۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۳۸
کد خبر: 82290024
T T
۰ نفر

سوق دادن نذري ها به سمت كمك به نيازمندان

۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۳۸
کد خبر: 82290024
سوق دادن نذري ها به سمت كمك به نيازمندان

اراك - ايرنا - نذري دادن درعزاي امام حسين(ع) ازسنت هاي ديرينه اي است كه درروزهاي تاسوعا وعاشورا به اوج خود مي رسد ونمادي از باورواعتقاد فرهنگ مذهبي مسلمان است كه با توزيع نذري، حاجت و نيازخود را طلب مي كنند وچه زيباست؛ كه اداي اين واجب به دور ازاسراف وارايه به نيازمند واقعي باشد.

به گزارش ايرنا، از ديدگاه فقه اسلامي، نذر آن است كه انسان ملزم شود كار خيري را براي خدا به جا آورد، يا كاري را كه نكردن آن بهتر است براي خدا ترك كند.
نذر نه تنها رفتاري فردي است بلكه داراي كاركرد اجتماعي است و با خود وحدت و همبستگي مي آورد و اداي اين سنت حسنه اجتماعي باعث مي شود تا فعاليت فردي به شكل جمعي بروز پيدا كند.
بزرگداشت شهادت سالار شهيدان اباعبدالله الحسين(ع) در قالب نذري ها به اشكال مختلف احساسات دروني نذركننده را عيان مي كند و موجب مي شود افراد خود را موظف بدانند كه بدون قيد و شرط نذر را ادا كنند.
نذر سقايي، همانند علمداري و سقايي حضرت ابوالفضل العباس(ع) در صحراي كربلا يكي از رايج­ترين نذري هاي است كه در آيين عزاداري امام حسين (ع) سابقه بس طولاني دارد و امروز در اشكالي نظير توزيع آب، شربت و شير تغيير يافته است.
مشاركت دادن كودكان در آيين عزاداري با هدف محول كردن نقش اجتماعي به كودكان و استفاده از فرهنگ كهن به منظور افزايش جايگاه آيين و سنن در دل نسل آتي را به دنبال دارد.
در جستجو سابقه تاريخي اين سنت حسنه، به نذر حضرت مريم (س) برمي خوريم كه نذر كرد، فرزندش خادم خانه خدا شود و براي اداي نذرش روزه سكوت گرفت.
نذر تنها منحصر به اسلام نمي شود و ساير اديان نيز به شيوهاي مختلف اقدام به اداي آن داشته اند، به عنوان نمونه مي توان به نذر عمران نبي (ع) براي خادم شدن فرزندش در عبادتگاه اشاره كرد.
آنچه در انجام سنت حسنه و تاريخي نذري مهم است، خارج شدن اين فعاليت مذهبي از روال عادي است به اين معني كه هدف نذركننده اطعام عزاداران است اما در شرايط فعلي و با توجه به نامناسب بودن وضعيت اقتصادي اقشار آسيب پذير، شايسته است اين سنت زيبا در بين طيف هايي انجام شود كه به آن نياز وافر دارند و فرهنگ سازي در اين زمينه نيازمند كار جدي است.
مديركل تبليغات اسلامي استان مركزي گفت: در آيات قرآني و روايت اسلامي به طور قاطع موضوع نذر مطرح شده است و به عنوان يك تعهد بين انسان و پروردگار عالم شكل مي گيرد.
حجت الاسلام صفر قربانپور تصريح كرد: نذرهايي كه براي اداي آن صيغه خوانده شده قابل تغيير نيست و تنها مي توان براي نذرهاي جديد موارد مصرف را به سمت و سوي امور اجتماعي سوق داد.
وي افزود: هر فردي كه نذري را مي پذيرد تعهدي را برگردن خود ايجاد مي كند كه انجام نشدن آن براي صاحب نذر تكليف شرعي به جا مي گذارد.
به گزارش ايرنا، وي اظهار كرد: مصاديق نذر بايد مشروع باشد و از حرام به دور و در واقع امضاء اسلامي داشته باشد تا انجام آن ممنوعيت ايجاد نكند.
