۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۱۳
کد خبرنگار: 908
کد خبر: 85559260
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

«حق با مردم بود»؛ تصویری بی‌نقاب از قشر خاموش

۱۵ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۱۳
کد خبر: 85559260
«حق با مردم بود»؛ تصویری بی‌نقاب از قشر خاموش

تهران- ایرنا- کارگردان نمایش «حق با مردم بود» گفت: این اثر چهره‌ واقعی و بی‌نقابی از قشر خاکستری و خاموش جامعه ترسیم می‌کند.

علی نیکزاد در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: نمایشنامه‌ «حق با مردم بود» برداشتی است از «دشمن مردم» اثر هنریک ایبسن. زمانی که این متن را انتخاب کردم، برخی دوستان مرا از این کار پرهیز دادند با این استدلال که این متن‌ها قدیمی و تکراری شده. اما من در «دشمن مردم» حرف بسیار مهمی را پیدا کردم که فهم آن، دوای رنج عظیم جامعه‌ ما است. زمان طولانی را صرف کردم که این حرف به ساده‌ترین شکل به تماشاگر منتقل شود.

وی افزود: هدف از روایت این داستان انتقال این مفهوم است: اینکه بدانیم که نمی‌دانیم. اینکه رسانه‌ چگونه می‌تواند جامعه را فریب دهد. این نمایش چهره‌ واقعی و بی‌نقابی از قشر خاکستری و خاموش ترسیم می‌کند.

کارگردان «حق با مردم بود» در مورد مخاطب خاص این نمایش تاکید کرد: حرف این نمایش جدی است اما آنقدر ساده و روان و کوتاه روایت می‌کند که هر فردی می‌تواند از دیدنش لذت ببرد. این کار کمدی نیست ولی رگه‌هایی از طنز در خود دارد که برای همه‌ جذاب خواهد بود.

«حق با مردم بود»؛ تصویری بی‌نقاب از قشر خاموش
علی نیکزاد

نیکزاد در مورد استفاده از هنرهای دیگر در این اثر گفت: ما سعی کردیم از تکنولوژی ویدیو مپینگ در طراحی صحنه کمک بگیریم، برای فضاسازی و البته معادل سازی‌های مفهومی در ذهن تماشاگر. هر چند موسیقی هم نقش زیادی در فضاسازی دارد.

وی تاکید کرد: خیلی‌ها می‌پرسند راه حل خروج جامعه از وضعیت فعلی چیست. من راه‌حل را در همین نمایشنامه پیدا کردم. همه‌ ما برای یافتن راه‌حل، باید وضع موجود را بفهمیم و من فکر می‌کنم نمایش «حق با مردم بود» به این فهم، کمک زیادی می‌کند.

نمایش «حق با مردم بود» به نویسندگی و کارگردانی علی نیکزاد و تهیه کنندگی احسان میرزاابوالحسنی از ۱۸ مرداد تا ۱۰ شهریور در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می رود.

سیدجواد ‌یحیوی، سعید ‌داخ، محسن ‌زرآبادی پور، یعقوب ‌صباحی، آرام ‌نیک ‌بین، رامتین ‌مقدادی، هامون ‌هدایتی، هلن ‌سرگزی، پارسا ‌آقازاده و گندم ‌احمدی در این نمایش ایفای نقش می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha