به گزارش ایرنا، رهبران دو كشور در این باره گفت و گوهای مشروحی داشته اند و در واقع از دیدگاه پكن مالزی یك پیام رسان در دریای جنوبی برای چین است مبنی بر اینكه كشورهای این منطقه هر روز بیشتر از آمریكا فاصله خواهند گرفت.
از سوی دیگر برای مالزی هم چین یك سرمایه گذار بزرگ محسوب می شود كه می تواند پشتوانه مالی خوبی برای دولت باشد.
به همین سبب دیده می شود كه پس از دیدار «رزاق» با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری و «لی كچیانگ» نخست وزیر این كشور دو طرف قراردادهایی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار امضا كرده اند كه یكی از آنها ساخت خط ریلی بسیار مهمی است كه از سنگاپور به مالزی مرتبط می شود.
این قراردادها عرصه های كشتی سازی، دفاعی، خط آهن، كشاورزی، آموزش و پرورش، سرمایه گذاری، انرژی، گمركات، فرهنگ، امور امنیتی و امور مالی را نیز شامل می شود.
دو طرف قراردادی هم در راستای ساخت كشتی های گشتی در دریای جنوبی و مناطق آبی دیگر امضا كرده اند كه مستقیما نیروی دریایی آمریكا را در منطقه نشانه رفته است.
به همین سبب بسیاری بر این باورند كه اگر چین می خواهد غرب را از منطقه دریای جنوبی برای همیشه خارج كند به مالزی و دیگر كشورهای آسیای جنوب شرقی نیاز خواهد داشت بخصوص آنكه حالا فیلیپین و ویتنام و مالزی هر سه، حاضر به همكاری با چین شده اند.
روزنامه «چاینا دیلی» در تازه ترین مطلب خود به غرب و آمریكا هشدار داده است دست از افكار و اقدامات دوران استعمار بردارند و در امور كشورهای دیگر و روابط چین با آسیای جنوب شرقی مداخله نكنند.
در همین حال روزنامه «مردم» ارگان حزب حاكم چین تحركات آمریكا را در دریای جنوبی خطرناك توصیف كرده و هشدار داده است كه چین ساكت نخواهد ماند.
«شی جین پینگ» رئیس جمهوری خلق چین روز پنجشنبه در دیداری كه با «رزاق» داشت به او گفت كه هر دو كشور نگرانی های مشتركی دارند و می خواهند همكاری های سیاسی و اقتصادی را بیشتر كنند.
اگرچه او به طور مستقیم به این نگرانی ها اشاره نكرد اما به نظر می رسد كه مالزی از مداخله آمریكا در امور داخلی مالی این كشور نگران است و چین به شدت از ورود آمریكا به دریای جنوبی عصبانی است و همین موضوع دو طرف را به یكدیگر نزدیكتر كرده است.
امضای 14 قرارداد به ارزش ۳۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار نشانی از تعمیق مناسبات اقتصادی دو كشور است و همزمان چین از مالزی خواسته است مشاركت گسترده تری در برنامه راه ابریشم دریایی و زمینی داشته باشد كه قاره های آسیا، اروپا و آفریقا را به یكدیگر مرتبط می سازد.
ارزش احداث خط آهن ریلی كه به راه آهن شرقی معروف است نزدیك به ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار ارزش دارد كه بزرگترین طرح سرمایه گذاری چین در مالزی به حساب می آید.
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند كه سفر رزاق به چین در واقع نقطه شروعی برای همكاری های دو طرف با هدف كاستن از اتكا به غرب و دور كردن آمریكا از این منطقه است.
افزون بر اینكه نخست وزیر مالزی در چین گفت كه وقتی مساله مناقشات دریای جنوبی در میان باشد باید آرامش را حفظ كرد و با همكاری و گفت و گو مسایل را حل و فصل نمود، موضعی كه چین طبیعتا بسیار می پسندد.
به نظر می رسد كه موفقیت چین در راستای تحكیم مناسبات با كشورهای آسیای جنوب شرقی در ماه های اخیر حركتی برای ناكام گذاشتن سیاست دولت باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا است كه بارها اعلام كرده به دنبال توازن جدید در منطقه آسیا و اقیانوس آرام است.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی
پكن - ایرنا - سفر «نجیب تون رزاق» نخست وزیر مالزی به چین به برگ برنده ای برای پكن با هدف دور كردن آمریكا از منطقه دریای جنوبی تبدیل شده است.