همگرایی دانش علوم شناختی و هوش مصنوعی برای رفع مسائل حیاتی است

تهران- ایرنا- دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری گفت: همگرایی دانش علوم شناختی و هوش مصنوعی برای رفع بسیاری از مسائل حیاتی است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، سید محمد مهدوی در افتتاحیه دومین دوره جایزه سالانه هوش مصنوعی ایران اظهار داشت: با پیشرفت‌هایی که در زمینه هوش مصنوعی و تولید سامانه‌ های هوشمند حاصل شده، می‌توان بین شناخت طبیعی و شناخت مصنوعی پیوند برقرار کرد.

وی با بیان این‌که علوم شناختی دانش لازم برای پیشرفت و توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی را در اختیار فعالان این حوزه قرار می‌دهد، خاطر نشان کرد: ورود هوش مصنوعی به جنبه‌های مختلف زندگی، سبب بروز تحولات زیادی شده و این حوزه به صورت روز افزون درحال گسترش است.

مهدوی در ادامه روندهایی همچون برنامه ریزی، یادگیری، استدلال، پردازش زبان طبیعی و توانایی حرکت و دستکاری اشیا را از مسائل اصلی هوش مصنوعی برشمرد و گفت: علوم شناحتی در حقیقت دنبال به‌دست‌آوردن ابزارهایی است که بتواند با کمک داده‌های رفتاری افراد، به سازوکارهای ذهنی و فرآیندی پی ببرد که برای پردازش داده‌ها در مغز رخ می‌دهد.

وی با تأکید بر اهمیت همگرا کردن دو حوزه علوم شناختی و هوش مصنوعی در تحلیل رفتارها و توسعه فرآیند درمان شناختی عنوان کرد: با همگرایی این دو دانش، امکان را خواهیم داشت کلان‌داده‌های پیچیده رفتاری را نیز مانند داده‌های ساده به آسانی تفسیر کرده و از آن بهره‌برداری کنیم.

همگرایی دانش علوم شناختی و هوش مصنوعی برای رفع مسائل حیاتی است

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی گفت: هوش مصنوعی با مطالعه الگوهای مغز انسان و با تجزیه و تحلیل فرآیند شناختی توسعه می‌یابد و نتیجه این مطالعات باعث توسعه نرم‌افزارها و سیستم‌های هوشمند می‌شود. با استفاده ازهوش مصنوعی می توان به تشخیص زودهنگام اختلالات شناختی و ارائه راهکارها برای درمان نارسایی ها درمیان کودکان و سالمندان کمک کرد.

به گفته مهدوی، استفاده از هوش مصنوعی در علوم شناختی می‌تواند به دستیابی به دیدگاه‌های جدید و تحلیل‌های عمیق‌تر درباره رفتار و فرآیندهای ذهنی انسان کمک کند.

وی در بخشی دیگر از اظهاراتش نقش هوش مصنوعی در سه حوزه سلامت و سرمایه شناختی، ارتقای یادگیری و یاددهی میان کودکان و نوجوانان در آموزش و پرورش و نیز شناخت رفتارها و گفتمان اجتماعی را حایز اهمیت دانست و گفت: در حال حاضر زیرساخت های لازم و اساسی برای پیوند این دو دانش در کشور برنامه ریزی شده و برخی از مراکز ایجاد و شماری دیگر در حال احداث است تا نقش آفرینی متخصصان و محققان و کار آفرینان در حوزه دانش هوش مصنوعی در حوزه علوم شناختی و علوم اعصاب افزایش یابد.

مسابقه ملی هوش مصنوعی ایران با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، تآزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز و بنیاد ملی نخبگان در قالب طرح شهید بابایی توسط آکادمی دیپ نکس برگزار شد.

در قالب این مسابقه اهدافی همچون توسعه مهارت‌های حوزه‌های علم داده، یادگیری ماشین، تحلیل داده و غیره کمک به ورود ابزارهای هوش مصنوعی به صنعت سلامت، شتاب‌دهی و ورود فناوری‌های نوظهور در صنعت سلامت، پشتیبانی و حمایت از دستاوردها تا دستیابی به محصول، هدایت و آموزش تیم‌ها جهت حل مسائل واقعی دنبال می‌شود.

همچنین برقراری ارتباط میان صنعت پزشکی و مهندسی، آموزش و توانمندسازی نیروهای مستعد برتر، پرورش نیرو برای ورود مستقیم به بازار کار، تشکیل و توسعه گروه‌های مستعد، ایجاد تیم‌های چنددانشی و افزایش روحیه کارآفرینی از دیگر اهداف مسابقه هوش مصنوعی ایران به شمار می‌روند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha