۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۲۹
کد خبر: 82289876
T T
۰ نفر
«تسخير سفارت آمريكا؛ سرآغاز بيداري اسلامي »

تهران- ايرنا- مركز اسناد انقلاب اسلامي به مناسبت يوم الله 13 آبان سندي را با عنوان «تسخير سفارت آمريكا؛ سرآغاز بيداري اسلامي » منتشر كرد.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا از پايگاه مركز اسناد انقلاب اسلامي، خبر تسخير سفارت آمريكا در تهران به دست گروهي از دانشجويان مسلمان كه خود را پيرو خط امام (ره) مي‌خواندند، به اندازه كافي خيره كننده بود كه طي چند ساعت، از تيتر اول رسانه‌هاي جهان نيز عبور كرده و به سرمشقي براي مبارزان راه آزادي تبديل شود.
اين حركت نه تنها رد پاي امپرياليسم را در خاك ايران محو كرد، بلكه باعث «بيداري اسلامي» و جرقه‌اي براي آغاز فعاليت‌‌هاي آزادي‌خواهانه و ضدامپرياليستي در ميان ملل مسلمان شد.
همين امر نشان دهنده آن بود كه ابعاد تسخير لانه جاسوسي بسيار گسترده‌تر از آن است كه تنها مرزهاي ايران را در بر بگيرد.

* اعتراف آمريكا به الگوگيري ملل مسلمان از ايران
اين واقعيت كه حركت دانشجويان پيرو خط امام در تهران، همچون جرقه‌اي بر انبار باروت آزادي‌خواهانه ملل ستمديده بود، در سخنان «جودي پاول» كاملا هويداست؛ آنجا كه وي در اتاق بحران آمريكايي‌ها، تاكيد مي‌كند، مسئله‌اي كه آمريكا با آن مواجه است نه آزادي گروگان‌ها بلكه الگوگيري ساير كشورها از ايران است. پاول خطاب به جيمي كارتر و هميلتون جردن مي‌گويد:
«حتي اگر همين امروز گروگان‌ها به خانه بيايند باز هم از مشكلات ما كاسته نخواهد شد.»
خاطرات كارتر نيز بيانگر نگراني وي از تاثيرپذيري مسلمانان از تسخير سفارت آمريكا در ايران است،‌وي آشكارا اعتراف مي‌كند كه حركت دانشجويان پيرو خط امام باعث خيزش مسلمانان شد؛ جايي كه او در خاطرات روز 27 آبان 58 مي‌نويسد: «سراسر منطقه خليج فارس تحت تاثير انقلاب ايران قرار گرفته بودند... گروهي از مردم پاكستان سفارت ما را در آنجا به آتش كشيدند كه يك گروهبان آمريكايي در اين حمله جانش را از دست داد.»

* تسخير لانه جاسوسي آمريكا، سرآغاز بيداري اسلامي
به دنبال تسخير سفارت آمريكا در تهران، سيل پيام‌ها و بيانيه‌هاي ارسالي از مراكز و سازمان‌هاي اسلامي خطاب به رهبر و ملت ايران، نشان مي‌داد كه حركت دانشجويان پيرو خط امام تا چه اندازه در بيداري جامعه مسلمان موثر بوده است.
از اين ميان، مي‌توان به پيغام‌هاي 16 سازمان آزادي‌بخش معتبر جهان اسلام اشاره كرد كه ضمن تائيد حركت دانشجويان پيرو خط امام، پشتيباني خود را از انقلاب اسلامي اعلام كرده بودند.
برخي از اين سازمان‌ها عبارت بودند از: اتحاديه عمومي قضات فلسطين، سازمان «امل» لبنان، اتحاديه دانشجويان فلسطيني، انجمن جوانان دموكراتيك لبنان، اتحاديه ملي دانشجويان ليبي، حزب ترقي‌خواه مصر، جبهه آزادي بخش ملي الجزاير، اتحاديه ملي دانشجويان سوريه و انجمن جوانان دموكراتيك يمن.
يكي از سريع‌ترين بيانيه‌ها در روز 14 آبان‌ماه از سوي انجمن دانشجويان مسلمان پاكستان صادر شد؛ آنان با اعلام همبستگي با انقلاب اسلامي ايران، به آمريكا هشدار دادند «تا دست از اعمال پليد و عوام فريب خود بردارد.»
به دنبال آن، دانشجويان مسلمان كشورهاي اسلامي و عرب مقيم شوروي، در پيامي به ملت ايران اعلام كردند كه «تمام ملت مسلمان كه با امپرياليسم، صهيونيسم و ارتجاع مبارزه مي‌كنند، براي رسيدن به اهداف مقدس انقلاب اسلامي ايران، با دل و جان با شما همراه و همگام هستند.»
