۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۴۴
کد خبر: 82278720
T T
۰ نفر
اصلاح الگوي مصرف آب اولويت دولت در استان كردستان است

سنندج- ايرنا- معاون عمراني استاندار كردستان با اشاره اينكه كشور با كمبود آب مواجه است گفت: اصلاح الگوي مصرف آب اولويت دولت در استان كردستان است.

به گزارش ايرنا امير قادري روز دوشنبه در جلسه كارگروه استاني ماده 11 وزارت جهاد كشاورزي در جمع نمايندگان وزارتخانه هاي نيرو و كشاورزي در سنندج، افزود: امروز آب در تمام كشورها، عامل توسعه محسوب مي شود و استفاده صحيح و بهينه آن مورد توجه جدي قرار دارد در همين راستا مديريت يكپارچه آب به عنوان يكي از رسالت هاي وزارت نيرو مورد توجه اين وزارتخانه است.
وي با اشاره به اينكه متوسط بارندگي در دنيا 800 ميليمتر است گفت: اين در حالي است كه متوسط بارندگي ايران 240 تا 250 ميليمتر است و اين موضوع نشان مي دهد كشور ما با كمبود آب مواجه است در همين راستا برنامه ريزي براي مصرف صحيح آب به عنوان يك اصل در دستور كار دولت در استان قرار گرفته است.
وي با اشاره به اينكه كردستان از پتانسيل ها و ظرفيت هاي مناسبي در بخش كشاورزي برخوردار است و اين استان مي تواند در زمينه كشاورزي توسعه يابد گفت: تنها 110 هزار هكتار از اراضي كشاورزي يك ميليون و 110 هزار هكتاري استان يعني معادل 10 درصد به روش آبي كشت مي شود.
قادري اظهاركرد: وزارت نيرو نبايد كردستان را با استان هايي مانند زنجان و آذربايجان هاي غربي و شرقي مقايسه كند بلكه ابتدا بايد سهم استان را در ميزان سطح زيركشت به اندازه استان هاي همجوار برساند و در نهايت كردستان را با استان هاي ديگر مقايسه كند.
وي ضمن تقدير از اقدامات وزارت نيرو در استان كردستان از محل صندوق توسعه ملي و آب هاي مرزي گفت: در كنار آن تخصيص آب استان نيز بايد مورد توجه جدي قرار گيرد و اين موضوع يكي از نيازها و مطالبات مردم استان كردستان است.
وي تخصيص 585 ميليون مترمكعب آب از حوضه درياچه اروميه به استان كردستان را مصوب شوراي عالي آب كشور دانست و گفت: وزارت نيرو بايد در ميزان تخصيص آب به استان كردستان تجديد نظر كند.
معاون عمراني استاندار كردستان با بيان اينكه استان كردستان كمترين بهره را از آب سد شهيد كاظمي بوكان مي برد، افزود: اين امر غيرقابل قبول است و نيز تخصيص سهم آب استان از محل حوضه درياچه اروميه يكي از مطالبات استان كردستان است.
قادري اظهاركرد: اصلاح الگوي مصرف و الگوي كشت از سوي وزارت جهاد كشاورزي و سازمان متبوع آن در استان كردستان به عنوان يك اولويت مهم در دستور كار قرار گيرد.
7352/1904
**خبرنگار: شيوا اردلان منش/** انتشار دهنده: مسعود احمدي