۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۱۳
کد خبر: 82287142
T T
۰ نفر
بيمارستان امام رضا مشهد دومين مركز پذيرش مسموميت در كشور است

مشهد- ايرنا- معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: بيمارستان امام رضا(ع) مشهد دومين مركز در كشور است كه بيشترين مراجعان مسموميت با قرص برنج يا فسفيد آلومينيوم را در سطح كشور به خود اختصاص داده است.

دكتر محمدرضا صابري روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: پارسال 133 نفر به علت مسموميت با قرص برنج به بيمارستان امام رضا ارجاع شدند. اين تعداد در بيمارستان لقمان حكيم تهران 375 نفر و در بيمارستان علي اصغر اصفهان 16 نفر بوده است.
وي ادامه داد: بخش مسمومين بيمارستان امام رضا(ع) تنها مركز مجهز و پيشرفته تشخيص و درمان مسوميتها در شمال شرق كشور به شمار مي رود كه بيماران را از سراسر خراسان رضوي و استانهاي همجوار پذيرش مي كند.
او با اشاره به افزايش موارد مسموميت با قرص برنج گفت: در طول سالهاي اخير مسموميت با قرص برنج 20 درصد در كشور رشد داشته و اين در حالي است كه از سال 74 فروش و توزيع قرص برنج ممنوع شده است.
وي افزود: قرصهاي برنج موجود به صورت قاچاق وارد شده و در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد و 10 درصد از كل مرگ و ميرهاي مربوط به مسموميت در كشور را شامل مي شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشكي مشهد ادامه داد: 60 درصد مرگ و مير ناشي از مسموميتها در خراسان رضوي و كشور مربوط به سوء مصرف مواد مخدر است كه انواع مواد شامل ترياك، شيره، هروئين، متادون و روانگردانها را شامل مي شود.
وي گفت: 20 درصد از مرگ و ميرهاي ناشي از مسموميتها مربوط به مسموميت با انواع سموم مانند قرص برنج يا منواكسيد كربن، 14 تا 16 درصد مربوط به مسموميتهاي دارويي و بقيه مرگ و ميرهاي ناشي از ساير مسموميتها است.
او با بيان اينكه مرگهاي ناشي از مسموميت مواد مخدر به سمت روانگردانها سوق يافته است افزود: در شش ماه ابتداي امسال 135 نفر بر اثر مصرف روان گردانها در كشور فوت كرده اند كه اين ميزان در سالهاي 94 و 93 به ترتيب 239 و 421 نفر بوده است.
آلومينيوم فسفيد كه از آن براي ضدعفوني و جلوگيري از آفت زدگي غلات استفاده مي شود با نامهاي تجاري مختلف همچون كوئيك فوس(Quickphos) و سلفوس(Celphos) در ايران به نام قرص برنج مشهور است.
بلعيدن و يا حتي استشمام بوي قرص برنج ظرف مدت سه تا چهار ساعت دستگاه تنفسي و قلب را دچار اختلال كرده و فرد را در روندي دردناك به تدريج به كام مرگ مي كشد.
خبرنگار: مريم انجيدني **منتشركننده: حسين كريم زاده
3027/1858