ایران و روسیه یادداشت تفاهم همكاری های حمل و نقل امضا كردند/ایجاد خط آهن در محور رشت - آستارا و ساخت كارخانه مشترك تولید ریل

تهران- ایرنا- ایران و روسیه در پایان هشتمین اجلاس كمیته مشترك همكاری های حمل ونقل، یادداشت تفاهم همكاری در بخش های مختلف هوایی، دریایی، جاده ای و ریلی امضا كردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این یادداشت تفاهم را عصر امروز(سه شنبه) «الكسی سامبویچ تسیدنوف» معاون وزیر حمل ونقل روسیه و «مهرداد تقی زاده» معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ایران در محل وزارتخانه امضا كردند.
معاون وزیر راه وشهرسازی بعد از امضای این یادداشت تفاهم ابراز امیدواری كرد با تحقق این همكاری ها، شاهد تسهیل حمل و نقل بین ایران و روسیه باشیم.
مهرداد تقی زاده افزود: در اجلاس های بعدی همچنان در زمینه تسهیل تردد بین بخش های مختلف حمل ونقل مذاكره خواهیم كرد؛ همچنین از این پس پنج كارگروه حمل ونقل ریلی، هوایی، بندری، جاده ای، هوایی، با ایجاد هماهنگی، توسعه همكاری های دو كشور را دنبال خواهد كرد.
معاون وزیر حمل ونقل روسیه نیز بعد از امضای تفاهم نامه گفت: دو طرف توافق كردند در مدت سه ماه از امضای این یاد داشت تفاهم، برای ساخت كارخانه مشترك تولید ریل متناسب با فناوری های روز دنیا، اقدام كنند.
تسیدنوف تاكید كرد: طرف ایرانی مشكلات تردد ایمن كشتی ها در كانال ولگا را مطرح كرد در حالی كه اكنون عملیات لایروبی كانال «ولگا - دریای خزر» در حال اجراست و فقط كشتی های با آبخور چهار متر می توانند از آن عبور كنند.
به گزارش ایرنا، در هشتمین اجلاس كمیته مشترك همكاری های حمل و نقل ایران و روسیه، دو طرف موافقت كردند ضمن تسهیل مشكل صدور روادید خدمه كشتی ها، كشتی های ایرانی بتوانند به تعمیرگاه ها در بندر آستراخان روسیه مراجعه كنند.
با توجه به مذاكرات طرفین برای آماده سازی قرارداد همكاری مشترك در برقی كردن خط آهن گرمسار – اینچه برون، طرفین اعلام آمادگی كردند اقدامات لازم برای تسریع در امضای این قرارداد را با توجه به تامین مالی آن از محل اعتبارات صادراتی روسیه انجام دهند.
همچنین در این اجلاس، طرف ایرانی مشخصات پروژه ریلی محور رشت - آستارا را به طرف روسی ارائه و هیات روسیه نیز اعلام آمادگی كرد در مدت 2 ماه نسبت به ارائه شرایط ممكن تامین مالی و اجرای پروژه یاد شده اقدام كند.
در این اجلاس ایران آمادگی خود را برای ایجاد كمیسیون آب نگاری در دریای خزر مطرح و طرف روسی نیز مقرر كرد این درخواست از طریق مجاری دیپلماتیك پیگیری شود و بر اساس آخرین استانداردهای آموزشی، صدور گواهینامه های دریانوردان ایرانی نیز در مسكو مورد بررسی قرار گیرد.
براساس این گزارش، در این اجلاس ایران پیشنهاد طرف روسی مبنی بر حضور در مانور بین المللی جست وجو و نجات با حضور كشورهای حاشیه خزر در سال 2018 موافقت كرد.
در این اجلاس همچنین دو كشور موافقت كردند نشست كمیته مشترك حمل ونقل جاده ای را اردیبشهت ماه سال 96 در مسكو برگزار كنند تا درباره همه موانع تردد، قیمت سوخت در مرزهای ورودی و خروجی و حمل كالاهای خطرناك، هماهنگی های لازم را انجام دهند.
همچنین در این اجلاس مقرر شد، ایران و روسیه در زمینه تسهیل تردد اقامت ورود و خروج خدمه پروازی شركت های هوایی دو كشور پیگیری های لازم را انجام دهند و درباره صدور گواهینامه هواپیماها نیز جلسه های كارشناسی برگزار شود.
طرفین ضمن ابراز خشنودی از توسعه حمل كانتینری آزمایشی در محور غرب دریای خزر در كریدور شمال - جنوب، توافق كردند در سه ماه آینده كمیته مشترك سرمایه گذاری بین وزارتخانه های حمل ونقل ایران و روسیه تشكیل و اجلاس كارگروه مشترك همكاری های حمل ونقل نیز سال 96 در روسیه برگزار شود.
به گزارش ایرنا، هشتمین اجلاس كمیته مشترك همكاری های حمل ونقل ایران و روسیه از دیروز(دوشنبه 10 آبان) شروع شد و فردا(چهارشنبه 12 آبان) به پایان می رسد.
اقتصام**1108** 2023** خبرنگار: ایرج منصوری ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر