شناسايي پدافند در مقابل علوم شناختي به عهده آموزش و پرورش است

تهران-ايرنا- رييس هيات امناي پژوهشكده علوم شناختي با بيان اينكه شناسايي پدافند در مقابل علوم شناختي برعهده آموزش و پرورش است، گفت: بسياري از كشورها از علوم شناختي به عنوان سلاح استفاده مي كنند و براي پدافند در مقابل علوم شناختي ابتدا بايد آن را بشناسيم.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا از سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش، سيد كمال خرازي در چهاردهمين بزم انديشه اين سازمان افزود: اينكه ما انسان ها را به نحوي تربيت كنيم كه در مقابل سوء استفاده و آسيب ها مقاومت كنند مثلا اينكه بچه ها بدانند چگونه بايد از فناوري هاي روز استفاده بهينه داشته باشند و به عهده آموزش و پرورش است.
وي ادامه داد: علوم شناختي از علوم جديد در هزاره سوم است كه در كنار نانوتكنولوژي، بايوتكنولوژي، اينفورميشن تكنولوژي علوم همگرا را تشكيل مي دهند.
خرازي اظهار كرد: علوم شناختي حوزه اي بين رشته اي متشكل از علوم اعصاب، روانشناسي، زبانشناسي، شناخت اجتماعي و مردم شناسي، هوش مصنوعي و مدلسازي و فلسفه ذهن است كه تلاش آن اين است كه چطور مي شود از مغز و ذهن انسان بهتر استفاده كرد.
رييس هيات امناي پژوهشكده علوم شناختي با بيان اينكه امروزه بحث از آموزش و پرورش شناختي است به اين صورت كه چگونه ذهن دانش آموزان را در مدرسه بارورتر كنيم، ادامه داد: اقتصاد شناختي، مديريت شناختي، مهندسي شناختي، علوم دفاعي شناختي، شناخت درماني و توانبخشي شناختي از ديگر شاخه هاي منشعب از علوم شناختي هستند.

* انگيزه و علاقه دانش آموزي نقش مهمي در يادگيري او ايفا مي كند
خرازي در ادامه به ذكر جزئيات الگوي شناختي و نظريه سازنده گرايي كه در يادگيري فرد حاكم است پرداخت و گفت: در اين الگو به تفاوت هاي فردي و استعدادهاي متفاوت توجه مي شود و تمركز مدرسه بر استعداد خاص هر فرد است.
وي يادآورشد: در اين الگو انديشه و علاقه دانش آموز نقش مهمي در يادگيري او ايفا مي كند و نقش اول معلم و مدرسه ايجاد نگرش و انگيزه در دانش آموز و فراهم كردن زمينه يادگيري است.
خزاري اضافه كرد: در اين رويكرد درس ها مجزا از هم و غيرمرتبط به هم نيستند همچنين يادگيري در قالب فعاليت هاي گروهي و كمك دانش آموزان به هم اتفاق مي افتد و سنجش يادگيري به معناي ارزيابي محفوظات دانش آموزان نيست بلكه سنجش براي اندازه گيري تسلط فراشناختي و خوداتكايي فرد بر فرايند يادگيري است. امتحان يكسان وجود ندارد و ارزيابي هر فرد نسبت به گذشته خود او و متناسب با استعدادهاي او انجام مي گيرد.
اين پژوهشگر و نويسنده كتاب هاي حوزه علوم شناختي يادآور شد: نقش اصلي معلم در اين الگو كشف استعداد دانش آموز، تسهيل شكوفايي آن و تقويت نگرش اوست و با مطالعه كاركردهاي مغز در مي يابيم چه آموزش و پرورشي مي تواند اهدافمان را به پيش ببرد.
خرازي با اشاره به وجود تفاوت هاي انسان ها تصريح كرد: اگر هر شخص در استعدادهايي كه دارد آموزش هاي لازم را ببيند رشد مي كند. شكوفا شدن استعداد يعني مغز او و اتصالات مغز او توسعه پيدا كند. از هر كس بايد در حد همان استعدادش توقع داشت يعني رشد و شكوفايي استعداد افراد دامنه محدودي دارد و ما نبايد همه را يكسان تلقي كنيم و بخواهيم همه دانش آموزان در رياضي و فارسي و علوم به يك اندازه خوب باشند.
فراهنگ**1883**1027**خبرنگار: مريم جلوداران**انتشار دهنده: محمدجواددهقاني