۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۰۵
کد خبر: 82288328
T T
۰ نفر
فاضلاب هاي خانگي معضل قديمي و چالش برانگيز شهرهاي ساحلي مازندران

نوشهر- ايرنا - سرريز شدن فاضلاب در نهرها و رودخانه هاي منتهي به دريا و به دنبال آن ايجاد بوي تعفن فاضلاب در سطح شهرها از مهمترين چالش ساكنان و گردشگران شهرهاي ساحلي استان مازندران است.

به گزارش ايرنا، اغلب شهرهاي مازندران به گفته مسئولان و دست اندركاران ذيربط به خاطر قرار گرفتن در مجاورت دريا و درپي آن بالا بودن آب هاي زيرزميني با نفوذ ناپذيري خاك روبرو هستند و همين عامل دفع بهداشتي فاضلاب را در اين مناطق با مشكل مواجه كرده است.
مساله مهم تر آن است كه عمده رودخانه هاي مهم استان مازندران نيز به علت عبور از داخل شهرهاي ساحلي به تخليه گاه فاضلاب اين شهرها تبديل شده است و اين اتفاق فاجعه بار علاوه بر پيدايش مشكلات حاد زيست محيطي ، اكوسيستم درياي خزر را نيز به مخاطره انداخته است.
نكته پراهميت تر از اين موضوع، آب آشاميدني اغلب مردم اين استان نيز از طريق سفره هاي زميني تامين مي شود كه متاسفانه با استفاده از چاه هاي جاذب و آلوده كردن اين سفره ها امنيت منابع تامين آب آشاميدني نيز در معرض تهديد جدي قرار گرفته است.
طبق آمار منابع رسمي اكنون سالانه 400 ميليون متر مكعب انواع آلاينده ها در شمال كشور توليد مي شود كه فقط 40 درصد آن تصفيه و بقيه به صورت مستقيم و غير مستقيم به درياي خزر مي ريزد.
با توجه به سلامت مردم ، اهميت درياي خزر به عنون بزرگ ترين درياچه جهان و حفظ اكوسيستم آن و همچنين ضرورت حفظ سفره هاي زيرميني طرح جمع آوري فاضلاب هاي شهري از سال 1385در دستور كار دولت نهم قرار گرفت اما با وجود وعده هاي داده شده كه بنا بود تا پايان دولت هاي نهم و دهم اين طرح در تمامي شهرهاي استان مازندران عملياتي و به بهره برداري برسد متاسفانه چنين نشد.
جلوگيري از آلودگي منابع آب هاي سطحي، زيرزميني و حفاظت از منابع آب در بخش هاي شرب، صنعت و كشاورزي، ارتقاي سطح بهداشت عمومي و كاهش بيماري هاي ناشي از آلودگي آب ، حل معضل دفع بهداشتي فاضلاب منازل و اماكن عمومي، جلوگيري از اشاعه بيماري هاي عفوني و روده اي ، كاهش هزينه سرمايه گذاري دولت در بخش درمان ، جلوگيري از آلودگي منابع آب، خاك و هوا ،فراهم آوردن امكان ادامه بقاي آبزيان ، نيل به توسعه پايدار و حفاظت از محيط زيست ، بازيافت پساب تصفيه شده و استفاده مجدد از آن در بخش كشاورزي از اهداف اجراي كامل اين طرح دراين استان اعلام شده بود.
مدير امور آب و فاضلاب شهري نوشهر و چالوس ميزان اعتبار مورد نياز براي اجراي كامل طرح شبكه جمع آوري فاضلاب دراين شهرها را حدود 700 ميليارد ريال اعلام كرد.
سيد شكرالله موسوي ميركلايي به خبرنگار ايرنا گفته بود كه اين اعتبار در صورت تامين صرف تكميل فاز نخست تصفيه خانه و آغاز عمليات فاز دوم تصفيه خانه ، شبكه گذاري به طول حدود 40 كيلومتر مسيرهاي فرعي و اصلي و ايجاد تلمبه خانه در اين شهرها مي شود.
وي با بيان آنكه اين طرح از سال 1385 در اين شهرها آغاز شده است ، ادامه داد : تاكنون با اجراي بخشي از اين طرح حدود 28 هزار مشترك در چالوس و 19 هزار مشترك نيز در نوشهر زير پوشش قرار گرفته اند.
مدير امور آب و فاضلاب شهري نوشهر و چالوس ميزان اعتبار مصوب سال جاري براي ادامه عمليات شبكه جمع آوري فاضلاب در اين شهرها را حدود 51 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت : از اين مبلغ حدود 33 ميليارد و 500 ميليون ريال آن ابلاغ شده است.
موسوي ميركلايي ميزان اعتبار سال گذشته براي ادامه عمليات شبكه جمع آوري فاضلاب در اين شهرها را نيز حدود 44 ميليارد ريال ذكركرد و افزود : از اين ميزان حدود 40 درصد آن تخصيص يافت.
وي اظهارداشت : امسال با توجه به وضع موجود اعتباري طبق برنامه سعي خواهيم كرد تا دستكم 350 مشترك در نوشهر و 400 مشترك نيز در چالوس زيرپوشش اين طرح قرارگيرند.
