۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۸:۳۳
کد خبر: 82296098
T T
۰ نفر
پوست بادام؛ ماده‌ اوليه‌ طبيعي در ساخت چوب پلاستيك

تهران- ايرنا- محققان دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج با استفاده از ضايعات پوست بادام، ماده‌ پليمري پلي‌پروپيلن و نانوذرات رس، نمونه‌هايي از چوب پلاستيك را ساختند كه از پايداري حرارتي مناسبي برخوردار است.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از ستاد توسعه فناوري نانو، الياف طبيعي حاصل از مواد ليگنوسلولزي به دليل چگالي كم، ويژگي عايق حرارتي و خواص مكانيكي خوب، موادي مناسب براي تقويت پلاستيك‌ها هستند و مي‌توانند به عنوان پركننده در ساخت مواد ترموپلاستيك، جايگزين الياف مصنوعي مانند آراميد و شيشه شوند.
در دسترس و نامحدود بودن و قيمت پايين از ديگر دلايلي است كه استفاده از اين مواد را مورد توجه قرار داده است.
دكتر سيدخليل حسيني هاشمي محقق دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج گفت: يكي از مهمترين راهكارهاي موجود در ساخت چوب پلاستيك، استفاده از پسماندها و ضايعات محصولات كشاورزي و باغي در توليد فراورده‌ها بر پايه‌ الياف، ذرات چوبي و پوست درختان است. بادام يكي از منابع مهم طبيعي در جهان است كه پوست آن يك ماده‌ ليگنوسلولزي است. اين پوست عموماً در توليد هسته‌ خوراكي از آن جداشده و سوزانده يا دفع مي‌شود.
به گفته وي، هدف از اين تحقيق، بررسي ظرفيت استفاده از اين پسماند كشاورزي و تأثير نانوذرات رس روي ويژگي‌هاي حرارتي و ريخت‌شناسي (مورفولوژيكي) كامپوزيتي با ماده‌ زمينه پليمري پلي‌پروپيلن در ساخت نمونه‌هاي چوب پلاستيك بوده است.
حسيني هاشمي به مهمترين نتيجه‌ استفاده از پسماندهاي كشاورزي به عنوان ماده‌ اوليه جايگزين در صنايعي از قبيل تخته‌ فيبرسازي، ام دي اف و يا چوب پلاستيك اشاره كرد و افزود: با توجه به محدوديت منابع جنگلي و كمبود ماده‌ اوليه در صنايع چوب، اين كار مي‌تواند باعث استفاده‌ كمتر از درختان جنگلي در ساخت مصنوعات چوبي شود. همچنين از دفع و سوزانده شدن اين ضايعات كه سبب تخريب خاك و آلودگي محيط زيست است، جلوگيري مي شود؛ ضمن اينكه هزينه‌ نگهداري كمتري در مقايسه با چوب دارد.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي كرج ادامه داد: اغلب كاربردهاي كامپوزيت‌هاي چوب پلاستيك، اين مواد را در معرض طيف گسترده‌اي از دما قرار مي‌دهد كه ممكن است رفتار حرارتي آنها را تحت تأثير قرار دهد. بنابراين تخريب حرارتي كامپوزيت چوب پلاستيك يك جنبه‌ بسيار مهم در كاربردها و فرايند توليد اين محصولات است. پايداري حرارتي نانوكامپوزيت ساخته شده در اين تحقيقات با اضافه شدن نانوذرات رس بهبود يافته است. عملكردهاي مكانيكي و رفتارهاي فيزيكي چند سازه حاصل نيز از هر نظر داراي شرايط مناسب و قابل قبولي است.
دوام در برابر رطوبت، حرارت و قارچ از خصوصيات اصلي پليمر ساخته شده است. اين پليمر قابليت‌هاي فراواني براي استفاده در صنعت حمل و نقل و نيز كاربردهاي صنعتي و ساختماني، به خصوص سازه‌هاي مستقر در فضاي بيروني و تجهيزات شهري دارد. همچنين در صنايع دريايي، الكترونيكي و خانگي كاربرد دارند.
اين پژوهش با همكاري دكتر سيدخليل حسيني هاشمي عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج، مهندس ايوب عشقي دانش‌آموخته‌ كارشناسي ارشد اين دانشگاه، پروفسور Nadir Ayrilmis از دانشگاه استانبول و دكتر حبيب اله خادمي اسلام عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران انجام شده است.
نتايج اين تحقيق در نشريه‌ BioResources منتشر شده است.
علمي**1023**1834
دريافت كننده: ابوالقاسم تيموري ** انتشاردهنده: ناهيد شفيعي
۰ نفر