وي، با يادآوري اينكه نذرها نبايد داراي شبهه باشند، توضيح داد: هر فكر و ايده اي كه به ذهن رسيد، نمي تواند براي انجام نذر انتخاب شود بلكه بايد داراي فرهنگ اسلامي و از مشروعيت قابل قبولي برخوردار باشد.
مديركل تبليغات اسلامي استان مركزي گفت: موضوع نذر در سال هاي گذشته توزيع غذا و اطعام ايتام يا حتي تعميرات بقاع متبركه را شامل مي شد اما مي توان مصاديق آن را توسعه داد و نذر را در امور اجتماعي و فرهنگي و كمك به نيازمندان واقعي صرف كرد.
حجت الاسلام قربانپور افزود: مصاديق نذر مي توان تغيير كند و در ابعاد اجتماعي نظير ازدواج جوانان، كمك به مراكز درماني، تامين كمك هزينه تحصيلي و حمايت از ايتام به كار گرفته شود.
وي توضيح داد: امروز گرايش و تمايل اجتماعي به سمت نذرهايي است كه اثرگذاري بيشتر داشته باشد و انجام اين مهم نيازمند كار فرهنگي است.
وي اظهار كرد: تبليغات عمومي براي گرايش جامعه به سمت و سوي امور اجتماعي و فرهنگي نيازمند كار جدي فرهنگي مردم و دستگاه هاي متولي است و مبلغان مي توانند در اين زمينه به مردم آگاهي بخشي داشته باشند.
امام جمعه خمين نيز، با پسنديده دانستن توزيع نذري بين نيازمندان گفت: سوق دادن نذري بين خانواده هاي نيازمند و فقرا از نظر عقلي و شغري مورد تاكيد است.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام سيدعلي حسيني افزود: بهتر است زمان نذري ها مديريت شده و از توزيع نذري در دهه اول ماه محرم پرهيز و آن را به دهه دوم و سوم ماه محرم اختصاص داد.
امام جمعه خمين گفت: در نذري دادن وابستگي انسان به دنيا كمتر مي شود و بر تقويت ايمان افزوده مي شود و مردم با اداي نذري ارادت خود را به ساحت مقدس ائمه اطهار و سالار شهيدان نشان مي دهند.
مديركل كميته امداد امام خميني (ره) استان مركزي گفت: قبل از آغاز ماه محرم نشست هاي مختلفي با روحانيان، مبلغان مذهبي، مداحان و هيات امنا مساجد به منظور هدايت و جهت دهي توزيع نذري انجام شده است.
به گزارش ايرنا، محمدمهدي ناصري افزود: از مبلغان مذهبي خواسته شده با فرهنگ سازي، توزيع نذري در بين نيازمند واقعي را ترويج كنند و از ريخت و پاش غيرضروري و اسراف جلوگيري شود.
وي توضيح داد: بيشترين ميزان نذري در ده روز اول محرم و صفر و به ويژه روز عاشورا بين عزاداران توزيع مي شود و اين همزماني باعث مي شود تعداد زيادي از نذري ها اسراف شود.
ناصري گفت: مديريت توزيع نذري در ايام محرم و صفر ضروري است تا با جهت دار شدن بهينه اين سنت حسنه، بخشي از نياز افراد بي بضاعت رفع شود.
به گزارش ايرنا، وي رسانه ها را به تشويق مردم براي توزيع نذري بين اقشار نيازمند دعوت كرد و گفت: نشريات، خبرگزاري ها، پايگاه هاي خبري، صدا و سيما مي توانند در فرهنگ سازي، سوق دادن نذري به دست نيازمندان پيشتاز باشند.
مديركل كميته امداد امام خميني (ره) استان مركزي، با يادآوري طرح احسان حسيني در ماه هاي محرم و صفر گفت: در اين طرح از ظرفيت عظيم احسان و نيكوكاري عزاداران سالار شهيدان براي رفع نياز نيازمندان و محرومان تحت پوشش كميته امداد استفاده مي شود.
ناصري افزود: در اجراي اين طرح تاكنون يك ميليارد ريال نذري نقدي و غير نقدي در استان جمع آوري و دربين اقشار نيازمند تحت حمايت كميته امداد توزيع شده است.
6991/3075/خبرنگار: معصومه ابراهيمي/ انتشاردهنده: حسين مهدي زاده اصفهاني