۲۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۳۵
کد خبر: 82264994
T T
۰ نفر
آیین سنتی نخل برداری عصر عاشورا در تفت برگزار شد

یزد - ایرنا - آیین باشكوه و سنتی نخل برداری (نخل گردانی) عصر عاشورا با حضور خیل عظیمی از عزاداران حسینی در حسینیه امام(شاه ولی) شهر تفت در استان یزد برگزار شد.

به گزارش ایرنا این آیین معنوی، همه ساله در عصر عاشورا و روز شهادت حضرت علی (ع) با حضور خیل عاشقان اهل بیت(ع) از سراسر استان و كشور برپا می شود.
آیین عزاداری روز عاشورای تفت كه نخل برداری نیز جزئی از آن است در فهرست آثار معنوی كشور ثبت شده و همه ساله بسیاری از دوستداران اهل بیت (ع) از سراسر كشور برای شركت در این مراسم معنوی به تفت سفر می كنند.
نخل كه در لغت فارسی به معنای تابوت است نزد مردم منطقه نمادی از تابوت سیدالشهدا(ع) می باشد.
نخل وسیله ای چوبی است كه دو طرف آن به صورت مشبك، از چوب ساخته شده و بوسیله چوب های دیگر به هم مرتبط شده و بر روی چهار تیر چوبی قرار دارد.
هیات های مذهبی در این روز، دو روی نخل را با آیینه تزیین می كنند و در بین آئینه ها، عكسهای امام راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهدای جنگ تحمیلی را قرار می دهند كه این كار جلوه خاصی به نخل می بخشد.
هیات ها پس از اینكه بدنه نخل را با پارچه سیاه پوشاندند، شماری شمشیر و خنجر برهنه بر روی پارچه مشكی نصب می كنند.
پس از آماده شدن نخل، یكی از هیات های مذهبی وارد حسینیه شده و در حالیكه اعضاء هیات می دوند و با صدای بلند حسین حسین می گویند به زیر نخل رفته و به اتفاق دیگر عزاداران كه از قبل در زیر نخل قرار كرفته اند با فریاد یا علی نخل را از جا بلند می كنند.
در این زمان، عزاداران نخل را سه یا پنج مرتبه دور حسینیه می گردانند و همزمان صدای اذان در فضای حسینیه طنین انداز می شود.
آیین نخل برداری در این لحظه از چنان هیجان معنوی برخوردار است كه باید در صحنه بود و با چشم خود این منظره روحانی را نظاره كرد.
مردم سوگوار و هیات های مذهبی پس از آنكه نخل را به دور حسینیه گرداندند آن را در جای اولیه خود قرار می دهند و در حالیكه به سر و سینه خود می زنند فریاد حسین حسین آنها در حسینیه طنین انداز می شود.
تفت در 20 كیلومتری شهر یزد قرار دارد.
6197/ 6014/ گزارشگر: محمدحسین فلاح تفتی** انتشار: كاظم شاملو*
۰ نفر