۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۳:۳۹
کد خبر: 82290182
T T
۰ نفر
زوم عكاسان خبرگزاری های جهانی روی گل زعفران تربت حیدریه

تربت حیدریه- ایرنا- دبیر دومین جشنواره ملی عكس زعفران زاوه و تربت حیدریه گفت: عكاسان خبرگزاری های آسوشیتدپرس آمریكا، فرانس پرس فرانسه و آناتولی تركیه، برای عكاسی از مزارع زعفران همزمان با برگزاری این جشنواره وارد منطقه شدند.

سیدمحمد محمدی سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این عكاسان با سفر به جای جای شهرستان های زاوه و تربت حیدریه از مراحل چیدن گل زعفران در كشتزارها، فرآوری و بسته بندی آن تصویربرداری می كنند.
وی اظهار كرد: جشنواره ملی عكس زعفران زاوه و تربت حیدریه از یكشنبه هفته جاری با حضور 100عكاس از سراسر كشور آغاز شد و عكاسان تا نیمه امشب فرصت دارند آثار خود را برای داوری به دبیرخانه تحویل دهند.
وی با بیان اینكه آیین پایانی جشنواره فرداشب در زاوه برگزار می شود، گفت: در مرحله نخست 484 عكاس از استان های مختلف درخواست شركت داده بودند، اما به دلیل محدودیت امكانات اسكان، تنها توانستیم 80 نفر از بهترین ها را كه دارای سوابق شركت در جشنواره های مختلف بودند، پذیرش كنیم و 20 عكاس نیز بومی منطقه تربت حیدریه هستند.
محمدی افزود: جشنواره با هدف معرفی محصول زعفران به عنوان محصول پایه این خطه كه بزرگترین تولید كننده زعفران در ایران جهان است، برپا می شود.
وی با بیان اینكه موضوع جشنواره شامل كلیه مراحل برداشت، فرآوری و بسته بندی است، گفت: بخش اصلی جشنواره عكاسی با دوربین دیجیتال و بخش جنبی نیز عكاسی با گوشی تلفن همراه است.
نخستین جشنواره ملی عكس زعفران زاوه و تربت حیدریه آبانماه پارسال با حضور عكاسانی از داخل و خارج كشور برگزار شده بود.
از مجموع 70 هزار هكتار كشتزار زعفران استان خراسان رضوی، 11 هزار هكتار مربوط به شهرستان زاوه و هشت هزار و 400 هكتار مربوط به شهرستان تربت حیدریه است كه این خطه را به عنوان پایتخت زعفران ایران و جهان مطرح كرده است.
در استان خراسان رضوی 117 هزار خانوار به كشت زعفران مشغول هستند كه از این میزان 14 تا 15 هزار خانوار در تربت حیدریه به این كار اشتغال دارند.
هم اكنون به ازای هر هكتار زمین زعفران، 220 نفر روز مشغول كار هستند كه در كل 70 هزار نفر اشتغال مستقیم و 2 تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می آید.
در حالی كه میانگین تولید زعفران در استان خراسان رضوی چهار كیلوگرم در هكتار است، این رقم در منطقه تربت حیدریه و زاوه به 4.2 كیلوگرم می رسد.
مركز شهرستان 250 هزار نفری تربت حیدریه در 150 كیلومتری مشهد، و مركز شهرستان 72 هزار نفری زاوه در 176 كیلومتری مركز خراسان رضوی قرار دارد.
خبرنگار: علیرضا حسینی مقدم ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
6121/5132