۲ آبان ۱۳۹۵، ۹:۰۰
کد خبر: 82276786
T T
۰ نفر
كارخانه زغالشويي البرز مركزي آماده بهره برداري شد

ساري - ايرنا - مديركل صنعت ، معدن و تجارت مازندران گفت كه كارخانه زغالشويي شركت زغال سنگ البرز مركزي با پايان يافتن نصب فناوري جديد دوستدار محيط زيست آماده بهره برداري شده است.

محمد محمدپورعمران روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ظرفيت زغالشويي اين واحد صنعتي را در فاز تكميلي افزون بر 500 هزار تن اعلام كرد.
وي گفت كه اين واحد صنعتي قابليت تبديل نيمي از زغال سنگ را به كنسانتره خواهد داشت و از اين توان ساير معادن زغال استاني نيز مي توانند استفاده كنند.
او اضافه كرد : با بهره برداري از واحد زغالشويي البرز مركزي به صورت مستقيم براي 100 نفر در معدن ايجاد اشتغال مي شود و در زنجيره اشتغال اين واحد معدني هم حدود سه هزار نفر مشغول به كار خواهند شد.
دبير ستاد تسهيل و رفع موانع توليد مازندران اظهار داشت : براي بهره برداري از اين واحد معدني ، با ارزش افزوده سرمايه هاي هزينه شده ، حدود 800 ميليارد ريال اعتبار صرف شده است.
هفته گذشته معدن زغال سنگ گلندرود شهرستان نور در غرب مازندران با ظرفيت 15 هزار تن در سال پس از 13 سال وقفه به مدار توليد برگشت و زغال شويي البرز مركزي دومين واحد معدني است كه ظرف كمتر از يك ماه به مدار توليد مي رسد.
احياء معدن زغال سنگ البرز مركزي به عنوان يكي از بزرگ ترين واحدها زغال سنگ در استان مازندران با تاكيد بر رعايت مقررات زيست محيطي در دولت تدبير و اميد در دستور كار قرار گرفت .
دولت براي احيا و انطباق طرح هاي توسعه اين شركت از اجمله اكتشاف معادن زغال سنگ و كك سازي حدود 700 ميليارد تومان اعتبار اختصاص داده است كه هم اكنون با ميانگين پيشرفت فيزيكي بيش از 70 درصد در حال اجراست .
براساس آخرين اطلاعات ، در طرح اكتشاف در اين واحد معدني حدود 18 ميليون تن زغال سنگ شناسايي شد كه طرح هاي حفاري براي استخراج در دستور كار قرار گرفته است.
شركت زغال سنگ البرز مركزي در اوج فعاليت بيش از پنج هزار كارگر داشت ولي به علت فرسودگي با گذشت زمان و مشكلات ديگر تعداد كارگرانش به كمتر از 500 نفر كاهش يافته و در آستانه تعطيلي كامل قرار گرفته بود.
شركت زغال سنگ البرز مركزي در تاريخ سي و يكم شهريور سال 53 با شماره 19691 در اداره ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي تهران به ثبت رسيد.
به موجب صورتجلسه مورخ 23 مرداد ماه سال 1370،مجمع عمومي فوق العاده دفتر مركزي شركت را از تهران به شهر ' زيراب ' در سوادكوه منتقل كرد و در تاريخ پنجم ماه مهر 1371 با شماره 192 در اداره ثبت اسناد سوادكوه ثبت شد .
سالانه در مازندران بيش از 200 هزار تن زغال سنگ توليد مي شود كه 10 درصد نياز صنايع فولاد كشور در اين استان توليد مي شود.
مازندران بر اساس آمارهاي رسمي 231 معدن داراي مجوز دارد كه حجم ذخاير اين معادن حدود 58 ميليون تن برآورد شده است.
خبرنگار : حسين فلاحتي ** انتشاردهنده : حسن فلاحتي
6982/1654