۷ آبان ۱۳۹۵، ۲۱:۴۹
کد خبر: 82284846
T T
۰ نفر
جامعه مدرسين حوزه علميه قم ارتحال آيت الله طباطبايي را تسليت گفت

قم-ايرنا- جامعه مدرسين حوزه علميه قم با صدور پيامي رحلت آيت الله حاج سيد تقي طباطبايي قمي را تسليت گفت.

به گزارش جمعه شب ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني جامعه مدرسين، دراين پيام آمده است: خبر ارتحال فقيه بزرگوار مرحوم حضرت آيت الله حاج سيد تقي طباطبايي قمي (ره) موجب تألم فراوان گرديد، ايشان از علماي برجسته بودند كه در علم و تقوي و سلامت نفس و خدمت به مكتب اهل‌بيت(عليهم السلام) كارنامه درخشاني از خود به يادگار گذاشتند.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم ضمن عرض تسليت به حضرت بقيه الله الاعظم (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، مقام معظم رهبري«مدظله العالي»، مراجع عظام تقليد «دامت‌بركاتهم»، حوزه‌هاي علميه، بيت شريف و شاگردان ايشان تسليت عرض مي‌نمايد.
آيت الله سيد تقي طباطبايي قمي از مراجع تقليد شيعه، ششم آبان 1395 در كربلاي معلي دار فاني را وداع گفت.
آن مرحوم در كنار آيت الله العظمي سيستاني و آيت الله ميرزا علي فلسفي يكي از سه نفري است كه آيت الله العظمي خويي در زمان حيات خود اجتهاد وي را به صورت كتبي اعلام و تاييد كرد.
سيد تقي طباطبايي قمي (مشهور به حاج آقا تقي قمي) در اسفند ماه سال 1301 هجري شمسي در شهر مقدس مشهد به دنيا آمد. پدر او سيد حسين طباطبايي قمي از مراجع بزرگ تقليد بود كه سال‌ها مرجعيت عام حوزه‌هاي علميه را برعهده داشت و در پي ابراز مخالفت با فرمان رضا شاه مبني بر كشف حجاب اجباري زنان در سال 1314 شمسي، ناچار به ترك ايران و اقامت در عراق شد.
وي مقدمات را نزد پدر خود فرا گرفت و سپس به همراه پدر به كربلا و نجف رفت. وي چندين سال از محضر آيات عظام هم چون مرحوم سيد محمدهادي ميلاني، سيد عبدالهادي شيرازي، حسين حلي، محمدكاظم شيرازي، محمدعلي كاظميني بروجردي و به خصوص سيد ابوالقاسم خويي استفاده كامل نمود و به درجه اعلاي علم، فقاهت، حكمت، فلسفه و رجال دست يافت.
پس از رسيدن به درجات عالي اجتهاد، وي شروع به تدريس در متون فقه و اصول در نجف پرداخت و سپس در مسجد هندي در حوزه علميه نجف شروع به تدريس خارج فقه و اصول كرد.
در پي اخراج تعداد كثيري از روحانيان بزرگ توسط رژيم بعث عراق از نجف، وي نيز به ناچار در سال در سال 1359 مجبور به ترك نجف شد. وي سپس به شهر قم رفت و مشغول به تدريس فقه و اصول در حوزه علميه قم شد.
وي تاليفات متعددي بر جاي گذاشته است كه بيشتر به زبان عربي نوشته شده و تعدادي از آن‌ها به زبان هاي فارسي و انگليسي هم برگردانده شده است.
7406/ 6133/ شبد ** 1095 ** تنظيم كننده: عباس منجمي گيلاني ** انتشار دهنده : رضا رضائي مجد
۰ نفر