۲۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۱۱
کد خبر: 82264797
T T
۰ نفر
' الله الله، حسين وينه' عزاداري ويژه مراغه به سبك كربلا

مراغه - ايرنا - نواي جانسوز خدا خدا، حسين كجاست عزاداران مراغه كه همچون يك قرن گذشته با ذكر عربي ' الله الله حسين وينه' در صبح عاشوراي اين شهر طنين انداز شد، لبيك عزاداران مراغه به سبك كربلا به احرام حضرت زينب (س) است.

به گزارش ايرنا، در اين آئين عزاداران قبل از طلوع آفتاب امروز /چهارشنبه/ پارچه هاي سفيد نادوخته يا حوله هايي به نشانه احرام بر تن كردند و به ياد احرام حضرت زينب (س) براي وداع با سالار شهيدان در عصر عاشورا به حسينيه حاجي غفار مراغه رفتند.
عزاداران بعد از برپايي نماز صبح عاشورا در اين حسينيه با صورت هاي گل آلود و پاي برهنه و هروله كنان در خيابان ها و حسينيه هاي اين شهر تاريخي و فرهنگي نواي 'الله الله حسين وينه' سردادند و سينه زني كردند.
اين عزاداري منحصر به فرد در سطح كشور كه توسط مرحوم حاجي غفار، موسس قديمي ترين حسينيه مراغه از كربلا الگوبرداري شده، در واقع اعلام آمادگي عزاداران براي عمل به حج تكاملي حضرت زينب (س) در عصر عاشوراست.
نويسنده كتاب عزاداري و مراغه در مورد اين آئين عزاداري در مراغه چنين نوشته است: عزاداران بعد از برپايي نماز به صورت دسته جمعي از حسينيه حاجي غفار خارج مي شوند، با ذكر الله الله حسين وينه با حركت از مسيرهاي معين دقايقي در ميدان ها به سينه زني مشغول مي شوند.
بر اساس نوشته مهدي پولادي، عزاداران به دنبال پرچم خونيني كه الله الله حسين وينه بر روي آن به تحرير در آمده است، به ميدان اصلي شهر مي رسند و به سينه زني مي پردازند.
بر اين اساس پس از ذكر مصيبت در ميدان اصلي شهر متولي حسينيه حاجي غفار جمع حاضر را دعا كرده و دسته عزاداري به طرف مسجد جامع، امامزاده سيدمحمد، سراي خواجه ملكم و حسينيه حاجي غفار حركت مي كند.
اين عزاداري كه طرفداران زيادي از شهرهاي مختلف كشور دارد از عزاداري هاي محبوب بسياري از شخصيت هاي فرهنگي و سياسي شهر مراغه است و برخي از مسئولان را نيز مي توان در جمع عزاداران ' الله الله حسين وينه ' مشاهده كرد.
خيابان هاي مراغه اگرچه در شب عاشورا شاهد تردد عزاداران متعدد به حسينيه هاي اين شهرستان است اما حضور مردم چشم به راه اين آئين عزاداري در خيابان هاي منتهي به حسينيه حاجي غفار حتي قبل از اذان صبح عاشورا قابل توجه است.
به گزارش ايرنا، هيات عزاداري حاج غفار نخستين حسينيه مراغه است كه در اوايل حكومت محمدعليشاه قاجار از سوي فردي مشهور به رئيس التجار و با الگوبرداري از آئين هاي كربلا بنيان گذاري شد و در سايه يادداشت برداري فرزند حاجي غفار از نحوه عزاداري در آن دوران، همچنان پرطرفدارترين حسينيه اين شهرستان به شمار مي رود.
مرحوم حاجي غفار كه در سن 63 سالگي و در اثر بيماري چشم از جهان بست، بر اساس وصيت خودش در مسجد ملارستم مراغه كه يكي از اولين مساجد دوران صفوي و الگوي مساجد و بناهاي ستون داري چون عالي قاپو و چهلستون اصفهان است، دفن شد.
مرحوم حاجي غفار در وصيت نامه اش اموال منقول و غير منقول خود را وقف اين حسينيه و چهار فرزندش ميرزا عبدالله، ميرزا مشهدي حسينعلي، مشهدي عبدالرحيم و ميرزا محمد را ملزم به خدمت به عزاداران كرد.
مرحوم حاجي غفار براي طهارت و پاكيزگي عزاداران در جنب حسينيه يك حمام احداث كرد كه امروز در رديف آثار تاريخي اين شهرستان به شمار مي رود.
شهرستان تاريخي و فرهنگي مراغه كه همزمان با ماه محرم پذيراي هزاران گردشگر مذهبي است، با حدود 250 هزار نفر جمعيت در فاصله 127 كيلومتري تبريز، مركز آذربايجان شرقي و در دامنه هاي جنوبي سهند قرار دارد.
گزارش از: عليرضا فولادي ** انتشار دهنده: محمد رستگار
3072/6183