اعتراض ژاپن به ورود كشتی های چین به آبهای تحت قلمرو توكیو

پكن - ایرنا - دولت ژاپن اعلام كرد كه به دلیل ورود كشتی های چین به آبهای تحت قلمرو خود در دریای شرقی اعتراض رسمی خود را تقدیم این كشور كرده است.

به گزارش ایرنا، ‌گشت های ساحلی ژاپن اعلام كرده اند كه چهار فروند كشتی متعلق به چین روز یكشنبه وارد آبهای جزایر سنكاكو شده اند.
در ژاپن به این جزایر كه بر سر تملك بر آن میان توكیو و پكن منازعه است «سنكاكو» و در چین به آن جزایر «دیائویو» گفته می شود.
در سال ۲۰۱۲ میلادی بود كه دولت ژاپن اعلام كرد این جزایر را از یك مالك خصوصی خریداری و آن را ملی كرده است و به دنبال آن، اعتراضات سراسری در شهرهای چین از جمله در پكن برای چندین روز برگزار شد.
همین موضوع باعث شد تا روابط چین و ژاپن كه همواره پرفراز و نشیب بوده است سرد شود و از آن زمان تاكنون رهبران دو كشور هیچ دیدار رسمی نداشته باشند.
هر دو كشور به شدت درگیر مناقشات جدی در دریای شرقی هستند و گشت های ساحلی ژاپن می گویند پس از هشدارهای صورت گرفته كشتی های چینی منطقه را ترك كرده اند.
ژاپن هر از چند گاهی به چین در خصوص ورود این كشتی ها به آبهایش اعتراض می كند و این سی و دومین اعتراض در سال جاری میلادی به حساب می آید.
به همین خاطر این كشور به دستور شینزو آبه نخست وزیر، یك تیم ویژه تشكیل داده تا تمامی فعالیت های كشتی های چینی را در این منطقه زیر نظر داشته باشند.
اعتراض ژاپن به چین این بار از طریق سفارت این كشور در پكن به وزارت امور خارجه چین ابلاغ و بر تملك توكیو بر آبهای این منطقه تاكید شده است.
وزارت امور خارجه ژاپن دو روز پیش نیز اعلام كرده بود كه به دلیل فعالیت های غیرمجاز و حفاری كشتی های چینی در دریای شرقی به پكن اعتراض كرده است.
ژاپن به غیر از دریای شرقی به دلیل تلاش برای حضور در دریای جنوبی در كنار آمریكا نیز با چین دچار منازعه شده است.
چین بارها به ژاپن هشدار داده است كه در مسایل حق حاكمیتی این كشور در دریاهای شرقی و جنوبی مداخله نكند و برای مقابله با این كشور یك منطقه شناسایی ویژه هوایی هم در دریای شرقی ایجاد كرده است.
در دریای جنوبی هم مناقشاتی بر سر تملك بر نزدیك به ۲۵۰ جزیره وجود دارد و چین خود را مالك بیشتر آنها می داند و دیوان لاهه تملك چین بر بیشتر این پهنه آبی را با رای خود در سال جاری میلادی مردود دانست.
به جز چین؛ ویتنام، فیلیپین، تایوان، مالزی و برونئی نیز بر كل و یا بخش‌هایی از این جزایر ادعای مالكیت دارند.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی