۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۸:۰۸
کد خبر: 82287856
T T
۰ نفر

گردهمايي بررسي شعر نو كُردي در سنندج برگزار شد

۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۸:۰۸
کد خبر: 82287856
گردهمايي بررسي شعر نو كُردي در سنندج برگزار شد

سنندج- ايرنا- گردهمايي بررسي شعر نو كُردي (كوري شيعري نويي كوردي) شامگاه يكشنبه در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا در اين گردهمايي كه به همت انجمن فرهنگي هنري انديشه برگزار شد، سه نفر از صاحب نظران و شاعران كردستان شامل مسعود بيننده، رضا علي پور و كمال اميني، شعر نو كُردي و آثار شاعران دوران هاي مختلف شعر كُردي را مورد نقد و بررسي قرار دادند.
در ابتداي اين نشست تخصصي رضا علي پور از شاعران معاصر و نويسندگان كردستان در مورد دوران هاي مختلف شعر نو كُردي در اقليم كردستان عراق را مورد بررسي قرار داد.
به گفته وي تاريخ ادبيات شعر كردي در اقليم كردستان عراق به سه دوره مختلف از زمان شاعر برجسته كردستان ماموستا گوران تاكنون تقسيم مي شود.
وي افزود: اين دوران ها شامل سه دوره مختلف طلايي، نقره اي و برنزي هستند كه از سال هاي 19970 تاكنون را شامل مي شود و شاعران برجسته اي مانند 'شيركو بي كه س' و 'عبدالله په شيو' شاعران دوران طلايي، شاعراني مانند بختيار علي و رفيق صابر شاعران دوران نقره اي و فرهاد پيربال و كريمي دشتي شاعران عصر جديد و دوران برنزي هستند.

** كمال اميني نيز از شاعران و نويسندگان برجسته كردستاني تاريخ شعر نو كُردي را در بين شاعران كُرد در ايران مورد بررسي قرار داد.
به گفته وي شعر نو كردي با شعر سرايي شاعراني مانند سواره ايلخاني زاده، علي حسين پناهي و فاتح شيخ الاسلامي شروع مي شود و تا حدود زيادي از شعر نيمايي در ادبيات فارسي تاثير گرفته است.
وي اضافه كرد: دوره دوم شعر نو كُردي شاعراني مانند جلال ملك شاه و احمد بازگرد سعي داشتند كه پيام هاي اجتماعي و سياسي را با شعر بيان كنند.
وي اظهار كرد: دوران سوم نيز به نام دوران بينابين مشهور است و شاعراني مانند ژيلا حسيني، صالح سوزي و مارف آغايي از شاعران اقليم كردستان عراق تاثير گرفته بودند.
به گفته اميني نسل سوم از شاعران كُرد از جمله يونس رضايي نوع و سبك خاصي به نام شروع براي هيچ را ترويج دادند و نسل چهارم از شاعران نيز ادغامي از سبك سه گروه قبلي را در اشعار خود دنبال مي كنند.

** مسعود بيننده نيز از اساتيد دانشگاه هاي كردستان در مورد تاثيرگذاري شاعران و نويسندگان كردستان مسائل اجتماعي و سياسي دوران هاي مختلف را با شعر بيان كردند.
وي اضافه كرد: شاعران كُرد در اين ميان براي اثبات هويت خود با زبان كردي به سرودن اشعار پرداختند و در بسياري مواقع سعي در اصلاح باورها و پندارهاي غلط جامعه داشتند.
وي اظهار كرد: در برخي از دوران ها شاعران كُرد از وقايع و جريان هاي سياسي منطقه اي و جهاني نيز تاثير گرفته و اين امر در تاريخ ادبيات كُردي و تقسيم بندي ادبيات كُردي به دوران هاي مختلف تاثير گذار بوده است.
در پايان اين گردهمايي چند نفر از شاعران جوان شهرستان هاي مختلف استان كردستان نيز اشعاري به زبان كُردي را قرائت كردند.
اين گردهمايي با استقبال پرشور دانشجويان و شاعران سنندج روبرو بود و تعدادي از دانشجويان رشته ادبيات كُردي دانشگاه كردستان نيز در آن حضور داشتند.
3020/6108
**خبرنگار: عبدالله رحماني/ ** انتشار دهنده: اميد بهمني