۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۵۹
کد خبر: 82296493
T T
۰ نفر
نقش تاثیرگذار موتور سیكلت ها در آلودگی هوای كلانشهر اراك

اراك- ایرنا- موتورسیكلت‌ها به عنوان یكی از پرتردد ترین وسیله های نقلیه درون شهری، نقش مهمی در آلودگی هوای شهرها دارند ونظارت بر نحوه تردد و كیفی سازی استانداردهای زیست محیطی عاملی مهم در كاهش میزان آلایندگی كلانشهرها از جمله اراك است.

به گزارش ایرنا، بر اساس اطلاعات موجود، میزان آلودگی هر موتور سیكلت چندین برابر بیشتر از خودروهاست و با توجه به قیمت مناسب و تسهیل در تردد در مسیرهای شلوغ و پر ازدحام به عنوان یكی از با صرفه ترین وسیله های حمل و نقل درون شهری مورد استفاده قرار می گیرد.
موتورسیكلت ها به دلیل ساختار فناوری قدیمی، با مصرف بالای سوخت و احتراق نامناسب نقش قابل توجهی در میزان آلایندگی هوا دارند.
بیشتر میزان آلایندگی موتورسیكلت ها منو اكسیدكربن، ذرات معلق و هیدروكربن های خام است كه استمرار انتشار آن بر سلامت شهروندان تاثیر گذار است.
كلانشهر اراك یكی از هشت كلانشهر آلوده كشور است و در صورت ساماندهی وضعیت تردد موتورسیكلت ها و تعریف برنامه های كیفی سازی فنی و ایجاد طرح معاینه فنی می توان تا حد قابل توجهی هوایی پاك و به دور از آلایندگی را استمرار بخشید.

***نبود سیستم معاینه فنی؛ مهمترین عامل آلایندگی موتور سیكلت ها
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری اراك گفت: نبود سیستم معاینه فنی مهمترین عامل آلایندگی موتور سیكلت ها در شهرها است كه ایجاد این طرح می تواند بازویی قدرتمند در برنامه كاهش آلودگی هوای اراك باشد.
محمد عسگری افزود: دستگاه های مختلف در برخورد با مقوله موتورسیكلت سواران از جنبه ایمنی سرنشین و كاهش میزان تصادف های ناشی از این وسیله نقلیه تلاش های فراوانی در دستور كار دارند اما نباید از نقش برجسته آلودگی این وسیله نقلیه كوچك غافل شد.
وی اضافه كرد: پارسال مكاتباتی با وزارت كشور در خصوص نقش تاثیرگذار موتور سیكلت ها در آلودگی هوای اراك و راه اندازی مركز معاینه فنی موتور سیكلت انجام شد كه در صورت موافقت امكانات و زیر ساخت های لازم برای تحقق این طرح وجود دارد.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری اراك بیان كرد: بر اساس آمار سال گذشته، تردد 100 هزار موتور سیكلت در شهر اراك به ثبت رسیده كه بخش قابل توجهی از این موتور سیكلت ها با ساختار كاربراتوری و آلاینده هستند.
وی بیان كرد: سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری اراك از لحاظ امكانات زیرساختی و نیروی انسانی كارآمد ظرفیت راه اندازی مركز معاینه فنی موتور سیكت را دارد كه در صورت موافقت وزارت كشور این مهم عملیاتی می شود.

***میزان آلایندگی موتور سیكلت ها هشت برابر خودروها ارزیابی می شود
رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان مركزی گفت: میزآن آلایندگی موتور سیكلت ها هشت برابر خودروها ارزیابی می شود.
سرهنگ ابوالفضل امیدی افزود: تنها راه جلوگیری از آلودگی موتور سیكلت ها، جایگزین موتور سیكلت ها برقی است كه اگر چه قیمت این نوع موتور سیكلت ها به مراتب بالاتر از موتورهای كاربراتوری است اما می توان با ارایه تسهیلات به متقاضیان به این امر مبادرت ورزید.
وی ادامه داد: هیچ قانونی مبنی بر منع تردد برای موتور سیكلت ها وجود ندارد و این مهم در صورتی عملیاتی می شود كه موتورهای برقی جایگزین و بازنگری در سیاست گذاری های توسعه ناوگان حمل و نقل درون شهری در حوزه موتورسیكلت در دستور كار قرار گیرد.
رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان مركزی از نظر شاخص استانداردهای جهانی، نقش موتور سیكلت ها را در آلودگی هوا تاثیر گذار دانست و گفت: برابر مصوبات هیات دولت باید در مدت پنج سال موتورهای برقی جایگزین موتورهای كاربراتوری شوند و این نیازمند حمایت جدی دولت است.

*** هیچ اقدام پژوهشی علمی در خصوص نقش آلودگی موتورسیكلت ها در استان انجام نشده است
معاون نظارت و پایش اداره كل حفاظت محیط زیست استان مركزی نیز گفت: تا كنون اقدام پژوهشی و علمی مناسبی در خصوص نقش آلودگی موتور سیكلت ها در این استان انجام نشده است.
رضا میرزایی افزود: هر چند كه در ظاهر شاید این گونه به ذهن متبادر شود كه موتور سیكلت آلودگی كمتری نسبت به خودرو دارد اما در واقعیت این است كه موتورسیكلت هشت برابر یك خودرو آلودگی ایجاد می كند.
وی اظهار كرد: توسعه فرهنگ استفاده از موتور برقی در بین شهروندان تا حد زیادی موجب كاهش آلودگی هوا می شود اما این مهم نیز نیازمند ارائه تسهیلات به شهروندان است.
معاون نظارت و پایش اداره كل محیط زیست استان مركزی اضافه كرد: هر چند قیمت موتور برقی نسبت به موتور سیكلت های بنزینی قیمتی پنج برابری دارد اما به دلیل كاهش آلودگی هوا و پایین بودن هزینه های سرویس دهی از لحاظ اقتصادی به صرفه تر است.
بر اساس اظهار نظرهای كارشناسان محیط زیست، پلیس راهور و مسئولان شهرداری اراك تنها راه كنترل آلایندگی موتور سیكلت ها، جایگزین ساختن موتورهای برقی است كه دولت و مجلس باید نسبت به این مقوله مهم تصمیمات كارشناسی و مدونی اتخاذ كنند.
3017/3075/ خبرنگار: مصطفی مجللی** انتشار دهنده: مژگان حیدری
۰ نفر