۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۰۸
کد خبر: 82267444
T T
۰ نفر
نگراني يك مسئول از مشاهده يوز پلنگ ايراني در سبزوار

سبزوار - ايرنا - رئيس اداره حفاظت محيط زيست سبزوار گفت: يك قلاده يوزپلنگ ايراني در معرض تهديد در منطقه حفاظت شده پروند مشاهده شد كه اين مسئله نگران كننده است.

محمدعلي عمارلو روز شنبه در بازديد از دفتر خبرگزاري جمهوري اسلامي در سبزوار افزود: مشاهده يك يوزپلنگ ايراني در معرض تهديد در منطقه حفاظت شده پروند بيانگر شرايط سخت زيستگاههاي يوزپلنگ در كشور است كه باعث شده اين حيوان براي دسترسي به طعمه و آب مسافت طولاني را طي كند.
وي با اشاره به اينكه منطقه حفاظت شده پروند ظرفيت تبديل به زيستگاه يوزپلنگ ايراني را دارد گفت: با اختصاص اعتبار دولتي، استقرار 2 پاسگاه، حفظ طعمه، ايجاد منابع آب و اقدامات امنيتي حفاظتي مي توان در سه چهار سال آينده شاهد حضور دايمي يوزپلنگ در اين منطقه بود.
او افزود: هم اينك حدود 60 قلاده يوزپلنگ ايراني در شهرستانهاي بافق استان يزد، جاجرم استان خراسان شمالي و منطقه توران استان سمنان وجود دارد.
عمارلو با اشاره به واقع شدن جاده سبزوار - شاهرود در محدوده زيست يوزپلنگ ايراني گفت: نصب تابلوهاي هشدار دهنده، دوربينهاي كنترل سرعت و ايجاد روگذر براي حيات وحش خطر برخورد حيوانات با وسائل نقليه را كاهش مي دهد.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست سبزوار افزود: مناطق حفاظت شده سبزوار 40 هزار هكتار است كه حفاظت آن نياز به 80 محيط بان دارد و اين در حالي است كه هم اكنون 14 محيطبان در اين اداره فعاليت مي كنند.
وي ادامه داد: در گذشته مجوز زيادي براي اسلحه شكاري صادر شد كه تهديدي براي حيوانات محيط زيست اين شهرستان است.
او افزود: دو هزار و 200 قبضه اسلحه شكاري در شهرستان سبزوار داراي مجوز است كه 180 قبضه آن از نوع گلوله زني و بقيه از نوع ساچمه زني است.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست سبزوار با اشاره به صادر نشدن مجوز شكار در دو سال گذشته ادامه داد: در صورت صدور مجوز به جز چهار منطقه 'شيراحمد، پروند، ريوند و كمرقلعه' در ساير مناطق شهرستان شكار با همراهي كارشناس اين اداره آزاد است.
وي همچنين گفت: سالانه 30 هزار دام در اطراف منطقه خشك شير احمد چراي مداوم دارند كه از پوشش گياهي منطقه كاسته مي شود كه اين امر تهديد بزرگي براي جمعيت آهوان اين منطقه است.
او افزود: جمع آوري گياهان دارويي در اسفند و فروردين مصادف با فصل آبستني آهوان است كه اين حيوان با مشاهده افراد و وسايل نقليه فرار مي كند و همين امر سبب سقط جنين آنها مي شود.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست سبزوار گفت: در راستاي ترويج فرهنگ زيست محيطي و پيشگيري از هر گونه آسيب ديدگي و بي توجهي نسبت به مسائل زيست محيطي 2 سازمان مردم نهاد زيست محيطي در سبزوار فعال است.
شهرستان سبزوار داراي 2 منطقه حفاظت شده شيراحمد و پروند' با مساحت 39 هزار هكتار و 2 منطقه شكارممنوع 'ريوند و كمر قلعه' با مساحت 108 هزار هكتار است كه از طريق چهار پاسگاه و 14محيط بان حراست و پايش مي شوند.
گونه هاي جانوري همچون قوچ و ميش، كل و بز، آهو و روباه، كاراكال و گربه وحشي، شغال، مار شاخدار، مار جعفري، بزمجه و پرندگاني چون بالابان، عقاب طلايي، كبك، باقرقره شكم سياه و زاغ بور از گونه هاي شاخص جانوري منطقه پروند و شيراحمد سبزوار محسوب مي شوند.
بر اساس آخرين سرشماري سالانه وحوش و پستانداران 864 راس قوچ و ميش، كل و بز و آهو در منطقه پروند و حدود 700 آهو در منطقه شيراحمد سبزوار شمارش شده است.
مركز شهرستان 320 هزار نفري سبزوار در 230 كيلومتري غرب مشهد قرار دارد.
خبرنگار:حميد دلاوري هروي**منتشركننده: حسين كريم زاده
8145/7500/1858