۲۷ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۴۶
کد خبر: 82271053
T T
۰ نفر
خراسان رضوی میزبان چهارمین جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری

مشهد- ایرنا- مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: این استان میزبان استان های منطقه چهار در چهارمین جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری است.

حسین زارع صفت روز سه شنبه در جمع خبرنگاران مشهد افزود: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی هرچه بیشتر سفره ایرانی متشكل از غذاها و نوشیدنی های بومی و محلی مربوط به هر استان است.
وی با بیان اینكه غذا در صنعت گردشگری به عنوان یكی از مسائل اصلی و مورد توجه است اظهار كرد: ایران به دلیل عناصر فرهنگی، سابقه تاریخی و تنوع اقلیمی، پیشینه عمیق در موضوع غذا و طبخ آن دارد.
وی گفت: به همین دلیل شیوه پخت و طبخ غذای ایرانی در كنار شیوه طبخ غذاهای چینی و رومی به عنوان یكی از سه دكترین شناخته شده در جهان محسوب می شود.
زارع صفت افزود: امروزه صنعت غذا به عنوان یك جاذبه گردشگری و به عنوان امری فرهنگی بسیار مورد استقبال و توجه گردشگران و به نوعی معرف فرهنگ و تاریخ تمدن هر منطقه و كشور محسوب می شود.
وی با بیان اینكه چهارمین جشنواره سفره ایرانی، فرهنگی گردشگری منطقه چهارم كشور آبان ماه امسال در مشهد برگزار می شود، اظهار كرد: استانهای خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان چهار استان شركت كننده در این جشنواره هستند.
وی گفت: در این رویداد فرهنگی تمام سالن های غذاخوری، مراكز اقامتی، سفره خانه های سنتی و فعالان عرصه تهیه و تولید غذاهای محلی، سنتی و بومی شركت می كنند.
مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: از جمله غذاهای سنتی خراسان رضوی می توان به شله مشهدی، حلیم قوچان، حلیم نیشابور، آش رشته های محلی و دیگچه اشاره كرد.
وی بیان كرد: علاوه بر آن آئین های مذهبی و ارتباط این آئین ها با سفره ایرانی نیز در جشنواره مزبور مورد توجه و معرفی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: چهار محور اصلی در این ارتباط سفره های نذری و آئینی، خیرات و نذری، سفره ایرانی در خانه و غذاهای مراكز تولید، فروش و عرضه غذا هستند.
زارع صفت با اشاره به افزایش بی رویه مصرف فست فودها گفت: تشویق مصرف غذاهای سنتی و ایرانی به دلیل ارزش بسیار غذایی آنها یكی از مواردی است كه باید مورد پیگیری و فرهنگ سازی قرار گیرد تا شاهد توسعه سبك زندگی سالم در كشور و بین نسل جوان باشیم.
وی افزود: هم اكنون بیش از 1500 غذای بومی و محلی در كشور شناسایی شده و استان خراسان رضوی نیز به خاطر سابقه تمدنی و تاریخی دارای جایگاه مهمی در این زمینه است.
وی اظهار كرد: در جشنواره یاد شده كه به مدت سه روز برگزار می شود از هر استان شركت كننده سه نوع غذا، یك نوع دسر، پیش غذا، نوشیدنی و دم نوش برای داوری انتخاب و یك غذای بومی به عنوان غذای برتر معرفی خواهد شد.
زارع صفت گفت: پیگیر ثبت ملی غذاهای بومی خراسان رضوی هستیم و در این راستا تاكنون دو غذای شله مشهدی و شیشلیك شاندیز این استان در فهرست آثار ناملموس ملی به ثبت رسیده و تلاش بای ثبت جهانی آنها نیز در حال انجام است.
چهارمین جشنواره سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری روزهای پنجم تا هفتم آبان ماه در هتل میثاق مشهد برگزار می شود.
7496 / 6053 خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم