۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۴۵
کد خبر: 82284698
T T
۰ نفر
بازگشت ظریف به تهران/ 7 ساعت مذاكرات فشرده با همتایان روسی و سوری

مسكو - ایرنا - سفر وزیر خارجه ایران به مسكو كه ساعت 9 امروز (جمعه) آغاز شد، ساعت 17 پس از هفت ساعت مذاكرات فشرده دو جانبه و سه جانبه با همتایان روسی و سوری در باره اوضاع سوریه، منطقه و همچنین روابط متقابل پایان یافت.

به گزارش ایرنا، این سفر برای هماهنگی بیشتر سه كشور در عرصه منطقه ای، همگرایی برای كمك به سوریه در مبارزه با تروریسم و همچنین ازسر گیری راهبرد مذاكرات سوری-سوری با هدف حل سیاسی بحران این كشور برنامه ریزی و اجرا شد.
در چارچوب این برنامه كاری فشرده، ظریف رئیس هیات ایرانی و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مذاكره دو جانبه كه با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسكو برگزار شد، راهكارهای همگرایی های دو كشور در عرصه ضدتروریستی و همچنین روابط دوجانبه را بررسی كردند.
ظریف در باره همگرایی های منطقه ای ایران و روسیه گفت: تهران و مسكو با راهبرد مشترك مواضع قوی در مبارزه با تروریسم در منطقه دارند.
وی افزود كه همكاری های تهران و مسكو در مسائل منطقه ای از جمله مبارزه علیه تروریسم و افراط گرایی گسترده است و مواضع مشتركی داریم.
وی همچنین در باره روابط ایران و روسیه تاكید كرد كه دو كشور پیشرفت های قابل توجهی در تمامی عرصه های روابط از جمله اقتصادی و سیاسی، بین المللی و منطقه ای دارند.
وزیر خارجه روسیه نیز در جریان این دیدار اعلام كرد كه برخورد بی اغماض با تروریست های ضدسوری از محورهای همكاری های دو كشور و كمك به سوریه در این زمینه است.
وزیر امورخارجه روسیه محورهای دیگر مورد توجه در توسعه روابط دو كشور را اجرایی شدن توافق های ایران و روسیه، آماده سازی مقدمات برگزاری پنجمین نشست سران كشورهای ساحلی خزر و نهایی كردن كنوانسیون این دریا اعلام كرد.
نشست سه جانبه وزیران خارجه ایران، روسیه و سوریه برای بررسی آخرین تحولات این كشور به ویژه در عرصه مبارزه با تروریسم نیز به عنوان دومین دستور كار پس از دیدار ظریف و لاوروف برگزار شد.
نتیجه این نشست سه جانبه تاكید بر همگرایی های سه كشور در ادامه مبارزه با تروریسم و تعیین شدن راهكارهای آن اعلام شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در پایان این نشست تاكید شد كه مواضع تهران، مسكو و دمشق در مبارزه با تروریسم در منطقه به ویژه همكاری با سوریه علیه تروریست ها مشترك است.
لاوروف میزبان این نشست گفت: ایران، سوریه و روسیه در مذاكرات سه جانبه گام های لازم را برای مبارزه با تروریسم تعیین كردند.
وزیر خارجه روسیه گفت: سه كشور همچنین بر آمادگی مشترك برای انجام كارهای لازم با هدف مقابله با تروریسم در سوریه تاكید كردند.
وزیر خارجه روسیه همچنین بررسی جزئیات اوضاع سوریه از جمله كمك های انسان دوستانه و راههای جلوگیری از تجهیز و تسلیح تروریست ها را از محورهای مذاكرات سه جانبه اعلام كرد.
ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز با تاكید بر ادامه همگرایی سه جانبه با روسیه و دمشق برای مبارزه با تروریسم، بر لزوم شكل گیری اراده فراگیر بین المللی به منظور برخورد كارآمد با این پدیده تاكید كرد.
وی همچنین با ضروری خواندن قطع حمایت از گروههای تكفیری تاكید كرد: راه حل سیاسی بحران سوریه با مذاكره طرفین ممكن است تا به این بحران پایان داده شود.
ولیدالمعلم وزیر خارجه سوریه نیز اظهار كرد: آمریكا هیچ تعاملی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه انجام نمی دهد.
وی افزود: توافق اخیر بین آمریكا و روسیه (19 شهریورماه - ژنو) ناكام ماند. واشنگتن علاقه مند به حل بحران نیست و فقط برای تامین منافع خود و كشورهای منطقه (متحد ضدسوری آمریكا) اقدام می كند.
آخرین برنامه وزیر امور خارجه ایران دیدار و مذاكرات دوجانبه با ولیدالمعلم بود كه در آن طیف گسترده ای از مسائل از جمله اوضاع این كشور، روابط دوجانیه و افق حل سیاسی مشكلات بررسی شد.
در این دیدار، وزیران خارجه ایران و سوریه ضمن تاكید بر اهمیت نتایج نشست سه جانبه مسكو و تاثیر آن بر گسترش همكاری های دوجانبه و سه جانبه، آخرین تحولات سوریه به ویژه وضعیت مبارزه با تروریسم را بررسی كردند.
در این مذاكرات كه با حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار شد، همچنین تقویت و گسترش راهبرد تهران، مسكو و دمشق در مبارزه با تروریسم مورد تاكید قرار گرفت.
ظریف پیش از ترك مسكو نتایج مذاكرات انجام شده را ارزشمند خواند و تاكید كرد كه تصمیم های گرفته شده می تواند دستاوردهای مثبتی در روند تحولات سوریه داشته باشد.
وی تاكید كرد: تهران، مسكو و دمشق هم رای هستند كه بحران سوریه راهكار نظامی ندارد و مداخله گران غربی به ویژه آمریكا و چند كشور منطقه هر چه زودتر باید به حمایت از تروریست ها پایان دهند.
نتایج مذاكرات مختلف مسكو و همچنین رایزنی های حاشیه ای انجام شده، دربرگیرنده تقویت همگرایی های تهران، مسكو و دمشق برای مقابله با تروریسم در خاورمیانه به ویژه سوریه و همچنین تاكید بر لزوم برخورداری سوری ها از تعیین حق سرنوشت و آینده سیاسی كشور خود در چارجوب سازوكار دموكراسی پس از شكست دادن تروریست ها است.
هیات ایرانی شامگاه جمعه پس از مذاكرات انجام شده، مسكو را به مقصد تهران ترك كرد.
اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا