۱۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۹:۲۸
کد خبر: 82262602
T T
۰ نفر
آغاز خدمات بیمه سلامت برای مهاجرین خارجی در خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- مدیركل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: پوشش بیمه سلامت برای اتباع و مهاجرین خارجی دارای كارت آمایش مرحله 11 در این استان از امروز 18 مهر ماه 1395 آغاز شد.

به گزارش ایرنا، محمد عجمی روز یكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این طرح برنامه كشوری است كه در قالب قرارداد چهارجانبه مشترك بین اداره كل اتباع وزارت كشور، سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران و دفتر تهران كمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اجرا می شود.
وی ادامه داد: پارسال برای نخستین بار تعدادی از اتباع و مهاجرین خارجی در خراسان رضوی همزمان با سطح كشور طی مدت پیش بینی شده زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و طرح امسال نیز تكمیل كننده همان برنامه است.
مدیركل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی گفت: قرارداد چهارجانبه از هفتم مهر تا ششم اسفند امسال به مدت پنج ماه منعقد شده است.
وی افزود: در قالب این طرح اتباعی كه جزو بیماران خاص و یا اقشار آسیب پذیر هستند به صورت رایگان بیمه می شوند و بقیه باید سهم فرانشیز خود را پرداخت كنند.
عجمی ادامه داد: بر این اساس اتباع و مهاجرین خارجی دارای شرایط لازم می توانند از امروز به دفاتر كفالت كه پیشتر كارت آمایش و اشتغال خود را دریافت كرده اند مراجعه و نسبت به ثبت نام اقدام كنند و دفترچه بیمه سلامت خود را در كمتر از 48 ساعت بگیرند.
وی گفت: مدارك لازم برای اتباع افغانستان و عراق شامل داشتن كارت آمایش مرحله 11 اعضای خانواده یا كارت هویت و یا برگه اصلاح و تغییرات به همراه یك قطعه عكس سه در چهار است.
مدیركل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی خراسان رضوی افزود: اتباع خارجی دارای گذرنامه اقامتی و یا گذرنامه با روادید كارت خانواری مشمول طرح بیمه سلامت نمی شوند.
وی به برخورداری مزایای بیمه تامین اجتماعی برای اتباع و مهاجرین خارجی در خراسان رضوی نیز اشاره و بیان كرد: اتباع خارجی دارای اقامت قانونی اعم ازكارت آمایش، پروانه اقامت و كارت اشتغال از اداره كار در صورتی كه كارفرمای ثابتی داشته باشند می توانند با پرداخت سهم بیمه از مزایای بیمه تامین اجتماعی و دفترچه درمانی آن استفاده كنند.
عجمی افزود: در این چارچوب میزان سهم پرداختی برای كارفرما 20 درصد و برای كارگر هفت درصد است.

* پوشش بیمه سلامت یك فرصت ویژه
رئیس دفتر مشهد كمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نیز گفت: طرح بیمه سلامت یك فرصت استثنایی و ویژه برای پناهنگان افغان وعراقی دارای كارت معتبر است و بدینوسیله آنان می توانند از مزایای بیمه سلامت كه طرح جامعی است بهره مند شوند.
توشی سوكی كاواچی افزود: شركت در طرح بیمه سلامت پوشش حمایتی خوبی را برای پناهنگان افغان و عراقی در بردارد و آنان با برنامه ریزی برای شركت در این طرح می توانند خود را در مقابل هزینه های درمانی بیمه كنند.
وی ادامه داد: در قالب اقدام انجام شده دفتر كمیساریای عالی سازمان ملل قسمتی از هزینه ها را سهیم بوده لذا این نهاد در خارج از چارچوب طرح هزینه درمانی را برای پناهندگان پرداخت نخواهد كرد.

* 15 درصد اتباع مشمول بیمه سلامت ساكن خراسان رضوی
مدیركل بیمه سلامت خراسان رضوی نیز در این نشست خبر گفت: 15 درصد از جمعیت اتباع و مهاجران خارجی مشمول پوشش بیمه سلامت در سطح ایران ساكن استان خراسان رضوی هستند.
دكتر علیرضا رمزی جمعیت مشمول طرح پوشش بیمه سلامت اتباع و مهاجران خارجی را در ایران 897 هزار اعلام و بیان كرد: 137 هزار و 29 نفر از این تعداد در خراسان رضوی سكونت دارند.
وی افزود: خراسان رضوی بعد از تهران بیشترین جمعیت اتباع مشمول بیمه سلامت را به خود اختصاص داده است.
مدیركل بیمه سلامت خراسان رضوی ادامه داد: طبق بررسی انجام شده از تعداد كل اتباع و مهاجرین خارجی مشمول طرح بیمه سلامت در خراسان رضوی 22 هزار و 500 نفر آسیب پذیر و 140 نفر بیمار خاص مانند دیالیز و تالاسمی هستند كه رایگان بیمه می شوند.
وی گفت: خدمات بیمه شدگان اتباع و مهاجران خارجی در بیمارستانهای دولتی ارائه می شود و شامل خدمات سرپایی، بستری، دارویی و ویزیت در كلینیكهای بیمارستانی است.
او افزود: پارسال نیز 9 هزار و 788 هزار تبعه و مهاجر خارجی در خراسان رضوی زیر پوشش خدمات بیمه سلامت قرار گرفتند.
خبرنگار: مریم انجیدنی**منتشركننده: حسین كریم زاده
3027/1858
۰ نفر