانكر هاي حمل سوخت عراقي - كه اكثرا فاقد بيمه هستند- به كام مرگ مي روند.
حال در آستانه سفر وزير راه و شهرسازي به استان كردستان موضوع راه هاي استان كردستان به عنوان يكي از مطالبات مردم اين استان مورد توجه قرار گرفته است.
معاون عمراني استاندار كردستان با اشاره به سفر وزير راه و شهرسازي به كردستان گفت: اتمام كريدور شمال جنوب از كرمانشاه تا مياندوآب و همچنين تكميل مسير جديد سنندج - مريوان مهمترين مطالبه مردم استان از وزير راه و شهرسازي در آستانه سفر به كردستان است.
امير قادري در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اتمام كريدور شمال جنوب به ويژه در قطعه سقز - سنندج در سال هاي 1394 و 95 از مصوبات سفر رئيس جمهوري به استان كردستان است.
وي اضافه كرد: طول بزرگراه كرمانشاه - مياندوآب 420 كيلومتر است كه 312 كيلومتر آن در استان كردستان واقع شده است و اكنون 60 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
او ديگر مطالبه مردم و مسئولان را بهسازي جاده مريوان - سنندج و تكميل مسير جديد عنوان كرد و گفت: در نشست چند روز پيش وزارت راه و شهرسازي مقرر شده است كه 130 ميليارد تومان براي تكميل جاده جديد سنندج – مريوان اختصاص يابد.
وي اضافه كرد: گردنه صلوات آباد سنندج نيز يكي از گردنه هاي سخت گذر اين استان بوده و لازم است براي تسهيل تردد در اين محور خط 2 بانده اين محور سه بانده شود و مسير سه بانده آن هم چهار بانده گردد.
معاون عمراني استاندار كردستان گفت: براي اصلاح و بهسازي اين محور در مجموع 420 ميليارد ريال اعتبار نياز است.
وي اضافه كرد: از مجموع 6 هزار كيلومتر راه روستايي استان، اسفالت 450 كيلومتر آن طي 2 سال در سفر رييس جمهوري به كردستان مصوب شد كه اميد است در سفر وزير راه و شهرسازي به استان اين مصوبه عملي شود.
مدير كل راه و شهرسازي كردستان نيز گفت: همزمان با سفر وزير راه و شهرسازي 70كيلومتر بزرگراه و 80 كيلومتر راه روستايي در مناطق مختلف استان به بهره برداري مي رسد.
ملكي افزود: براي احداث و بهره برداري طرح هاي راه سازي در مجموع بيش از يك هزار و 800 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است.
وي اضافه كرد: آيين بهره برداري از كنارگذر سقز به طول 12 كيلومتر و با اعتبار 400 ميليارد ريال، بهره برداري از قطعه 9 بزرگراه كرمانشاه مياندوآب در كامياران به طول 10 كيلومتر و با اعتبار 230 ميليارد ريال و بهره برداري از باند دوم سنندج همدان به طول 12 كيلومتر و اعتبار 300 ميليارد ريال و چند قطعه ديگر اين بزرگراه توسط وزير و معاونينش انجام مي شود.
وي اظهار كرد: در بخش راه هاي روستايي نيز راه روستاهاي داني كش، گلين، علي آباد، احمدآباد، دژن، ملكشان، دگاگا، قوره دره و مرواريد و چندين روستاي ديگر به بهره برداري مي رسد.
ملكي افزود: براي اجراي عمليات احداث و آسفالت اين راه هاي روستايي نيز در مجموع 300 ميليارد ريال هزينه شده است.
نماينده مردم مريوان و سروآباد در مجلس شوراي اسلامي هم گفت: افزايش پروازهاي تهران سنندج فرودگاه سنندج و پيگيري وضعيت احداث فرودگاه سقز ، پيگيري تسريع در روند بهسازي جاده مريوان سنندج و تعريض محور مريوان سقز از مطالبات مردم اين استان است.
منصور مرادي افزود: تسهيل در احداث تونل هورامان، محور سروآباد به كامياران و پيگيري روند احداث راه آهن همدان سنندج از ديگر مطالبات مردم اين استان است.
وي اضافه كرد: احداث بزرگراه، تعريض جاده هاي بين شهري و احداث تونل براي حذف جاده هاي كوهستاني مي تواند در روند توسعه اين استان نقش مهمي داشته باشد.
فرماندار مريوان نيز با اشاره به درخواست مردم اين شهرستان براي تسريع در روند احداث جاده مريوان سنندج گفت: مردم اين شهرستان خواهان تسريع در اتمام عمليات بهسازي جاده مريوان سنندج و كمربندي اين شهر هستند.
محمد فلاحي افزود: پس از درخواست هاي مردمي براي رعايت استانداردهاي لازم توسط تانكرهاي نفتكش عراقي در اين محور، نشستي اختصاصي برگزار شده است.
وي اضافه كرد: طبق مصوب اين نشست و مطابق با استانداردها از اين به بعد تانكرهاي عراقي كه در اين مسير تردد مي كنند بايد مجهز به سيستم جي پي اس، پلاك بين المللي و داراي رانندگان با گواهينامه بين المللي باشند.
به گفته فلاحي تانكرهاي سوخت در مرز باشماق توسط كارشناسان فني مورد بررسي قرار مي گيرند و از تردد رانندگان با سن كمتر از 26 سال خودداري مي شود.
وي با اشاره به ضرورت تكميل مسير جديد سنندج - مريوان افزود: تصميم نهايي براي جاده مريوان - سنندج گرفته شده و اين پروژه در 2 سال آينده به اتمام خواهد رسيد.
فرماندار مريوان علت كند بودن روند پيشرفت جاده مريوان - سنندج را مشكلات فني از جمله نوع خاك منطقه و كوهستاني بودن ذكر كرد كه معضل بزرگي براي پروژه شده است.
وي اضافه كرد: در جلسه وزارت راه و ترابري، 130 ميليارد تومان بودجه به پروژه جاده مريوان - سنندج اختصاص يافته كه 50 ميليارد آن توسط دفتر مقام معظم رهبري و 80 ميليارد تومان هم توسط دولت تامين خواهد شد.
شهرستان مرزي مريوان در 2 مسير به شهرستان هاي سقز و سنندج راه ارتباطي دارد و از طريق پايانه مرزي باشماق به اقليم كردستان عراق متصل مي شود.
تانكرهاي نفتكش عراق در اين مسير تردد دارند و به دليل كوهستاني بودن و عرض كم جاده مشكلاتي براي تردد ديگر وسايط نقليه در اين مسير ايجاد مي كنند.
محور سنندج مريوان به طول 135 كيلومتر داراي بيش از 750 نقطه حادثه خيز است.
قرار است عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي به همراه پنج تن از معاونينش فردا پنجشنبه 15 مهر مهمان مردم استان كردستان باشند.
شركت در جلسه شوراي اداري كردستان و بهره برداري از 70 كيلومتر بزرگراه و 80 كيلومتر راه روستايي از برنامه هاي وزير راه و شهرسازي در كردستان است.
استان كردستان در مجموع هفت هزار و 850كيلومتر راه اصلي، فرعي و روستايي دارد كه شش هزار كيلومتر آن راه روستايي و هزار و850 كيلومتر آن راه اصلي و فرعي است.
3020/1904
**گزارش از عبدالله رحماني
** انتشار دهنده: مسعود احمدي
سنندج- ايرنا- توسعه و بهسازي راه ها به عنوان يكي از زيرساخت هاي توسعه يافتگي مهمترين مطالبه مردم كردستان در آستانه سفر وزير راه و شهرسازي به اين استان است.