۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۹:۲۸
کد خبر: 82261585
T T
۰ نفر

خزر در معرض تهديد صيد تك گونه اي

۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۹:۲۸
کد خبر: 82261585
خزر در معرض تهديد صيد تك گونه اي

ساري - ايرنا - معاون تحقيقاتي پژوهشكده اكولوژي درياي خزر گفت كه افزايش تكثير مصنوعي بچه ماهيان سفيد در كنار كاهش تكثير طبيعي گونه هاي مختلف ، زيست بوم اين دريا را در معرض تهديد قرار داده است .

حسن فضلي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا علت كاهش بيش از حد تكثير طبيعي ماهيان درياي خزر را افزايش روزافزون آلودگي ها دانست و افزود : در مقابل تاكيد بر صيد ماهي سفيد از دريا فقط از تكثير مصنوعي ، اين دريا را به سمت تك گونه اي شدن پيش مي برد.
وي تكثير طبيعي آبزيان را ركن اصلي بقاي گونه هاي ماهيان دريا دانست و گفت : بر اساس آمار شيلات ايران اكنون بيش از 75درصد ماهيان استخواني صيد شده در استان هاي شمالي را ماهي سفيد تشكيل مي دهد كه 90 درصد اين گونه از محل تكثير مصنوعي است.
فضلي افزود : تكثير طبيعي ماهيان درياي خزر به دليل آلودگي شديد رودخانه ها و صيد بي رويه ماهيان مولد در زمان تخم ريزي از بين رفته است .
وي ادامه داد : اينكه سالانه چندين ميليون قطعه بچه ماهي سفيد به صورت مصنوعي تكثير و در دريا رها شود ، سبب تخريب ژني اين گونه ماهي در خزر نيز مي شود.
معاون پژوهشكده اكولوژي درياي خزر با تاكيد بر اين نكته كه ظرفيت اكولوژي اين دريا برد مشخصي دارد و نمي توان همانند مزرعه پرورش ماهي از آن استفاده كرد ، بيان داشت : به هر حال تكثير طبيعي ماهيان استخواني بايد صورت بگيرد تا ذخاير ژني آبزيان اين دريا حفظ شود.
وي افزود : با تك گونه اي شدن صيد ، ادامه فعاليت جامعه صيادي شمال نيز به خطر مي افتد.
فضلي تنها راه ادامه صيد و صيادي در درياي خزر را تامين امنيت و سلامت رودخانه ها براي تخم ريزي و تكثير طبيعي ماهيان استخواني دانست و بر ضرورت تمركز بر اين موضوع تاكيد كرد.
بر اساس اعلام شيلات مازندران سالانه حدود 60 تا 70 ميليون قطعه بچه ماهي سفيد به صورت مصنوعي تكثير و در درياي خزر رها مي شود.
ماهيان استخواني در فصل تخم ريري به دهانه رودخانه ها وارد مي شوند و پس از تخم ريزي هم اين منطقه را ترك مي كنند.
علاوه بر آلودگي هاي مختلف زيست محيطي كه در دهانه رودخانه ها بيشتر از ساير نقاط است ، صيد ماهيان بارور هم مشكل ديگري است كه رودخانه هاي مازندران را ناامن كرده است .
مازندران 130 رشته رودخانه بزرگ و كوچك دارد كه 22 رشته آن به صورت مستقيم به درياي خزر منتهي شده و رودخانه شيلاتي ناميده مي شود .
بر اساس آمار شيلات ايران ، پارسال 18هزار تن انواع ماهي استخواني در استان هاي مازندران، گيلان و گلستان از درياي خزر صيد شد كه 74درصد ماهي سفيد ، 14 درصد كفال ، هفت درصد كپور و بقيه هم از ساير گونه ها بود.
فصل صيد ماهيان استخواني از درياي خزر امسال از روز گذشته در سه استان شمالي گيلان، مازندران و گلستان آغاز شد و تا اواخر فروردين سال آينده ادامه دارد.
درياي خزر از 575 نوع گياه ، يكهزارو 332 گونه جانور و 850 نمونه ماهي برخوردار است و 90 درصد خاويار جهان از اين دريا صيد مي ‏‌شود .
اين دريا ، محيط زيست گرانبهاترين ماهي‌هاي دنياست و در بخش ايراني آن و رودخانه‌هايي كه از ايران به آن مي‌ ريزند 78 گونه و زيرگونه ماهي يافت مي ‌شود.
با وجودي كه درياي خزرمحيطي مناسب براي زندگي و رشد مرغوب‌ترين ماهي‌هاي خاوياري جهان است اما به گفته محققان صيد بي رويه اين ماهي ها مولد سبب شدتا 90 درصد از تعداد اين ماهيان در يك قرن اخير كاسته شود.
خبرنگار : سيد رضا هاشمي كرويي ** انتشار دهنده : حسن فلاحتي
6990/1654