۱۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۱
کد خبر: 82260435
T T
۰ نفر
دامداري هاي سنتي بيشتر در معرض شيوع بيماري هاي دامي قرار دارند

زنجان - ايرنا - رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان ابهر با اشاره به اينكه دامداري در تمام روستاها به شكل سنتي است، گفت: دامداري هاي سنتي بيشتر در معرض شيوع بيماري هاي دامي قرار دارند.

اميرعلي كلانتري روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار كرد: شبكه دامپزشكي ابهر و سلطانيه با يك مديريت اداره مي شود و موجب تعامل اداري در دو فضاي اداري ابهر و سلطانيه است كه در مجموع تعداد 16 نفر نيروي فني و اداري دارد و به 118 روستاي داراي سكنه در چهار شهر ابهر، سلطانيه، هيدج و صائين قلعه خدمت رساني مي كند.
وي ابراز كرد: در حال حاضر تعداد 55 مرغداري گوشتي با ظرفيت يك ميليون و 800 هزار قطعه، 8 مرغداري تخمگذار به ظرفيت 433 هزار قطعه، 12 مرغداري مادر گوشتي به ظرفيت 546 هزار قطعه تحت نظارت اين شبكه بوده و علاوه بر اين تعداد 15 هزار و 600 راس گاو و گوساله، 175 هزار راس گوسفند و بز در سطح روستاها و دامداري هاي صنعتي و نيمه صنعتي شهرستان تحت نظارت اين اداره وجود دارد.
رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان ابهر افزود: علاوه بر موارد ذكر شده شبكه دامپزشكي شهرستان ابهر به فعاليت يك كشتارگاه صنعتي طيور و يك شركت بسته بندي و قطعه بندي گوشت، يك واحد توليد پودر پروتئين هيدروليزه شده و بيش از 100 واحد عرضه كننده گوشت قرمز و سفيد و فرآورده هاي غذايي خام دامي نيز نظارت دارد.
وي افزود: از دي سال 1394 كشتارگاه دام ابهر – خرمدره پس از چهار سال با انجام اصلاحات گسترده بازگشايي شد و با توليد گوشت بهداشتي تحت نظارت شبكه دامپزشكي به مردم اين دو شهر خدمت رساني مي كند.
كلانتري ادامه داد: دامپزشكي از جمله دستگاه هايي است كه بيشترين واگذاري امور به بخش خصوصي را دارد و در حال حاضر چهار مركز خدمت رساني دامپزشكي به شكل تمام وقت و نيمه وقت مشغول به فعاليت بوده و 2 واحد داروخانه و 2 مركز واكسيناسيون نيز در اين شهرستان وجود دارد و علاوه بر اين 12 نفر از همكاران در واحدهاي توليدي اعم از كشتارگاه و مزارع مرغ مادر بر توليدات نظارت دارند.
كلانتري درباره واكسيناسيون هاي انجام شده سال جاري در سطح شهرستان ابهر گفت: اين شبكه با استفاده از توان همكاران دولتي و خصوصي طي 6 ماه نخست سال 95 تعداد 345 هزار نوبت سر دام را عليه بيماري هاي دامي و مشترك بين انسان و دام مايه كوبي كرده است، ضمن آنكه حجم بالايي از عمليات واكسيناسيون و پيشگيري به طور مستقيم از طريق مراكز بخش خصوصي در واحدهاي دامداري و مرغداري اجرا مي شود كه نقش حائز اهميتي در پيشگيري از شيوع بيماري هاي دامي دارد.
وي در زمينه تعداد دامداري هاي صنعتي و مزيت دامداري هاي صنعتي نسبت به دامداري هاي سنتي خاطر نشان كرد: متاسفانه تعداد دامداري هاي سنتي در كشور بسيار بيشتر از دامداري هاي صنعتي است و تمامي روستاها به صورت سنتي مشغول دامداري هستند و اين موضوع مشكلات بسياري در حوزه بهداشت و پيشگيري بيماري هاي دامي به وجود مي آورد.
رئيس شبكه دامپزشكي شهرستان ابهر افزود: دامداري هايي كه به شكل صنعتي اداره مي شوند با رعايت توصيه هاي بهداشتي با عمليات دامپزشكي همكاري مي كنند ولي در روستاها به دليل رعايت نكردن كامل ضوابط بهداشتي و نيز ورود و خروج دام بدون رعايت ضوابط، در برخي مواقع شاهد بروز مشكلات و بيماري هايي هستيم و اين موضوع توان بسيار زيادي از دامپزشكي براي كنترل آن مي گيرد.
وي اضافه كرد: شيوع بيماري تب برفكي امسال در سطح روستاها تلفات و خسارت هاي بسياري را وارد كرد درحالي كه اين بيماري در دامداري هاي صنعتي مشكلي ايجاد نكرد.
وي با بيان اينكه خدمات دامپزشكي محدود به واكسيناسيون و درمان دام و طيور نمي شود، اظهار كرد: خدمات ادارت دامپزشكي و دامپزشكان بخش خصوصي بسيار گسترده و متنوع تر از درمان دام و طيور است و سلامت و امنيت غذايي مردم در بخش غذا با منشا دامي، از مزرعه تا سفره تحت نظارت دامپزشكي است.
كلانتري افزود: كارشناسان اين شبكه از تمامي مراكز تهيه، توزيع و عرضه مواد خام دامي در سطح شهر بازديد كرده و بر بهداشت اين مواد نظارت مستقيم دارند.
وي يادآورشد: در 6 ماه نخست سال پيش، 900 بازديد انجام شد كه در پي آن 375 كيلوگرم انواع مواد غذايي فاسد و غيرقابل مصرف كشف و معدوم شده است.
كلانتري خاطرنشان كرد: در جريان بازديدها 15 مورد تخلف كشف و در نهايت چهار مورد از آنها منجر به صدور راي قضايي شد.
7324/3001
خبرنگار: اكرم بيات** انتشاردهنده: مينا افشاري