دبیرخانه جشنواره ملی زعفران در تربت حیدریه راه‌اندازی شد

تربت حیدریه- ایرنا- دبیرخانه دایمی جشنواره ملی زعفران روز یکشنبه در محل پژوهشکده زعفران شهرستان تربت حیدریه آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا، فرماندار تربت حیدریه در آیین راه اندازی این دبیرخانه همزمان با روز ملی زعفران گفت: این شهرستان برای برگزاری مراسم پایانی دهمین دوره جشنواره ملی زعفران که از پنج آبان ماه در استان خراسان رضوی آغاز شده، آماده است.

علی اکبر کی پور افزود: این جشنواره تاکنون ۹ بار به صورت ملی برپا شده است و تربت حیدریه میزبان اختتامیه دهمین دوره جشنواره ملی زعفران در هفته آینده است.

وی با اشاره به پنجم آبان روز ملی زعفران بیان کرد: حرکتی که در سطح استان برای جشنواره ملی زعفران آغاز شده نوید بخش روزهای بهتری برای این رویداد و افزایش پشتیبانی ها از آن است.

فرماندار ویژه تربت حیدریه اضافه کرد: منطقه تربت حیدریه دارای بیشترین میزان تولید زعفران در استان خراسان رضوی و کشور بوده و در این زمینه حتی می‌توان آن را پیشتاز تولید در سطح جهانی دانست.

رییس دانشگاه دولتی تربت حیدریه هم در این مراسم یادآور شد: راه‌اندازی دبیرخانه دایمی جشنواره ملی زعفران هم جزو مصوبات سال های قبل بوده که اکنون با هدف ایجاد هماهنگی و انسجام بیشتر در برگزاری برنامه های مربوط به این جشنواره انجام شد.

خاشعی سیوکی اظهار کرد: روز ملی زعفران با پیگیری نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، امسال پنجم آبان ماه در تقویم رسمی کشور گنجانده شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه پژوهشکده زعفران تربت حیدریه تنها پژوهشکده زعفران در جهان است که به مطالعه های پژوهشی زعفران می‌پردازد، بنا شد دبیرخانه رویداد بزرگ جشنواره زعفران در این مرکز قرار داشته باشد.

رییس دانشگاه تربت حیدریه ادامه داد: این دبیرخانه از چند کارگروه تشکیل شده است که می‌توان به فرهنگی و هنری، گردشگری، پشتیبانی و تدارکات، نمایشگاهی و داوری اشاره کرد و امید است بتوان برنامه‌ها را در طول سال و با هماهنگی بهتری برگزار کرد.

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، از مجموع ۱۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران کشور، ۹۱ هزار هکتار یعنی ۷۶ درصد به استان خراسان رضوی اختصاص دارد و همچنین از مجموع ۹۱ هزار هکتار اراضی زیرکشت زعفران استان، شهرستان‌های تربت‌حیدریه و زاوه با داشتن بیش از ۲۰ هزار هکتار کشتزار زعفران، خود را به عنوان قطب زعفران ایران و پایتخت زعفران جهان مطرح کرده‌اند که البته سهم تربت‌حیدریه ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار است.

در منطقه تربت‌حیدریه تا شعاع ۵۰ کیلومتری، یعنی تمام شهرستانی‌هایی که از این شهرستان جدا شدند، در مجموع اکنون افزون بر ۳۰ هزار هکتار مزارع زعفران دارند و به عبارت بهتر چیزی بیش از ۳۴ درصد از سطح زیرکشت زعفران خراسان رضوی به تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

یکی از شاخص‌ترین محصولات این شهرستان که در ایران و جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌است، زعفران بوده که میانگین تولید چهار کیلوگرم در هکتار و با تولید سالانه ۱۲۰ تن است.

در استان خراسان رضوی ۱۱۷ هزار خانوار به کشت زعفران مشغول هستند که از این میزان بین ۱۴ تا ۱۵ هزار خانوار به زعفران‌کاران تربت‌حیدریه اختصاص دارد.

اکنون به ازای هر هکتار زمین زعفران، ۲۱۸ نفر شغل ایجاد می‌کند که در کل ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم به دست می‌آید.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزار نفری تربت‌حیدریه با مزیت‌های مختلف در حوزه کشاورزی، معدن، صنعت و تجارت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha