۱۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۹:۴۸
کد خبر: 82258991
T T
۰ نفر
یك متخصص: قمه زنی از عوامل اصلی ابتلا به هپاتیت است

مشهد- ایرنا- رئیس شبكه هپاتیت ایران گفت: قمه زنی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری هپاتیت بی و سی محسوب می‌شود و این موضوع در كشورهای عراق و لبنان نیز گزارش شده است.

دكتر موید علویان روز پنجشنبه در 'همایش عفونت مخفی هپاتیت بی' در مشهد افزود: با توجه به فرارسیدن ایام محرم ممكن است معدود افرادی با انگیزه های دلی به قمه ‌زنی برای عزاداری بپردازند كه از نظر بهداشتی به هیچ‌ عنوان درست نیست.
وی ادامه داد: افرادی كه اقدام به قمه‌ زنی می‌كنند حتما باید در پرونده بهداشتی آنان ثبت شود تا این افراد از اهدای خون منع گردند.

* همه نوزادان در ایران واكسینه می شوند
رئیس شبكه هپاتیت ایران در ادامه گفت: میزان شیوع هپاتیت بی در ایران به كمتر از دو درصد می رسد و فقط در استانهای سیستان و بلوچستان و گلستان ابتلا به این بماری بیش از دو درصد است.
وی افزود: از سال 1373 تمامی نوزادان و افراد پرخطر در كشور نسبت به بیماری هپاتیت بی واكسینه شدند و اكنون ابتلا به هپاتیت در ایران كنترل شده است.
دكتر علویان ادامه داد: تاكنون 30 میلیون ایرانی نسبت به هپاتیت بی واكسینه شده اند و این امر موجب شده كه شیوع این نوع هپاتیت در ایران نسبت به اكثر كشورهای خاورمیانه كم باشد بطوری كه اكنون شیوع هپاتیت بی در افغانستان بیش از ششم و نیم درصد و در عراق چهار درصد گزارش شده است.
وی گفت: یك میلیون و 400 هزار مبتلا به هپاتیت بی هم اینك در كشور شناسایی شده اند.
رئیس شبكه هپاتیت ایران افزود: واكسن هپاتیت در 24 ساعت اول تولد نوزادان در ایران تزریق می‌شود لذا 90 درصد نوزادان ایرانی در هنگام تولد واكسن هپاتیت تزریق می‌كنند درحالی كه پوشش واكسن هپاتیت در منطقه جغرافیایی 40 درصد است.
وی ادامه داد: درمان قطعی برای بیماری هپاتیت بی وجود ندارد و تنها راه كنترل این بیماری واكسیناسیون و پیشگیری است لذا تمام خدمات درمانی، شناسایی و آزمایشگاهی مرتبط با آن تحت پوشش بیمه قرار دارد.

* 230 هزار نفر مبتلا به هپاتیت سی
علویان همچنین شمار مبتلایان به هپاتیت سی را در ایران 230 هزار نفر اعلام و بیان كرد: یكی از مهمترین موانع درمان هپاتیت سی در كشور عدم مراجعه افراد به پزشك است در حالی كه امكانات و ظرفیتهای لازم برای شناسایی و درمان این بیماری در ایران وجود دارد.
وی به راههای انتقال هپاتیت سی اشاره و بیان كرد: خالكوبی و تاتو، حجامت غیربهداشتی و سابقه زندان از جمله عوامل ابتلا به این بیماری است.

* تولید همه داروهای هپاتیت در ایران
رئیس شبكه هپاتیت ایران گفت: داروهای بیماری هپاتیت بی و سی در ایران تولید می شود و این داروها تحت پوشش بیمه قرار دارند و با كیفیتی معادل داروهای خارجی به مردم عرضه می شوند.
وی میزان شیوع هپاتیت سی را در ایران كمتر از نیم درصد ذكر و بیان كرد: این آمار نشاندهنده موفقیت بزرگ ایران نسبت به سایر كشورهای خاورمیانه در این زمینه است.
دبیر اجرایی همایش عفونت مخفی هپاتیت بی نیز گفت: در این همایش پزشكان و متخصصان داخلی و عفونی، پزشكان عمومی، فوق تخصصهای گوارش و كبد، متخصصصان كودكان و زنان، جراحی عمومی، ویروس شناسی و میكروب شناسی، علوم آزمایشگاهی و آسیب شناسی حضور دارند.
دكتر محمدرضا هدایتی مقدم محورهای همایش را شامل همه گیرشناسی(اپیدمیولوژی)، ساز و كارهای بروز عفونت هپاتیت، اهمیت هپاتیت بی از نظر بالینی و سلامت عمومی و تشخیص آزمایشگاهی و درمان و پیشگیری عنوان كرد.
التهاب و تورم سلولهای كبد را هپاتیت می‌گویند. اگر فردی به هپاتیت مبتلا شود كبدش ملتهب و متورم شده ممكن است زردی یا یرقان در وی ایجاد شود و در برخی از موارد كبد بطور دائمی دچار آسیب می‌شود. داروها، مواد شیمیایی، میكروبها و به خصوص ویروسها از علل ایجاد كننده هپاتیت هستند.
خبرنگار : مریم انجیدنی** انتشار دهنده: حسین كریم زاده
3027/1858
۰ نفر