۱۱ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۱۸
کد خبر: 82290412
T T
۰ نفر
رویكرد نمایش «معاشر» تجزیه و تحلیل ارتباط انسانها است

تهران - ایرنا - كارگردان نمایش «معاشر» گفت: با توجه به اینكه كه در چند سال اخیر روابط آدم ها دستخوش تحولاتی شده، نمایش «معاشر» را با هدف واكاوی ارتباط انسان ها اجرا كردم.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، احسان حاجی پور روز سه شنبه در نشست خبری نمایش معاصر اظهار داشت: در این نمایش سعی شده است متن و شیوه اجرایی تا جای كه می تواند به زندگی و واقعیت نزدیك باشد و واقعیت زندگی انسان ها را به نمایش بگذارد.
وی با اشاره به جزئیات نمایش گفت: مجوز رسمی بازبینی و اجرای نمایش معاشر بعد از ظهر امروز حاضر می شود، بیش از دو ماه است درگیر نمایش و تمرین هستیم اما كار نوشتن متن سه ماه پیش آغاز شده است.
حاجی پور افزود: ایده نمایش قدیمی بود و شكل هایی متفاوتی گرفت و در نهایت به این شیوه اجرایی رئالیستمی رسیدم.
این كارگردان و نمایشنامه نویس ادامه داد: داستان این نمایش در عصر حاضر و در سال 95 روایت می شود و در واقع شرایط اجتماعی این روزهای خانواده ها و روابط بین آدم ها را نشان می دهد. در واقع قصه اصلی این نمایش درساعت یك و نیم از یك شب روایت می شود به عبارتی مشكلی در یك خانواده پیش می آید ودراین میان برخورد آدم ها با یك دیگر را می بینم.
وی افزود: در معاشر یك نقد به دهه هفتادی ها و یك نقد به دهه شصتی ها می كنیم اما قضاوت نمی كنیم و تنها در مقام یك راوی هستیم .
حاجی پور با اشاره به اینكه این نمایش در تماشاخانه سنگلج به اجرا در می آید گفت: سنگلج خواستگاه تئاتر ایران و قدیمی ترین تماشاخانه فعال شهر است و در تئاتر كشور جریان سازی می كند.
وی ادامه داد: پس از انقلاب در این تماشاخانه تمركز بر نمایش های آیینی و سنتی و سیاه بازی شده است اما مدیریت جدید سنگلج و مركز هنرهای نمایشی تعریف نمایش های ایرانی را گسترده كرد و تنها به سیاه بازی اكتفا نكرده است.
حاجی پور افزود: این سالن یكی از استاندارد ترین سالن ها ازلحاظ امكانات است و ما تصمیم گرفتیم در آن نمایشی از جنس و سبك رئالیسم ییاوریم و فضای جدیدی را برای تماشاگر سنگلج كه به یك نمایش عادات كرده است ایجاد كنیم .

*نفیسه روشن بازیگر نمایش معاشر در ادامه نشست گفت: نمایشنامه یك متن كاملا رئال است و نقشی كه برعهده دارم تا حدودی تاثیر گذار است اما كلیت داستان نمایشنامه برایم جذاب تر بود.
وی با اشاره به رسالت فرهنگی این نمایش افزود: معاشر به عنوان اولین نمایش به صورت رسمی قرار است حامی حقوق پلنگ ایرانی باشد.
لیلا برخورداری دیگر بازیگر نمایش معاشر گفت: داستان معاشر یك داستان بسیار رئال و روان است این نمایش برشی از زندگی یك خانواده است كه در زندگی امروز برای تماشاگر ملموس است.
نمایش معاشر به نویسندگی و كارگردانی احسان حاجی پور و بازیگری فریدون محرابی، سید جواد یحیوی، لیلا برخورداری، نفیسه روشن، و چهار بازیگر دیگر نیمه دوم آبان و آذر ماه در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می رود.
فراهنگ **1085**9338**1823 خبرنگار : صدیقه بهارلو انتشار دهنده : طاهره نبی اللهی