اين پايان كار نبود؛ بلكه پيامدهاي حركت دانشجويان پيرو خط امام، حتي مرزهاي آفريقاي جنوبي را نيز در نورديد و به مبارزات كنگره ملي آفريقاي جنوبي بر ضد نظام آپارتايد و تبعيض نژادي روح تازه‌اي بخشيد؛ چنانچه سران اين كنگره، در پيام پشتيباني خود از ايران اعلام كردند: «ما از مردم پيشرو، دموكراتيك و ضدامپرياليست سراسر جهان مي‌خواهيم، هوشياري به خرج داده و براي خنثي كردن برنامه‌هاي امپرياليسم بين‌المللي، تحت نظارت امپرياليسم آمريكا، كه در صدد توطئه‌ چيني براي وارونه جلوه دادن دستاوردهاي انقلاب ايران است، با همبستگي اقدام كنند.»

* الگوگيري ملل ستمديده از اقدام دانشجويان پيرو خط امام
با دامنه‌دارتر شدن امواج تسخير سفارت آمريكا در تهران، برخي از كشورها نيز اقدام دانشجويان پيرو خط امام را سرمشق قرار داده و به صف مبارزه با امپرياليسم پيوستند؛ گروهي از آنان در مقابل سفارت‌هاي آمريكا دست به برپايي تظاهرات زدند و گروهي ديگر پا را فراتر گذاشته و همچون دانشجويان ايراني، سفارت اين كشور را تسخير كردند.
تنها يك روز پس از اتفاقات 13 آبان تهران، مسلمانان نيويورك خشمگينانه به سوي بيمارستان 'كرنل'، جايي كه محمدرضا پهلوي در آن بستري بود رفته و با مشت‌هاي گره كرده خود از سردمداران كاخ سفيد خواستند تا 'خبيث‌ترين مرد تاريخ' را براي مجازات به ايران اعزام كنند.
اين گروه از مسلمانان سپس با فرياد 'لا اله الا الله' و 'الله اكبر' ساعت‌ها در مقابل بيمارستان ياد شده دست به تظاهرات زدند و در اقدامي ديگر، هفت مسلمان كه در ميان آنها يك مسلمان سياهپوست آمريكايي هم ديده مي‌شد، با در دست داشتن پلاكاردهايي كه روي آن عبارات 'لا اله الا الله' و 'شاه مخلوع بايد مجازات شود' نوشته شده بود، با زنجير خود را به مجسمه آزادي بستند كه با خشونت پليس آمريكا مواجه شدند.
در همين روز، 60 نفر از اعضاي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در اروپا، در اعتراض به دولت آمريكا و در راستاي پشتيباني از اقدام دانشجويان پيرو خط امام، در مقابل سفارت امريكا در شهر 'بن' دست به تظاهرات زدند كه بلافاصله با واكنش پليس آلمان مواجه شدند.
براساس آماري كه خبرگزاري‌ها اعلام كردند، در اين جريان 4 نفر از دانشجويان مسلمان زخمي و 8 نفر ديگر دستگير شدند.
با رسيدن خبر تسخير لانه جاسوسي آمريكا به مكه نيز شور و شوقي در ميان زائرين خانه خدا ايجاد شد و چنانچه 'آيت‌الله محلاتي' مي‌گويد، در ساعت 12 ظهر در مسجدالحرام جمع زيادي از زائرين مسلمان ساير كشورهاي اسلامي اجتماع كردند و ضمن ايراد سخنراني، با سردادن شعارهايي از جمله 'نصر من الله و فتح قريب' و 'الله واحد، خميني قائد' راهپيمايي كردند.
در ادامه موج بيداري اسلامي، دانشجويان دانشگاه آمريكايي بيروت، با الهام از حركت دانشجويان پيرو خط امام، با تعطيل كردن كلاس‌هاي خود، براي تسخير سفارت آمريكا در لبنان راهي اين مكان شدند.
آنچنان كه خبرگزاري 'يونايتدپرس' گزارش داد، اين دانشجويان موفق شدند كه به مدت چند ساعت سفارت آمريكا در لبنان را به تسخير خود درآورند اما با مقاومت ماموران محافظ سفارت روبرو شده و مجبور شدند اين مكان را ترك كنند؛ پس از اين جريان، به نقل از آسوشيتدپرس، تدابير امنيتي در اطراف سفارت آمريكا و انگليس در بيروت به شدت برقرار شد.
در اواخر آبان‌ماه سال 58 نيز تعدادي از مسلمانان غيرايراني اسپانيا، با حضور درمحل سفارت ايران، ضمن راهپيمايي و سردادن شعار، حمايت خود را از تسخير لانه جاسوسي آمريكا در ايران اعلام كردند.
در ادامه اين حركت‌هاي ضد امپرياليستي، در روز اول آذر 58، مردم پاكستان كه از ظلم آمريكا به ستوه آمده بودند با سرمشق از حركت دانشجويان پيرو خط امام، سفارت آمريكا در پاكستان را اشغال كرده و به آتش كشيدند.
براساس گزارش خبرگزاري فرانسه، ساعت‌ها صداي انفجارهاي شديد از داخل سفارت به گوش مي‌رسيد و در تمام شب شعله‌هاي آتش و دود غليظي كه نشانگر آتش خشم مردم پاكستان از آمريكا بود از ساختمان سفارت به هوا بلند مي‌شد.
اين آتش‌سوزي موجب شد تا سفارت آمريكا در اسلام آباد، تلي از خاكستر شود و كليه كارمندان سفارت آمريكا به سفارت انگليس پناه ببرند.
