انتخاب 50كشور بعنوان بازار صادراتی محصولات ایرانی/نرخ ارز باید پوشش دهنده هزینه های صادركنندگان باشد

تهران- ایرنا- رئیس كل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: 50 كشور را براساس فهرست كالاهای وارداتی آنها و همچنین فهرست كالاهای صادراتی خودمان تعیین كرده ایم تا با متنوع كردن بازار محصولات صادراتی، مقصد كالاهای ایرانی به چند كشور خاص محدود نشود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مجتبی خسروتاج امروز(شنبه) در نشستی خبری در آستانه روز ملی صادرات (29 مهرماه) گفت: به ترتیب چین، امارات متحده عربی، عراق، تركیه، كره جنوبی، هند، افغانستان، ژاپن، پاكستان و عمان 10 كشوری هستند كه در 6 ماهه نخست امسال بیشترین میزان صادرات به آنها انجام شده است.
وی به حمایت های دولت از صادركنندگان كالا و خدمات فنی مهندسی اشاره كرد و افزود: برای صادركنندگان به عراق، 200 میلیون دلار تصویب شد كه 100 میلیون دلار آن پرداخت شده و مراحل پرداخت 100 میلیون دلار باقیمانده نیز در دست اقدام است.
خسروتاج همچنین به اعطای تسهیلات صادراتی اشاره كرد و گفت: در این ارتباط سال گذشته سه هزار میلیارد ریال با دوره بازگشت 12 ماهه و با نرخ سود 16 درصد توسط بانك توسعه صادرات به صادركنندگان پرداخت شد و امسال نیز سه هزار میلیارد ریال با دوره بازگشت 14 ماهه و نرخ سود 16 درصد پرداخت می شود.
وی در این زمینه افزود: 500 میلیارد ریال نیز برای كمك به صادركنندگان توسط سازمان برنامه و بودجه كشور تامین شد كه این اعتبار برای حمل و نقل های صادراتی، پرداخت یارانه تسهیلات بانكی و همچنین كمك به شركت در نمایشگاه های بین المللی پرداخت شد.
وی با بیان اینكه شاخص های مختلفی برای انتخاب صادركنندگان نمونه در نظرگرفته شده است، اعلام كرد: كمیت صادرات (درآمدهای ارزی حاصل از صادرات)، حفظ و توسعه بازارهای هدف و فعالیت های بازاریابی، مهارت فنی و تخصصی شركت در امر صادرات و عضویت در تشكل صادراتی، مهمترین معیارهای ارزیابی صادركنندگان برای انتخاب صادركننده نمونه است.
وی به تشریح ارزیابی پرونده متقاضیان انتخاب صادركننده نمونه امسال پرداخت و گفت: حدود 75 درصد متقاضیان، امتیاز مربوط به دارا بودن استانداردهای مدیریتی بین المللی را كسب كرده اند در حالی كه فقط 41 درصد متقاضیان امتیاز مربوط به استانداردهای كیفی بین المللی را بدست آورده اند.
خسروتاج از افزایش 10 درصدی ثبت نام كنندگان در فرآیند انتخاب صادركننده نمونه خبر داد و گفت: امسال 478 بنگاه برای شركت در این رقابت ثبت نام كرده اند.
رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین به تشریح صادرات كالای غیرنفتی با احتساب میعانات گازی پرداخت و گفت: در 6 ماه نخست امسال 21.7 میلیارد دلار صادرات داشته ایم كه این رقم نسبت به سال گذشته (20.4 میلیارد دلار)، 6 درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد قاچاق نیز گفت: اكنون واردات رسمی 17 تا 18 درصد هزینه هایی مختلف از جمله مالیات بر ارزش افزوده دارد؛ به همین دلیل واردات غیررسمی افزایش می یابد.
وی افزود: به عنوان نمونه، برای واردات شمش طلا 9 درصد ارزش افزوده لحاظ كرده ایم؛ هزینه ای كه در كمتر كشوری شاهد آن هستیم؛ مالیات بر ارزش افزوده و هزینه های جانبی دیگر باعث می شود ورود این كالاها به جای مبادی رسمی از مبادی غیررسمی انجام شود.
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه شركت اپل در ایران و حتی دیگر كشورها نمایندگی رسمی تاسیس نمی كند، گفت: واردكنندگان تلفن همراه باید در كشور نمایندگی داشته باشند اما از آنجا كه اپل در هیچ كشوری نمایندگی راه اندازی نمی كند، مقرر شده است شركت های ارائه دهنده خدمات پشتیبانی این محصولات، آمادگی خود را به سازمان حمایت اعلام كنند؛ به این طریق شركت های ارایه كننده خدمات پشتیبانی و پس از فروش، برای این محصولات در كشور راه اندازی می شود.

** نظام تعرفه، چاره ساز حمایت از تولید داخلی نیست
خسروتاج گفت: تا پیش از این 9 شركت این مجوز را گرفته بودند و شركت های دیگری نیز در حال اضافه شدن است.
وی تاكید كرد: كسانی كه به صورت قاچاق موبایل وارد كرده‌اند باید نگران باشند زیرا ممكن است با توجه به طرح ریجستری، تلفن‌های همراه وارد شده كار نكند.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینكه با نظام تعرفه ای سعی كرده ایم از تولید داخل حمایت كنیم، تاكید كرد: باید بدانیم فقط با این تصمیم كار پیش نمی رود و با برخی چالش ها مواجه ایم.
وی ادامه داد: یكی از چالش‌های موجود، افزایش تعرفه موضوع مقابله با پدیده قاچاق است؛ اگر نرخ تعرفه، سود یا مالیات‌ بالا برود باید در كنار آن كنترل رسمی به شیوه مطلوبی انجام شود اما اكنون می‌بینیم كه قاچاق برخی كالاها همچون تلفن‌ همراه بسیار راحت است و یك مسافر می‌تواند یك چمدان موبایل به داخل كشور بیاورد.
خسروتاج با اعلام اینكه ۶۰ درصد محصولات وارداتی با ارز متقاضی انجام می‌شود، گفت: در این بین فقط ۴۰ درصد از واردات با ارز رسمی انجام می شود و ما در این بخش توانسته ایم از ابزار نظام ارزشی استفاده كنیم.
اقتصام**9189** 2023** خبرنگار: اسماعیل داودی ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر