۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۹:۲۵
کد خبر: 82284765
T T
۰ نفر
انتخابات ریاست جمهوری در مولداوی روز یكشنبه پس از 20 سال؛ تداوم اروپایی شدن یا بازگشت به روسیه

تهران - ایرنا- نخستین انتخابات ریاست جمهوری در كشور اروپایی مولداوی روز یكشنبه پس از 20 سال برگزار می شود تا مردم از میان نامزدهای طرفدار اروپا و روسیه كه سخت در حال رقابت با یكدیگر هستند، یكی را برای ریاست جمهوری برگزینند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت، دادگاه قانون اساسی مولداوی در مارس امسال (فروردین) رای داد كه رئیس جمهوری این كشور باید با رای مردم انتخاب شود. بر اساس تغییری كه سال 1996 در قوانین مولداوی رخ داد، رئیس جمهوری این كشور با اجماع پارلمانی انتخاب می شد.
بر اساس این گزارش، روسیه و غرب، هر دو می كوشند بر این كشور كوچك اما راهبردی، اثرگذار باشند. نظرسنجی ها نشان می دهد افكار عمومی در این كشور 3.5 میلیون نفری كه میان رومانی و اوكراین واقع شده است، بر سر اینكه نزدیكی به كدام یك از دو قدرت یادشده برای منافع ملی شان مفیدتر است، اختلاف نظر شدید دارد.
مولداوی در سال 2014 با اتحادیه اروپا قرارداد همكاری های ویژه امضا كرد و برخی گروه های سیاسی در این كشور امیدوارند قرارداد یادشده، گامی در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا باشد. روسیه مخالف پیوستن مولداوی به این اتحادیه است و میوه، سبزیجات و نوشیدنی های مولداویایی را به خاطر گرایشی كه به اروپا دارد، تحریم كرده است.
از سوی دیگر، به دلیل فساد گسترده اقتصادی در مولداوی كه فقیرترین كشور اروپا به حساب می آید، بر شمار مخالفان دولت كنونی هم افزوده شده است. میانگین حقوق ماهانه در مولداوی 240 دلار است. حدود 800 هزار مولداویایی در كشورهای دیگر كار می كنند و بخشی از حقوق خود را برای خانواده هایشان می فرستند.
در انتخابات فردا (شنبه)، 9 نامزد شركت دارند كه بخت دو نفر از آنان برای ریاست جمهوری بیشتر است. اگر هیچ نامزدی اكثریت آرای مردم را به دست نیاورد، كار به دو دوم كشیده خواهد شد.
یكی از كسانی كه بخت زیادی برای پیروزی دارد، 'ایگور دودون' 41 ساله است كه رهبری حزب سوسیالیست را برعهده دارد و از نزدیكی به روسیه پشتیبانی می كند.
نامزد مورد علاقه هواداران اروپا نیز 'مایا ساندو' است كه حزب مخالف دولت (اقدام و همدلی) را رهبری می كند. ساندو كارشناس پیشین بانك جهانی است و بررسی رسوایی مربوط به گم شدن یك میلیارد دلار پول از بانك های این كشور در سال 2014 را خواستار شده است.
اروپام**9163
مترجم: زمان رضاخانی ** انتشار دهنده: زهرا هژبری
۰ نفر