۲۱ مهر ۱۳۹۵، ۲۱:۳۶
کد خبر: 82265095
T T
۰ نفر
پیام آئین شام غریبان زنده نگهداشتن واقعه كربلا در هر شرایطی است

سمنان- ایرنا- امام جمعه گرمسار گفت: آئین شام غریبان پس از شهادت امام حسین(ع) و یارانشان در عاشورا، برای همدردی با زینب كبری (س) و قبیله بنی هاشم و به منظور زنده نگهداشتن پیام بزرگ واقعه عاشورا در هر شرایط ممكن است.

به گزارش ایرنا ، حجت الاسلام سید علی مهدی نژاد چهارشنبه شب در گفت وگو با ایرنا افزود: با غروب خورشید روز عاشورا، دلدادگان به اهل بیت، با روشن كردن شمع و نوحه خوانی، با بازماندگان واقعه تاریخی عاشورا هم ناله می شوند.
وی افزود: پس از شهادت امام حسین(ع) و 72 یار با وفایشان در سال 61 هجری قمری در غروب عاشورا تمام خیمه های سپاه امام حسین (ع) توسط دشمنان در سپاه یزید به آتش كشیده شد.
وی تصریح كرد: در این روز به اسارت گرفتن خاندان باقی مانده از اهل بیت به وسیله لشكر یزید بن معاویه صورت گرفت.
حجت الاسلام مهدی نژاد با بیان این كه همزمان با شام غریبان عاشقان ابا عبدالله الحسین(ع) با روشن كردن شمع به نوحه سرایی درعزای مولای مظلوم می پردازند، تاكید كرد: این امر به این منظور است كه پس از آتش زدن خیمه ها با روشن كردن شمع روشنایی و همدردی را با اهل بیت ابراز كنیم.
وی با تاكید بر لزوم زنده نگهداشتن واقعه عاشورا، خاطرنشان كرد: همه ساله هیات های مذهبی برای هم ناله شدن در مسیرهای منتهی به مسجدها وحسینه ها به مرثیه خوانی در رسای اباعبدالله الحسین(ع) و فرزندان و اصحاب ایشان می پردازند.
امام جمعه گرمسار گفت: پیام واقعه عظیم عاشورا همان فریضه الهی و مورد نیاز جوامع اسلامی یعنی امر به معروف و نهی از منكر است كه بازدارنده جامعه در برابر بسیاری از آسیبهای اجتماعی است.
در آئین شام غریبان، عزاداران حسینی با اجرای تغذیه، حركت نمادین كاروان كربلا بعد از واقعه عاشورا، سینه زنی و زنجیرزنی، بر اسارت و سوگ بزرگ خاندان عصمت و طهارت(ع) می گریند و عزاداری می كنند.
شام غریبان مراسم مذهبی و نمادی از غروب روز عاشوراست كه بازماندگان سپاه امام حسین(ع) پس از به آتش كشیده شدن خیمه هایشان از سوی دشمنان یزیدی به اسارت كشیده شدند و با لشكر دشمن به سوی شام روانه شدند.
در نقاط مختلف استان سمنان به ویژه در تكایا و حسینیه ها و بقاع متبركه، عزاداران بر مظلومیت بازماندگان عاشورا می گریند و با شعله شمع هایشان همسوز می شوند.
6103 انتشاردهنده: مصطفی دهقان