مديرامور آب و فاضلاب شهري نوشهر و چالوس با اشاره به بالا بودن آب هاي سطحي و فاصله اندك جنگل با دريا گفت : هم اكنون يكي از معضلات زيست محيطي و بهداشتي در اين مناطق سرريز فاضلاب هاي خانگي و آلاينده هاي زيست محيطي به داخل رودخانه هاي منتهي به دريا است كه با اجراي كامل اين طرح بخشي از نگراني شهروندان و مسئولان دراين شهرهاي گردشگرپذيركاهش مي يابد.
مسئولان و كارشناسان بهداشتي نيز منشاء برخي از بيماري ها از جمله وبا ، التور و نيز ريوي و عفوني را متاثر از ورود فاضلاب به داخل رودخانه ها و درياي خزر مي دانند و ادامه چنين وضعيتي را عاملي تهديد كننده براي سلامت افراد جامعه و آبزيان دراين استان مطرح كردند.
ازجمعيت دست كم 250 هزار نفري نوشهر و چالوس بيش از 70 درصد در حوزه هاي شهري سكونت دارند.
معاون بهره برداري شركت آب و فاضلاب شهري مازندران در اين باره گفت : در حال حاضر كمتر از 20 درصد فاضلاب شهري اين استان جمع آوري و بقيه رها مي شود .
محمد رضا محمودي پيش از اين در گفت و گو با خبرنگار ايرنا ، ميانيگن توليد سالانه فاضلاب شهري استان را مقدار 120 ميليون متر مكعب اعلام كرد و افزود : تنها 19 ميليون متر مكعب آن برابر با 16 درصد وارد كانال هاي فاضلاب شهري مي شود.
وي اظهار داشت : مقدار 53 ميليون متر مكعب برابر با 44 درصد فاضلاب شهري وارد سفره هاي زير زميني و 48 ميليون متر مكعب برابر با 40 درصد نيز وارد آب هاي سطحي ،رودخانه ها و دريا مي شود.
معاون بهره برداري شركت آب و فاضلاب شهري مازندران گفت : ورود اين مقدار فاضلاب به حفره هاي زير زميني ،رودخانه و دريا اگر چه به معناي آلودگي آب آشاميدني مردم نيست ، ولي فاجعه زيست محيطي محسوب مي شود.
محمودي با اظهار اين كه به طور كلي اين استان در بحث فاضلاب دچار عقب ماندگي است ، افزود: با اين وصف ، سلامت و كيفيت آب آشاميدني خط قرمز شركت آب و فاضلاب استان است .
وي تصريح كرد : با اطمينان به مردم اعلام مي كنم حتي اگر روزي منابع آب شرب استان به هر دليلي آلوده شود ، حتي اگر تشنگي بكشند ما آب آلوده را وارد مدار مصرف نخواهيم كرد .
محمودي ميانگين برخورداري جمعيت شهري كشور از كانال هاي فاضلاب را 44 درصد اعلام كرد و گفت كه اين آمار در مازندران كمتر از 10 درصد است.
بر اساس آمارهاي رسمي يك ميليون و 800 هزار نفر از جمعيت حدود سه ميليون و 200 هزار نفري مازندران در شهرها ساكن هستند.
معاون بهره برداري آب و فاضلاب مازندران با بيان اينكه در اجراي طرح هاي ايجاد كانال ، شبكه گذاري و تصفيه خانه براي دفع آب فاضلاب استان با مشكلات جدي مواجه هستيم ، گفت : تراكم بالاي واحد هاي مسكوني ،كمبود و گران بودن زمين براي ايجاد تصفيه خانه ،هزينه سنگين شبكه و لوله گذاري از چالش هاي جدي استان است.
وي توضيح داد : همچنين با توجه به شرايط آب و هوايي و گسترش بوي تعفن ناشي از فاضلاب ، بايد سامانه تصفيه خانه و شبكه گذاري پيشرفته و برخوردار از فناوري بالا باشد كه اين مقوله هزينه اجراي طرح هاي آب فاضلاب را در كنار ديگر مشكلات مطرح شده ،به مراتب بيشتر مي كند.
محمودي از نمايندگان ، مسئولان ارشد مازندران و همه مردم خواست تا با اتحاد ،وحدت و يكپارچگي به فكر تامين آب شرب و ايجاد كانال هاي فاضلاب و تصفيه خانه با تكنولوژي ويژه باشند.
وي هشدار داد كه اگر اين روند ادامه بيابد و اعتبار ويژه به آب و فاضلاب مازندران تخصيص نيابد، رودخانه ها و دريا و محيط طبيعي مازندران كه به عنوان استراحتگاه و امنيت غذايي شهروندان ايران محسوب مي شود ،از بين خواهد رفت.
محمودي با اشاره به اينكه پارسال 22 كيلومتر لوله گذاري فاضلاب در شهرهاي مازندران صورت گرفته است، گفت : اكنون تعداد 43هزارو 730 انشعابات فاضلاب در استان نصب است.
وي افزود : طرح هاي لوله گذاري فاضلاب در شهرهاي بابل ،بابلسر، نوشهر و چالوس ، تنكابن ، ساري ، محمودآباد، قائمشهر ، آمل و رامسر در حال اجراست.
خبرنگار: مهراب زكي پور كينجي **انتشار دهنده:سيد محسن حسن نيا
7078 /1602/1899