۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۲۲:۰۱
کد خبر: 82267799
T T
۰ نفر
دیالیز صفاقی اتوماتیك برای اولین بار در مشهد انجام شد

مشهد- ایرنا- مدیرعامل شركت داروسازی ثامن گفت: برای نخستین بار دیالیز صفاقی به روش اتوماتیك با ابتكار و حمایت این شركت در بیمارستان كودكان دكتر شیخ مشهد انجام شد.

دكتر ابراهیم دین محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هماهنگی ‌های لازم برای قرار دادن دستگاه های روش دیالیز صفاقی اتوماتیك در اختیار خانواده‌ های كودكان دیالیزی در بیمارستان اطفال دكتر شیخ انجام شده است.
وی اظهار كرد: یكی از مهمترین اهداف شركت داروسازی ثامن وابسته به آستان قدس رضوی به روز بودن روش خدمت رسانی به بیماران كلیوی است كه در این راستا با همت متخصصین این شركت روش دیالیز صفاقی (CAPD) به روش اتوماتیك (APD) ارتقا یافته و مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی با بیان اینكه دیالیز صفاقی در كشور در انحصار شركت داروسازی ثامن است، گفت: این شركت 17 سال قبل با بهره گیری از روش كشورهای پیشرفته در دیالیز و با هدف ارائه خدمت به بیماران كلیوی نقاط مختلف كشور بویژه نقاط دورافتاده، شیوه دیالیز صفاقی را بومی سازی و از این طریق تلاش كرد خدمت رسانی به بیماران كلیوی را تسهیل كند.
دكتر دین محمدی افزود: دو نوع دیالیز خونی و دیالیز صفاقی وجود دارد كه در دیالیز صفاقی بیمار نیاز به مراجعه به بیمارستان و سوزن زدن و اتصال به دستگاه همودیالیز ندارد و در وقت بیمار نیز صرفه جویی می شود.
وی اظهار كرد: در روش دیالیز صفاقی معمولی، فرد راحت تر است و می تواند با در اختیار داشتن محلول دیالیز به راحتی به مسافرت برود و كارهای روزانه خود را انجام دهد اما در دیالیز خونی بیمار باید چند روز هفته در مركز باشد كه این مهم به كار و زندگی فرد آسیب می رساند.
مدیرعامل شركت داروسازی ثامن ادامه داد: در دیالیز صفاقی معمولی محلول پنج لیتری مورد نیاز با تمام وسایل لازم در اختیار بیمار قرار داده می شود و آموزش های لازم برای انجام دیالیز توسط خود فرد به وی ارائه می گردد.
وی گفت: در دیالیز صفاقی اتوماتیك، یك دستگاه كوچك به بیمار به امانت داده می شود تا محلول دو لیتری مخصوص را به این دستگاه متصل نموده و مدت زمان كمتری از وقت خود را به دیالیز اختصاص دهد.
وی افزود: با بهره گیری از روش دیالیز صفاقی اتوماتیك (APD) انجام دیالیز در شب و هنگام خواب ممكن بوده و بیماران با انجام آن می ‌توانند در طول روز زندگی عادی و فعالیت روزانه خود را به راحتی انجام دهند.
دكتر دین محمدی اظهار كرد: براساس تفاهم نامه ای كه بین شركت داروسازی ثامن با بخش بیماری های خاص وزارت بهداشت منعقد شده است، استفاده از دیالیز صفاقی معمولی یا اتوماتیك برای بیماران كلیوی در سراسر كشور رایگان است و این شركت ملزومات این نوع دیالیز را به بیماران در اقصی نقاط كشور ارسال می كند.
وی گفت: به طور متوسط یك هزار و 600 بیمار كلیوی در سراسر كشور از خدمات دیالیز صفاقی شركت داروسازی ثامن استفاده می كنند و این شركت تلاش دارد این تعداد را به سه هزار نفر افزایش دهد.
وی افزود: دامنه خدمات رسانی به بیماران از طریق روش دیالیز صفاقی اتوماتیك نیز به زودی از شهر مشهد به سایر نقاط كشور گسترش خواهد یافت.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
۰ نفر