۲۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۹:۲۵
کد خبر: 82273347
T T
۰ نفر
انجمن اوليا و مربيان بايد يك نهاد مطالبه گر باشد

شيراز- ايرنا- رئيس اداره آموزش اوليا وزارت آموزش و پرورش گفت: انجمن اوليا و مربيان بايد يك نهاد مطالبه گر باشد تا بتواند پاسخگوي نيازهاي والدين و دانش آموزان باشد.

به گزارش دريافتي چهارشنبه ايرنا از روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش فارس، كيومرث جهانگردي، در همايش استاني هفته پيوند اوليا و مربيان در مدرسه نمونه دولتي انديشه ناحيه سه شيراز با اشاره به اينكه، انجمن اوليا و مربيان تجلي گاه خواست و اراده مردم از نظام تعليم و تربيت است، افزود: آموزش و پرورش بايد پاسخگوي والدين دانش آموزان باشد و اين مهم از طريق انجمن اوليا و مربيان ميسر است.
وي ادامه داد: با همدلي و همفكري مدرسه و انجمن اوليا مي توان بسياري از مشكلات مدرسه را حل كرد و شاخص و معيار آن حضور بي دغدغه و با نشاط والدين در مدرسه است، چرا كه مدرسه خانه دوم مردم است و بايد شرايطي مهيا شود تا والدين به آسودگي به اين مكان مراجعه كنند.
جهانگردي اظهار كرد: اگر چه انجمن اوليا و مربيان آموزش و پرورش از پيشروترين انجمن هاي كشور است اما بايد براي تقويت جايگاه آن تلاش كرد تا علاوه بر وظايف تربيتي، ابعاد علمي آن نيز تقويت شود.
وي به پاره اي از فعاليت هاي انجمن اوليا و مربيان وزارت آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: برگزاري كلاس هاي آموزش خانواده در زمينه پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي، ارائه خدمات ياورانه و مشاوره به والدين با عنوان مراكز راهنمايي و مشاوره خانواده ، انتشار مجله پيوند و كتاب هاي ويژه والدين و معلمان از مهمترين دستاوردهاي علمي اين نهاد است.
جهانگردي، همچنين انتشارات انجمن اوليا و مربيان كشور را بسيار فعال دانست و افزود: اين انجمن با مجموعه اي از كتاب هاي مفيد در زمينه هاي مختلف تربيتي، مي تواند مرجع بسيار مطلوبي براي راهنمايي اولياي دانش آموزان در مسير تعليم و تربيت فرزندان باشد.
رئيس اداره آموزش اوليا وزارت آموزش و پرورش با بيان اينكه در سند تحول بنيادين، خانواده مسئول اصلي تعليم و تربيت فرزندان معرفي شده است، بيان داشت: تربيت يعني بريدن وابستگي فرزندان از والدين و بدون ترديد در ايجاد استقلال فرزندان، والدين نقش بسيار موثري دارند.
جهانگردي، از سُست شدن جايگاه و اقتدار خانواده به عنوان يك اتفاق ناگوار ياد كرد و گفت: آگاه كردن والدين از جايگاه تاثيرگذارشان در خانواده امري بسيار مهم است و بايد براي احياي اين موضوع بيش از پيش تلاش كرد.

** راه اندازي سه مركز جديد راهنمايي و مشاوره خانواده در فارس
رئيس اداره آموزش اوليا وزارت آموزش و پرورش در بخش ديگري از مطالب خود بيان كرد: در آينده نزديك سه مركز جديد به مراكز راهنمايي و مشاوره خانواده استان فارس افزوده خواهد شد.
جهانگردي افزود: مراكز جديد راهنمايي و مشاوره خانواده در ناحيه 2 و ناحيه چهار آموزش و پرورش شيراز و همچنين شهرستان داراب راه اندازي خواهد شد.
او گفت: هم اينك هفت مركز فعال راهنمايي و مشاوره والدين، زير نظر انجمن اوليا و مربيان در استان فارس پاسخگوي خانواده هاست.

** نيازمند طرح هاي نو در زمينه تعليم و تربيت هستيم
مدير كل دفتر بانوان و خانواده استانداري فارس هم در اين همايش گفت: برنامه ريزي براي راه اندازي تشكل هاي ويژه خانواده به گونه اي كه به صورت منظم فعاليت هاي تربيتي و آموزشي در درون مدرسه و بيرون مدرسه را پيگيري كند مي تواند در دستيابي انجمن اوليا و مربيان به اهداف خود موثر باشد.
سيده معصومه دستغيب، ارائه طرح هاي نو در زمينه تعليم و تربيت و خانواده را يكي از نيازهاي جامعه دانست و اظهار داشت: خانواده ها بايد وارد عرصه تعليم و تربيت شوند و علاوه بر دغدغه آموزشي فرزندان، به تربيت آنها نيز توجه ويژه داشته باشند تا انسان هاي موفق و شاد تحويل جامعه شود.
مدير كل دفتر بانوان وخانواده استانداري فارس ادامه داد: بهترين دوران زندگي هر انساني در مدرسه سپري مي شود و به همين سبب مهمترين دغدغه آموزش و پرورش بايد در زمينه راهنمايي و مشاوره دانش آموزان و مهيا كردن آنها براي دوران پس از تحصيل و زندگي آينده آنها باشد.
دستغيب گفت: اتحاد بين اوليا و مربيان و مدرسه، زمينه ساز رفع موانع و مشكلات تربيتي دانش آموزان است و مي تواند به آموزش و پرورش در تربيت انسان هايي كارآمد براي جامعه كمك كند.
وي بيان كرد: داشتن خانواده سالم، ايجادحس نوعدوستي و وفاداري به ميهن در فرزندان، آماده كردن آنها براي تشكيل خانواده، تنها با برنامه ريزي مناسب در آموش و پرورش و ايجاد همدلي بين مدرسه و خانواده مقدور است.
دستغيب افزود: هفته پيوند اوليا و مربيان، فرصت مناسبي براي بررسي نقش و جايگاه والدين در برنامه هاي آموزش و پرورش است.
رئيس آموزش و پرروش ناحيه سه شيراز هم بيان داشت: هفته پيوند اوليا و مربيان نمادي براي همفكري و هم افزايي اوليا و مربيان مدارس براي رفع موانع و مشكلات آموزش و پرورش است.
فرهاد اسماعيلي افزود: تجربه نشان داده، ارتباط مناسب مدرسه با والدين در رفع مشكلات و آسان سازي امور مدرسه بسيار موثر است و نياز مدارس را به آموزش و پرورش براي رفع اين مشكلات كاهش مي دهد.
در اين آيين از اعضاي فعال و برتر انجمن اوليا و مربيان مدارس نواحي چهار گانه آموزش و پرورش شيراز تقدير شد.
از بيست و چهارم تا سي ام مهر به عنوان هفته پيوند اوليا و مربيان نامگذاري شده است.
2027 /6118/1772
دريافت كننده: سيد احمد نجفي ** انتشار دهنده: مجيد ملازاده
۰ نفر