اندكي بعد مركز فرهنگي آمريكا در 'راولپندي' نيز آتش گرفت و يك مدرسه آمريكايي و دو كنسولگري آمريكا در بيروت نيز با اقدام قهرآميز پاكستاني‌ها مواجه شد. در كويت هم تظاهركنندگان پرچم آمريكا و صورتك كارتر را در برابر سفارت آمريكا به آتش كشيدند و از اقدام دانشجويان مسلمان پيرو خط امام حمايت كردند.
پس از اين جريان، امام (ره) در ديدار افسران نيروهاي سه‌گانه ارتش پاكستان، اقدام مردم پاكستان را موجب خرسندي دانستند و فرمودند: « امروز مواجه شديم با دولت آمريكا و ما اميدواريم كه ملت‌هاي برادر ما، ملت‌هاي اسلامي، كه همانطور كه ما گرفتار بوديم بر ظلم و تعدي اجانب، آنها هم گرفتار بودند، امروز كه ملت ما قيام كرده است آنها هم قيام كنند. و موجب خرسندي است كه پاكستان قيام كرده است. و الآن كه من روزنامه را تيترش را ديدم، ديدم كه نوشته است كه تمام پاكستان بر ضد آمريكا قيام كرده است. و دانشگاه‌ها ـ ظاهراً نوشته بود كه ـ سه روز تعطيل شده است. و اين يك مژده‏اي بر ملت مظلوم ما هست كه تنها نيست.»
10 روز بعد از اين جريان، مردم ليبي هم به طرفداري از اقدام دانشجويان پيرو خط امام، سفارت آمريكا در 'طرابلس' را به آتش كشيدند. طبق اعلام خبرگزاري‌ آسوشيتدپرس، دو هزار تظاهركننده ليبيايي با حمله به سفارت آمريكا در طرابلس، درب ورودي آنجا را شكسته، به درون ساختمان رفته و سپس آنجا را آتش زدند.
همچنين اين تظاهركنندگان كه عليه آمريكا و محمدرضا پهلوي شعار مي‌دادند، از دانشجويان ايراني اشغال كننده سفارت آمريكا به شدت حمايت كردند.
علاوه بر نمونه‌هايي كه ذكر شد، امواج مبارزات مردم ايران با امپرياليسم آمريكا به تايلند نيز رسيد و مسلمانان اين كشور ضمن تظاهراتي كه در روزهاي محرم در بانكوك برپا كردند، در مقابل سفارت آمريكا در اين شهر تجمع كرده، به سردادن شعارهايي عليه آمريكا پرداختند و در ساعت 5 و 30 دقيقه بعداز ظهر روز تاسوعا، سفارت آمريكا در بانكوك را اشغال كرده و سپس آن را به آتش كشيدند.
الگوي تسخير سفارت آمريكا در ايران، تنها محدود به مرزهاي كشورهاي اسلامي نبود بلكه كشورهاي غيرمسلمان نيز با الگو قرار دادن اين اقدام، مبارزه خود با آمريكا را كليد زدند. در ال‌سالوادور، احساسات ضدآمريكايي به سرعت رشد كرد و به خيابان‌ها كشيده شد؛ بنابر اعلام خبرگزاري‌ها در چنين شرايطي، «تفنگداران دريايي آمريكا ناچار شدند به شدت از سفارت اين كشور در 'سان‌سالوادور' پايتخت ال‌سالوادور مراقبت كنند.»
حركت‌هاي ضدامپرياليستي ملل مسلمان كه به دنبال تسخير سفارت آمريكا در تهران آغاز شد نشان داد كه انقلاب اسلامي و پس از آن تسخير سفارت آمريكا توسط دانشجويان پيرو خط امام باعث بيداري ملل مسلمان شده است؛ همانطور كه در گرماگرم روزهاي تسخير لانه جاسوسي، سفير الجزاير در تهران در اين رابطه اظهار كرده بود: «پس از انقلاب ايران، ملت‌هاي چند كشور بيدار شدند و حكومت‌هاي مستبد را واژگون كردند.
از جمله در اوگاندا 'عيدي امين'، در آفريقاي مركزي 'بوكاساو' و در نيكاراگوئه 'سوموزا'...»
از اين جهت، مي‌توان به قطعيت گفت كه تسخير سفارت آمريكا در تهران، بيش از پيش باعث افول امپرياليسم آمريكا شد و به جهانيان نشان داد كه چگونه مي‌توان در برابر يك قدرت جهاني ظالم ايستاد؛ بي‌جهت نيست كه روزنامه 'الثوره' چاپ دمشق، تسخير سفارت آمريكا را سرآغازي براي بيداري كشورهاي ستمديده دانست و عنوان كرد كه اين حركت «دليل بزرگي است بر اينكه ملت ها قادرند حقوق خود را از سرسخت‌ترين و نيرومندترين دولت امپرياليستي بازگيرند.»
فراهنگ**1880**1027**دريافت كننده: پروين اروجي**انتشار دهنده: محمد جواد دهقاني
۰ نفر