۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۱۹
کد خبر: 82280581
T T
۰ نفر
كاهش فاصله سرانه فضاي آموزشي چابهار با ميانگين كشوري نيازمند عزم عمومي

چابهار- ايرنا- مديركل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس سيستان وبلوچستان گفت: شهرستان چابهار با بيش از 63 هزار دانش آموز از نظر سرانه فضاي آموزشي با ميانگين كشوري و استاني فاصله بسيارزيادي دارد و براي رسيدن به متوسط كشوري نيازمند حضور بيشتر خيران و اختصاص اعتبارات ويژه از سوي دولت است.

عليرضا راشكي روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در چابهار اظهار داشت: هم اينك سرانه فضاي آموزشي شهرستان چابهار حدود 2 ونيم مترمربع به ازاي هر دانش آموز است و نسبت به سرانه فضاي آموزشي كشور كه حدود 5 مترو 43 سانتي مترمربع است فاصله زيادي دارد.
وي افزود: براي حذف مدارس غيراستاندارد، ساخت كلاس هاي درس جديد و رساندن سرانه فضاهاي آموزشي چابهار به متوسط كشوري 2 همايش خيرين مدرسه ساز سواحل مكران در سال 1393 و امسال با حضورخيران استاني و كشوري برگزار شده است.
وي بيان كرد: در همايش امسال خيرين مدرسه ساز سواحل مكران كه با حضور وزير آموزش و پرورش و خيران كشوري در چابهار برگزار شد ساخت 110 مدرسه تعهد شده است كه 60 مدرسه در مرحله ساخت قرار دارد.
مديركل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس سيستان وبلوچستان ادامه داد: تا دو هفته ديگر مدرسه نيمه تمام مرادآباد كمب آغاز و براي سال تحصيلي آينده تكميل و بهره برداري خواهد شد.
وي گفت: توجه دولت به فضاهاي آموزشي سيستان وبلوچستان در 16 سال گذشته بي سابقه بوده است بطوريكه امسال رديف ويژه اي براي نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس در نظر گرفته شده است و در 3 سال آينده 6 هزار ميليارد ريال هزينه خواهد شد.
وي گفت: با همت خيران بسياري از مدارس استان استانداردسازي شده است و امسال نيز از سوي موسسه قلم چي 30 مدرسه نيمه تمام تكميل و به بهره برداري خواهند رسيد.

معاون استاندار سيستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ويژه چابهار نيز به خبرنگار ايرنا اظهار داشت: شهرستان چابهار داراي 2 منطقه آموزش و پرورش در چابهار و دشتياري است و بزودي منطقه آموزش و پرورش در بخش پلان نيز راه اندازي مي شود.
احمدعلي موهبتي افزود: تمامي مدارس شهر چابهار 2 شيفته هستند و سرانه فضاي آموزشي در شهر چابهار در حد 50 سانتي مترمربع است.
وي افزود: توجه ويژه به ساخت مدارس جديد در چابهار به شدت احساس مي شود و نياز است خيران و دولت توجه بيشتري به اين منطقه محروم داشته باشد.
وي بيان كرد: مدارس چابهار از نظر هوشمندسازي مشكلات زيادي دارند و حتي برخي مدارس ميز و نيمكت نيز به حد كافي و مطلوب ندارند.
وي خواستار جذب نيروي انساني در آموزش و پرورش چابهار شد و افزود: طبق اعلام مدير آموزش و پرورش چابهار تنها در حوزه اين شهر بيش از 400 معلم كمبود وجود دارد و معلمان به ناچار در 2 شيفت كار مي كنند.
فرماندار چابهار با بيان اينكه جمعيت شهرستانِ راهبردي، تجاري و اقتصادي چابهار رو به رشد است و در سالجاري بيش از پنج هزار دانش آموز به جمعيت مدارس چابهار و دشتياري اضافه شده است، خاطرنشان كرد: انتظار مي رود براساس آمار دانش آموزي سرانه فضاي آموزشي توسعه پيدا كند.
موهبتي از خيران بومي استان درخواست كرد در توسعه، ساخت و استاندارد سازي مدارس پيش قدم باشند و به تعهدات قبلي خود عمل كنند.
شهرستان چابهار از توابع استان سيستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعيت از شمال به شهرستانهاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان(مكران) و از غرب به بندر كنارك متصل است.
بندر زيباي چابهار واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان از 2 شهر به نام هاي چابهار و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكيل شده است.
3043**6081 خبرنگار: رستم كريمي نژاد** انتشار دهنده: حيدر سراياني
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامي «اخبار ايرنا سيستان و بلوچستان» دنبال كنيد. @irnazahedan