۲ آبان ۱۳۹۵، ۹:۴۶
کد خبر: 82276868
T T
۰ نفر

چهارمحال و بختياري سرزمين داور خيز

۲ آبان ۱۳۹۵، ۹:۴۶
کد خبر: 82276868
چهارمحال و بختياري سرزمين داور خيز

شهركرد - ايرنا - چهارمحال و بختياري اگر چه در ليگ برتر و ليگ دسته يك يا حتي دسته دوم فوتبال ايران تيمي ندارد، اما نام اين استان هر سال در ليگ برتر فوتبال ايران بر سر زبان هاست.

از قضا هر ساله گزارشگران فوتبال تلويزيون نيز در يكي 2 بازي نام داوران استان چهارمحال و بختياري را به اشتباه كهكيلويه و بويراحمد عنوان مي كنند كه اين مساله براي مخاطبان فوتبالدوست به يك اشتباه رايج، تكراري و غير اصلاحي تبديل شده است.
اما مهم آن اين است كه در يك دهه اخير در فوتبال ايران، چهارمحال و بختياري حداقل 2 داور وسط و 2داور كنار يا كمك داور در زمين بازي داشته است و اين با توجه به جمعيت استان براي ورزش اين خطه از ايران يك شاخص مطلوب است.
اگر چه داوران در چهارمحال و بختياري براساس توانايي هاي فردي خود به جايگاه مهمي در فوتبال ايران رسيده اند اما گاه نه تنها حمايت نشده اند بلكه مورد بي مهري نيز قرار گرفته اند.
از چهارمحال و بختياري براي نخستين بار يدالله جهانبازي قضاوت دربي استقلال و پرسپوليس به عنوان 2 تيم طرفدار ايران را برعهده داشت كه از سوي كارشناسان نمره قبولي نيز گرفت.
از سوي ديگر موعود بنيادي فر به عنوان يكي از سه داور اليت آسيا در بازي هاي بين المللي و ليگ برتر از خود چهره اي موفق نشان داده است از اين رو مورد تجميد كارشناسان داوري قرار گرفته است.
در بين كمك داوران نيز حسن زارع و قهرمان نجفي نيز بارها در ليگ برتر فوتبال حضوري اثرگذار داشته اند و با كمترين خطا به ويژه در آفسايدگيري، چهره اي موفق در اين بخش داوري را نيز به نمايش گذاشته اند.
رئيس دپارتمان داوري فدراسيون فوتبال مي گويد: چهارمحال و بختياري يكي از استانهاي فوتبال خيز ايران است و بايد جوانان اين استان مورد توجه قرار گيرند.
حسن كامراني فر در گفت وگو با ايرنا افزود: از اين استان داورهايي مانند يدالله جهانبازي، موعود بنيادي فر و كمك داوراني چون سعيد زارع و قهرمان نجفي تاكنون در ليگ برتر و ليگ دسته يك قضاوت هاي قابل قبولي را ارائه كرده اند.
به گفته وي، طرح استعداديابي داوري براي تشكيل تيم داوري جوان در استانها در حال برگزاري است و چهارمحال و بختياري مي تواند نقش مهمي در تربيت داوران جديد داشته باشد.
رئيس هيات فوتبال چهارمحال و بختياري نيز مي گويد: اين استان حدود 300 داور فوتبال دارد كه در نوع خود در بين استانهاي كشور بي نظير است كه يكصد نفر از اين داوران فعال هستند.
كيومرث حيدري در گفت وگو با ايرنا افزود: از تعداد يكصد نفر نيز 30 نفر در ليگ هاي استاني و يا ليگ هاي كشوري قضاوت مي كنند و چند داور نيز در ليگ برتر فوتبال ايران حضور پررنگي دارند.
وي گفت: طرح ارزيابي و استعداديابي داوران معرفي شده به ليگ هاي كشوري از سوي دپارتمان فرصت خوبي براي استانهايي مانند چهارمحال و بختياري است تا داوران جوان خود را به فوتبال ايران معرفي كند.
حيدري، درباره زبان آموزي براي داوران فوتبال كه يكي از الزامات فيفا نيز گفت: داوران به صورت فردي در دوره هاي زبان خارجي شركت مي كنند و هيات فوتبال نيز دوره هاي آموزشي مختلف را در دستوركار خود قرار داده است.
به گزارش ايرنا، در تازه ترين بازي ليگ برتر در هفته نهم موعود بنيادي فر به عنوان داور ديدار تيم هاي استقلال تهران و سايپا حضور داشت و نمره قبولي از كارشناسان داوري گرفت.
گزارش از: محمود رئيسي**انتشاردهنده: جهانبخش صفري دهكردي
2097/6021
۰ نفر