۲۵ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۱۳
کد خبر: 82268832
T T
۰ نفر
نگرانی های عراق از تكرار تجربه تركیه در سوریه در آستانه جنگ موصل

بغداد-ایرنا- اقدام یكجانبه آنكارا در روزهای اخیر در اعزام یك گروه مسلح سوری تحت حمایت تركیه به داخل اراضی سوریه، عراقی ها را از تكرار چنین تجربه ای در عراق در آستانه جنگ موصل نگران كرده است.

به گزارش ایرنا، اولین هشدار را نسبت به این اقدام تركیه 'كریم النوری' یكی از فرماندهان تشكیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی در گفت وگو با تلویزیون 'العهد' ارگان عصائب اهل الحق به رهبری 'شیخ قیس الخزعلی' عنوان كرده است.
النوری گفت كه اطلاعات موثقی داریم كه تركیه با همكاری 'اثیل النجیفی' استاندار سابق نینوا كه این استان را در 2014 تسلیم گروه تروریست های داعش كرد، می كوشد سه تیپ مسلح را به بهانه جلوگیری از تقسیم نینوا، وارد عملیات موصل كند.
كریم النوری افزود: قرار است این نیروها به بهانه جلوگیری از تقسیم نینوا به شمال عراق اعزام شوند، اما در حقیقت برای تجزیه این استان و تثبیت حضور نظامی تركیه در شمال عراق تلاش می كنند.
ارتش تركیه طی دیروز و امروز با حمایت توپخانه ای و هوایی، گروه های مسلح سوری وابسته به آنكارا را وارد شمال سوریه كرده و تعدادی از روستاهای سوری را در این منطقه تصرف كرده است.
با وجود درخواست های مكرر بغداد برای خروج نیروهای تركیه از شمال عراق، اما آنكارا همچنان اصرار دارد كه در شمال عراق باقی بماند و بهانه ماندن را حفاظت از اهل سنت در استان نینوا و جلوگیری از تقسیم این استان ذكر كرده است.
شیخ قیس الخزعلی دبیر كل عصائب اهل الحق دیروز شنبه اعلام كرده بود كه تركیه علاوه بر پادگان بعشیقه در شمال موصل، شش پادگان نظامی دیگر در دهوك دارد و طبق آخرین گزارش ها، آنكارا در حال ساخت یك پایگاه هوایی در 'العمادیه' در شمال دهوك است.
در عراق اعتقاد بر این است كه آنكارا همچنان موصل را بخشی از اراضی تاریخی تركیه می داند و حضور نظامی تركیه در شمال عراق را با هدف الحاق موصل به این كشور می دانند.
خاورم *4*353*1770*1144*انتشار دهنده: علیرضا جباری