۲۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۳۹
کد خبر: 82264437
T T
۰ نفر
علم گرداني و نخل برداري جنوب خراسان رضوي در تاسوعا

گناباد- ايرنا- همزمان با تاسوعاي حسيني شهرستانهاي گناباد و بجستان در جنوب استان خراسان رضوي يكپارچه غرق در عزا و ماتم حضرت سيد الشهدا (ع) به سوگواري، علم گرداني و نخل برداري مي پردازند.

به گزارش ايرنا، آيين عزاداري و ذكر مصائب شهادت حضرت سيد الشهدا (ع) و ياران وفادارشان علاوه بر مساجد و حسينيه ها در مرقد امامزادگان اين شهرستانها با شكوه خاصي برگزار مي شود كه از اين ميان مرقد سلطان محمد عابد (ع) برادر بزرگوار حضرت امام رضا (ع) در كاخك با حضور پرشور عزاداران و هياتهاي عزاداري گناباد و شهرهاي اطراف حال و هواي خاصي دارد.
شيفتگان خاندان عصمت و طهارت (ع) در شهرستانهاي گناباد و بجستان علاوه بر حضور در آيين سوگواري و عزاداري تاسوعاي حسيني با آيين سنتي علم گرداني و نخل گرداني ارادت خود را به حضرت اباعبدالله الحسين (ع) نشان مي دهند.
از جمله اين مراسم كه در تاسوعا و عاشورا برگزار مي شود، آيين نخل برداري و علم گرداني در روستاهاي نوغاب، بيلند و رهن گناباد و برخي مناطق شهرستان بجستان است كه از سالهاي دور نمايانگر بخشي از ارادت مردم اين مناطق به حضرت سيد الشهدا (ع) مي باشد.
مراسم علم گرداني در صبح روز تاسوعا از يك خانه مشخص آغاز مي شود و تا ظهر آن روز در خانه مشخص ديگر طبق رسوم ديرينه پايان مي يابد.
عصر روز تاسوعا نيز علم گرداني در نيمه ديگر روستا ادامه مي يابد و به هنگام عبور علم مردم آن مناطق جلو خانه خود اسفند و نمك مي آورند و با ذكر صلوات فضاي روستا را معطر مي كنند.
علم جلو هر خانه اي كه قرار گيرد، فاتحه و اخلاص براي درگذشتگان صاحب خانه و فاتحه اي نيز براي سلامتي اهل خانه خوانده مي شود و اهل خانه نيز اقدام به توزيع نذورات بين عزاداران و علم گردانان مي كنند.
در اين ميان زوجهاي جوان نيز زندگي خود را با هديه نذوراتي به ياد ائمه معصومين (ع) متبرك مي كنند.
عزاداران با انتقال خانه به خانه علم و خواندن اشعار 'روز عزاست امروز، جان در بلاست امروز' و 'غوغاي روز محشر در كربلاست امروز' آيين علم گرداني را به پايان مي برند.

* آيين مذهبي نخل گرداني
عزاداران حسيني در اين آيين سنتي صندوق هايي را به شكل ضريح يا نخل و مانند آن آراسته مي كنند و به نام تابوت شهدا در گذرگاه ها و محله ها مي گردانند.
در اين آيين كه نسل به نسل در شهرستانهاي جنوبي خراسان رضوي حفظ شده است هر ناحيه نخلي در تكيه ها و حسينيه ها دارد كه در عاشورا آن را همراه با وسايل ديگر در دسته ها و هيات هاي عزاداري حركت مي دهد.
مراسم نخل گرداني و تابوت گرداني نمادين شهداي كربلا در دسته هاي عزادار ماه محرم همچنين به اقتدار و شكوه قدسي شهيدان اشاره دارد.
حدود 300 هيات عزاداري طي ماه محرم در شهرستانهاي گناباد و بجستان به عزاداري مي پردازند.
شهرستان گناباد در 287 كيلومتري و بجستان در 278 كيلومتري جنوب مشهد قرار دارد.
2095/ 6053 خبرنگار: عليرضا حسن زاده ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم