عبدالعزيز رامش روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: هم اينك 64 هزار دانش آموز در 355 آموزشگاه چابهار و دشتياري در حال تحصيل هستند كه در صورت ساخت 2 هزار و 192 كلاس درس جديد سرانه فضاي آموزشي در شهرستان چابهار(مدارس تحت پوشش آموزش و پرورش چابهار و دشتياري) به ميانگين فضاي آموزشي كشور مي رسد و عدالت آموزشي برقرار مي شود.
وي افزود: اگر سياست و توجه اداره كل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس سيستان وبلوچستان و وزارت آموزش و پرورش در شهرستان چابهار بر روال 30 سال گذشته باشد تا 10 و حتي 15سال آينده نيز مشكلات ساخت فضاي آموزشي استاندارد، اختصاص تجهيزات، هوشمندسازي، خريد انشعاب برق وآب، حصاركشي و ايجاد فضاي با نشاط براي دانش آموزان، نوسازي وحذف مدارس فرسوده و غيراستاندارد و تامين نيروي انساني مورد نياز ادامه دارد و نبايد به دنبال كيفيت آموزشي در تنها بندر اقيانوسي كشور بود.
وي خواستار توجه ويژه دولت و خيران براي توسعه، تجهيز و نوسازي مدارس شد و افزود: چنانچه سالانه 200 كلاس درس جديد در دشتياري و چابهار ساخته و با امكانات روز تحصيلي تجهيز شود بعد از گذشت بيش از 10 سال سرانه فضاي آموزشي چابهار و دشتياري به ميانگين كشوري مي رسد.
مديرعامل مجمع خيرين مدرسه ساز شهرستان چابهار اظهار داشت: مجمع خيرين اين شهرستان تلاش زيادي را براي جلب مشاركت هاي مردمي و خيران بومي و غير بومي انجام داده است.
رامش از رسانه ها به ويژه خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي ايرنا در خواست كرد با انعكاس مسائل و مشكلات آموزشي با آمار و شاخص ها نگاه مسئولان كشوري را براي خدمات بهتر ومطلوب به اين منطقه محروم چابهار و دشتياري جلب كنند.
وي گفت: دانش آموزان در مدارس فاقد برق با مشكلات زيادي رو به رو هستند بطوريكه در كلاس هاي فاقد روشنايي و لامپ و آب سردكن تحصيل مي كنند.
وي ادامه داد: افزون بر 90 درصد مدارس روستايي فاقد سرويس بهداشتي و آب آشاميدني هستند و دانش آموزان بطري آب از خانه به كلاس مي آورند و آب گرم مي نوشند.
وي بيان كرد: مشكلات مدارس چابهار فراتر از همه شهرهاي سيستان وبلوچستان است و از مسئولان و خيران درخواست مي كنيم در سفر به اين منطقه از نزديك مسائل و مشكلات را نظاره كنند.
وي خواستار تامين كفش، كيف، مانتو ولباس، نوشت افزار، تانكر ذخيره آب و هوشمندسازي مدارس شد.
مديرعامل مجمع خيرين مدرسه ساز چابهار گفت: تحصيل دانش آموزان در مدارس غيراستاندارد به امري عادي تبديل شده است و حتي مسئولان و شهروندان ديگر مناطق كشور باور نمي كنند كه هزاران دانش آموز ساحل نشين چابهار با كمترين امكانات مشغول به تحصيل هستند.
معاون مديركل و مديرآموزش و پرورش شهرستان چابهار نيز گفت: اكنون 32 هزار و 500 دانش آموز در 125 مدرسه چابهار مشغول به تحصيلند و هزار و400 معلم كار آموزش وتحصيل آنان را برعهده دارند.
حسن نوروزي افزود: 88 مدرسه بصورت غيرانتفاعي و غيردولتي در چابهار داير است كه نسبت به جمعيت خود بيشترين مدارس غيردولتي كشور را دارد.
وي بيان كرد: هزار و 200 دانش آموز حوزه آموزش و پرورش چابهار فاقد ميز، نيمكت و صندلي هستند كه تعدادي از آنان نيز تامين شده است.
وي گفت: مشكلات آموزش وپرورش در چابهار از گذشته تاكنون ناديده گرفته شده است و با مطرح شدن آنها نيز خيلي باور نمي كنند كه سرانه فضاي آموزشي چابهار به ازاي هر دانش آموز از ديگر شهرهاي محروم سيستان وبلوچستان عقب تر باشد و با ميانگين كشوري فاصله زيادي دارد.
وي گفت: هم اينك با كمبود بيش از 400 معلم در حوزه آموزش و پرورش چابهار رو به رو هستيم و به ناچار براي جبران كمبود نيروي انساني معلمان را در 2 شيفت بكارگيري كرده ايم.
مديرآموزش وپرورش منطقه دشتياري از توابع شهرستان چابهار نيز گفت: 305 مدرسه در منطقه دشتياري و پلان در قالب 230 آموزشگاه داراي ساختمان بصورت 2 شيفت براي بيش از 31 هزار دانش آموز داير است.
حسين محبي با بيان اينكه هزار و 200 معلم كار تحصيل و فراگيري علم را در مدارس منطقه دشتياري بر عهده دارند افزود: 280 معلم در مقطع ابتدايي و 170 معلم در 2 دوره اول و دوم متوسطه كمبود است كه بايد براي جذب نيروي انساني جديد اقدامات لازم انجام شود.
وي بيان كرد: آموزش و پرورش دشتياري هم اينك با كمبود 440 كلاس درس رو به رو است و براي رسيدن به سرانه فضاي آموزشي ميانگين كشوري بايد راه طولاني را طي كرد.
مديرآموزش و پرورش منطقه دشتياري گفت: بيش از 40 مدرسه خشتي وگلي و تخريبي وجود دارد كه نيازمند همت مسئولان و خيران بومي و كشوري براي نوسازي هستند.
معاون استاندار سيستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ويژه چابهار نيز گفت: اختصاص امكانات بايد براساس نياز و محروميت باشد و مناطقي مانند چابهار و دشتياري كه از محروميت بالايي برخوردارند بايد بيشتر مورد توجه مسئولان استاني و كشوري قرار گيرد.
احمدعلي موهبتي تصريح كرد: مسئولان براي تحصيل 64 هزار دانش آموز شهرستان چابهار بايد امكانات را براساس جمعيت پيش بيني كنند و سرانه فضاي آموزشي به ازاي هر دانش آموز اين منطقه را به ميانگين كشوري برسانند.
وي ادامه داد: در حوزه دشتياري و چابهار بيش از 900 معلم كمبود است و اندك مدارس موجود اين منطقه كه به نصف سرانه فضاي آموزشي استان و كشور نمي رسند بسياري فرسوده و هنوز بيش از 70 تا 80 درصد آنها انشعاب برق و آب ندارند و حتي حصاركشي نشده و فضاي شاد و با نشاطي براي دانش آموزان طراحي نشده است تا خاطرات شيرين دوران مدرسه در ذهن نونهالان باقي بماند.
وي افزود: هم اينك در برخي كلاس هاي درس بيش از 40 دانش آموز در حال تحصيلند كه معلم بيشتر وقت خودش را براي حضور وغياب آنان سپري مي كند و ممكن است تا اخر سال تحصيلي معلم نتواند از همه دانش آموزان درس سوال كند.
رئيس شوراي آموزش وپرورش چابهار از وجود مشكلات زياد در حوزه آموزش وپرورش انتقاد و خاطرنشان كرد: با اعتبارات اندك دولتي و مشاركت ضعيف خيران نمي توان مشكلات فضاي آموزشي و تجهيزات مدارس چابهار و دشتياري را در مدت زمان كوتاه حل كرد.
موهبتي با بيان اينكه مجموع مدارس و كلاس هاي درس چابهار و دشتياري به نصف سرانه كشوري مي رسد و شهر چابهار محرومتر از روستاها است، افزود: انتظار است با همت ويژه دولت 48 سانتي متر مربع سرانه فضاي آموزشي شهر چابهار به ازاي هر دانش آموز به بيش از پنج مترمربع برسد.
وي خواستار ورود جدي دولت براي ساخت، توسعه و تجهيز بيش از 2 هزار كلاس درس جديد در حوزه چابهار و كنارك شد.
شهرستان چابهار از توابع استان سيستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعيت از شمال به شهرستان هاي نيكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به درياي عمان (مكران) و از غرب به بندر كنارك متصل است.
بندر زيباي چابهار واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كيلومتري جنوب زاهدان مركز استان سيستان و بلوچستان از 2 شهر به نام هاي چابهار و نگور، سه بخش مركزي، دشتياري و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكيل شده است.
3043**6081 خبرنگار: رستم كريمي نژاد ** انتشار دهنده: حيدر سراياني
مديرعامل مجمع خيرين مدرسه ساز چابهار:
سرانه فضاي آموزشي به ازاي هر دانش آموز درچابهار 48 سانتي مترمربع است
۱۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۳۹
کد خبر:
82298499
چابهار- ايرنا- مديرعامل مجمع خيرين مدرسه ساز شهرستان چابهار در جنوب سيستان وبلوچستان گفت: سرانه فضاي آموزشي به ازاي هر دانش آموز در شهر چابهار 48 سانتي مترمربع است كه در مقايسه با پنج مترو 43 سانتي متر ميانگين كشوري خيلي پايين است.