۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۲۹
کد خبر: 82277620
T T
۰ نفر
اجراي نمايش سلطانعلي سفير ولايت در فرهنگسراي ارسباران

تهران-ايرنا-نمايش مذهبي آييني «سلطانعلي نخستين سفير ولايت» به نويسندگي و كارگرداني محسن خسروي با رويكرد معرفي ابعاد شخصيتي ملي و فراملي امامزاده سلطانعل‍ي در فرهنگسراي ارسباران اجرا مي شود.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي ارسباران، اين نمايش پس از يك سال تلاش براي نگارش، بازنويسي و تمرين با همكاري سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري كاشان به مدت سه روز؛ (پنجم، ششم و هفتم آبان ماه) ساعت 19 با 30 نفر از عوامل حرفه اي هنر تئاتر براي عموم اجرا مي شود.
سفراي كشورهاي اسلامي، نخبگان فرهنگي، ديني و هنري در اين برنامه حضور خواهند داشت.
مردم فين كاشان سال 113 هجري قاصدي را به نام عامر بن ناصر فيني به مدينه نزد امام محمدباقر مي فرستند و از ايشان درخواست مي كنند كه شخصي را به منطقه كاشان و فين و اردهال بفرستند تا شريعت اسلام و احكام دين را براي آنان بازگو كند.
امام باقر شب هنگام جد بزرگوارشان حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي(ص) را در خواب زيارت مي كنند، پيامبر اسلام در خواب خطاب به امام باقر مي فرمايند: سلطانعلي را روانه كن. امام فرزند خود سلطانعلي برادر امام جعفر صادق(ع) را به شهر كاشان در ايران مي فرستند. سلطانعلي پس از رسيدن به كاشان در محله فين بزرگ سكني مي گزيند.
نقل است كه ايشان تابستان ها به دليل گرمي هوا به منطقه اردهال مي‌رفت. چند سالي اوضاع بدين صورت بود تا اينكه امامزاده سلطانعل‍ي از نفوذ زيادي در بين مردم برخوردار شد و اين موضوع باعث ترس زرين نعل حاكم اردهال شد.
زرين نعل سپاهي را براي قتل حضـرت سلطانعلي به منطقـه مي فرستد و آن حضرت سرانجام در يك جنگ نابرابر سه روز به همراه يارانش در 27 جمادي الثاني سال 116هجري قمري در منطقه اردهال به شهادت مي‏رسد، به نقل از راويان كه جنگ را از نزديك ديده اند حوادث اين جنگ و شهادت اين امامزاده و يارانش شباهت زيادي به واقعه كربلا داشته كه از آن جمله جداكردن سر از بدن شريف اين امامزاده كه به نوعي تكرار واقعه كربلا است.
امامزاده سلطانعلي يكي از چهار امامزاده واجب التعظيم است.
براساس اين گزارش، برپايي نمايشگاه هاي عكس از آثار تاريخي كاشان، اردهال و آيين قاليشويان و نيز نمايشگاه هاي مفاخر و صنايع دستي، محصولات فرهنگي و گردشگري كاشان به همراه ارائه نمايش تصويري لوايح ثبت آيين هاي فرهنگي در سطح ملي و جهاني از جمله بخش هاي جنبي اجراي نمايش «سلطانعلي نخستين سفير ولايت» است.
علاقه مندان براي حضور در اين برنامه مي توانند به فرهنگسراي ارسباران به نشاني خيابان شريعتي بالاتر از پل سيدخندان، خيابان جلفا مراجعه كنند.

*معرفي آثار بخش مسابقه صحنه اي سومين سوگواره «خمسه»
هيات انتخاب بخش مسابقه صحنه اي سومين سوگواره هنرهاي نمايشي و آيين هاي مذهبي «خمسه» متشكل از محمد حاتمي، امير كاوه آهنين جان و سعيد اسماعيلي، 12 نمايش را براي حضور در بخش رقابتي اين سوگواره نمايشي معرفي كردند.
نمايش هاي «فراموشي» به نويسندگي سيدعلي موسويان و كارگرداني محمد زوار بي ريا، «كربلاي بي شمشير» به نويسندگي رضا صابري و كارگرداني سعيد باغباني، «آبگينه» به نويسندگي سعيد تشكري و كارگرداني مهدي فتحي، «سبز- سپيد- سرخ» به نويسندگي سيدعلي موسويان و كارگرداني مرتضي برزگرزادگان، «آن كه گفت آري آن كه گفت نه» به نويسندگي سيروس همتي و كارگرداني وفا طرفه، «داش غلام» به نويسندگي و كارگرداني شهرام سلطاني و «سمنو» به نويسندگي خيرالله تقياني پور و كارگرداني سينا شفيعي در بخش مسابقه صحنه اي سومين سوگواره «خمسه» معرفي شدند.
همچنين نمايش هاي «مي خواستم ببوسم ات باران گرفت» به نويسندگي ميلاد اكبرنژاد و كارگرداني سيدمحمد رضا سعادتي، «آبي گونه» به نويسندگي كاوه مهدوي و كارگرداني سينا نصرالهي، «شيدايي» به نويسندگي اصغر گروسي و كارگرداني آتيه جاويد، «ماه معصوم (ويرانسرا)» به نويسندگي حسين فدايي حسين و كارگرداني محمد اميري آتشگاه و «كابوس سرخ» به نويسندگي مليحه مرادي جعفري و كارگرداني رضا انواري به صورت مشروط در بخش مسابقه صحنه اي سومين سوگواره «خمسه» معرفي شدند.
سومين سوگواره هنرهاي نمايشي و آئين هاي مذهبي «خمسه» به دبيري علي اصغر خسروي از 20 آبان تا 14 آذرماه در مراكز فرهنگي هنري شهر تهران برگزار مي شود.
* براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: معصومه جوان معبودي - انتشاردهنده: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348