۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۲۴
کد خبر: 82287391
T T
۰ نفر
79 درصد مردم شهرستان چابهار به آب سالم و بهداشتی دسترسی ندارند

چابهار- ایرنا- معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: بیش از 79 درصد جمعیت شهرستان چابهار به آب سالم و بهداشتی دسترسی ندارند و بصورت تانكر آبرسانی سیار می شوند.

احمدعلی موهبتی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مردم شهری و روستایی شهرستان چابهار با مشكلات شدید كمبود آب رو به رو هستند بطوریكه تنها 21 درصد به آب سالم و بهداشتی دسترسی دارند.
وی گفت: آب مورد نیاز 16 هزار مشترك شهر چابهار با جمعیت 110 هزار نفری در حد 12 هزار مترمكعب از آب شیرین كن كنارك تامین می شود كه به سبب كمبود آب جیره بندی شده است.
وی بیان كرد: خطوط انتقال و احداث مخزن مجتمع بزرگ آبرسانی به 261 روستای دهستانهای تلنگ قصرقند، بخش پلان و دهستان پیرسهراب چابهار 27 درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
وی ادامه داد: دولت برای تامین آب آشامیدنی و مصرفی ساكنان 261 روستای چابهار با استفاده از اعتبارات ویژه از آب ذخیره شده در پشت سد زیردان اقدامات احداث پروژه مجتمع آبرسانی را آغاز كرده است.
وی افزود: آب سد زیردان با ظرفیت 207 میلیون مترمكعب در پایین دست شهرستان قصرقند بر روی رودخانه كاجو با دبی 246 لیتر در ثانیه به وسیله لوله به قطر هزار و 400 میلیمتر بطول 35 كیلومتر به تصفیه خانه انتقال و عملیات پالایش و تصفیه انجام می شود.
وی گفت: طرح آبرسانی به 261 روستای شهرستان چابهار از سال 1384 آغاز و برای اجرای آن تا پایان سال 1393 مبلغ 453 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی ادامه داد: در سال گذشته 762 میلیارد ریال مصوب شده است و تا سال 1396 این طرح بزرگ آبرسانی با هزینه 310 میلیارد ریال اعتبار دیگر تكمیل و بهره برداری می شود.
فرماندار چابهار بیان كرد: پیش بینی می شود با تكمیل این طرح آبرسانی در افق 25 ساله جمعیت 144 هزار و 517 نفر از آب سالم و بهداشتی بهره مند شوند.
موهبتی افزود: تصفیه خانه این طرح آبرسانی به ظرفیت هیدرولیكی معادل 340 لیتر بر ثانیه در نظر گرفته شده است كه شامل واحدهای هوادهی، جلبك گیری، پیش اكسیداسیون، اختلاط سریع، زلال سازی، فیلتراسیون و گندزدایی است.
وی تصریح كرد: مخزن زمینی این طرح با حجم كل 21 هزار و 700 مترمكعب است كه سه مخزن به حجم چهار هزار و 350 مترمكعب احداث و بقیه از طریق احداث 11 باب مخزن كوچك تامین خواهد شد.
وی ادامه داد: یك مخزن هوایی به حجم 25 مترمكعب در طرح پیش بینی شده است و به منظور انتقال آب در محدوده طرح چهار باب ایستگاه پمپاژ در نظر گرفته شده است.
معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: طول كل لوله های انتقال آب طرح آبرسانی به 261 روستای دهستانهای تلنگ، پلان و پیرسهراب چابهار 288 كیلومتر پیش بینی شده كه تاكنون 150 كیلومتر آن اجرا شده است.
موهبتی افزود: در این طرح لوله های قطر 400 تا 800 میلی متر از جنس چدن نشكن داكتیل و grp، قطر 160 تا 355 میلی متر از جنس pvc-u و قطر 90 تا 250 میلی متر از جنس پلی اتیلین استفاده می شود.
وی تصریح كرد: در این طرح طول لوله های شبكه توزیع آب 600 كیلومتر پیش بینی كه 150 كیلومتر آن انجام شده است.
وی گفت: جمع آوری آب های سطح و هدایت آنها به هوتگ ها(گودال بزرگ آب) یك دانش بومی است كه می طلبد اعتبارات ویژه ای برای ساماندهی آنها اختصاص پیدا كند تا آب برای شستشو و احشام ذخیره و استفاده شود.
فرماندار چابهار خواستار احداث آب شیرین كن برای تامین آب مردم شهر چابهار و منطقه دشتیاری شد و افزود: آب بی كران اقیانوس ظرفیت خوبی برای نجات از بحران بی آبی و خشكسالی است كه با برنامه ریزی و سرمایه گذاری دولتی یا بخش خصوصی می توان آب آشامیدنی و كشاورزی را در افق بلند مدت تامین كرد.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستان های نیكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به دریای عمان (مكران) و از غرب به بندر كنارك متصل است.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكیل شده است.
3043** 6081
خبرنگار: رستم كریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی