۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۵۶
کد خبر: 82299866
T T
۰ نفر

تصويب لايحه طرح موضعي پادگان مشهد در شوراي شهر

۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۵۶
کد خبر: 82299866
تصويب لايحه طرح موضعي پادگان مشهد در شوراي شهر

مشهد- ايرنا- لايحه طرح موضعي پادگان لشكر 77 ثامن الائمه(ع) و نيز بازگشايي معابر اصلي در خيابانهاي ملاصدرا و همت در نشست روز سه شنبه شوراي اسلامي شهر مشهد بررسي و پس از رد و بدل شدن نظرات موافقان و مخالفان مصوب شد.

معاون معماري و شهرسازي شهرداري مشهد در اين نشست گفت: بايد هر چه زودتر موضوع انتقال پادگان تعيين تكليف شود و نبايد فكر كرد چون مشاور توسط ارتش انتخاب شده بنابراين قرار است حق شهرداري تضييع شود.
محمدرضا حسين نژاد افزود: در طرح جامع محل استقرار پادگان 'سفيد' در نظر گرفته شد. اين امر به دليل بررسيهاي جامعتر براي بازگشايي معابر اين منطقه است و دغدغه اي در خصوص بازگشايي معابر وجود ندارد.
وي ادامه داد: انتقال پادگان از سه سال گذشته در دستور كار است و سرانه هايي كه مشاور جديد پادگان در خصوص انتقال ارائه كرده نيز از طرف شهرداري پذيرفته شده است.
معاون معماري و شهرسازي شهرداري مشهد گفت: با تصويب اين لايحه در شوراي اسلامي عمليات زيرسازي و آسفالت معابر از داخل پادگان آغاز مي شود و با تصويب طرح در كميسيون ماده پنج و شوراي عالي شهرسازي و معماري ديوراهاي پادگان نيز برداشته و معابر در اختيار شهروندان قرار مي گيرد.
وي افزود: در قالب طرح جامع محل استقرار پادگان 'جدول سرانه هاي' تجاري، مسكوني، فضاي سبز و ديگر موارد توسط مشاور احصا شده و بدون تغيير در كاربريها چينشهايي در طرح انجام شده است.
حسين نژاد انتقال پادگان را كاري تدريجي توصيف و بيان كرد: در صورت تصويب طرح در شوراي عالي معماري و شهرسازي و كميسيون ماده پنج تا پايان مسال معابر همت و ملاصدرا بازگشايي و در اختيار ترافيك قرار مي گيرد.
عضو كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر مشهد نيز در اين نشست گفت: سال 1393 ارتش اعلام كرده 13 رجب همان سال اين معابر بازگشايي مي شود ولي هنوز اين امر محقق نشده است.
حجت الاسلام حسنعلي اخلاقي افزود: طبق طرح جديد مشاور ارتش، شهرداري بايد ميزان كاربري تجاري اين پادگان را از 2 درصد به هشت درصد افزايش دهد.
وي ادامه داد: آستان قدس رضوي در خصوص املاك و امتيازات خود در شهر حقش را كامل مي گيرد ولي تا به شهرداري كه حق مردم است مي رسد ما بايد دو و نيم درصد كاربري تجاري را به هشت درصد اضافه كنيم.
عضو شوراي شهر مشهد گفت: در اجراي طرح انتقال پادگان به بيرون از شهر اگر ساير نهادها يك ريال از حق خود عقب نشستند شوراي شهر هم از حق مردم خواهد گذاشت.
وي افزود: سه سال است كه طرح انتقال پادگان به رغم آماده بودن پادگان جديد عقب افتاده است.
رئيس شوراي اسلامي شهر مشهد نيز گفت: طرح جامع مي تواند برنامه راهي براي شهر باشد اما در قانون پيش بيني شده اگر در موضوعي در شهرداري به جمع بندي رسيديم درصورت تصويب آن در شوراي شهر و كميسيون ماده پنج و شوراي عالي شهرسازي مصوب و اجرا شود.
كمال سرويها افزود: بخشي از اين پادگان در نقاط پرتردد شهر باعث ايجاد مشكلات ترافيكي شده و با بازگشايي معابر بخش زيادي از معضل ترافيك شهر حل مي شود.
طرح انتقال پادگان ارتش در مشهد از سال 1388 با توجه به منويات فرماندهي كل قوا، فرماندهي ارتش و فرماندهي نيروي زميني در دستور كار قرار گرفت.
براي جا به جايي پادگان مشهد با هماهنگي آستان قدس رضوي، پشتيباني شوراي اسلامي شهر مشهد و استانداري خراسان رضوي اقدامات لازم در زمينه تغيير كاربري زمينهاي ضلع جنوبي پادگان لشگر 77 انجام شد و با فروش پادگانهاي قديمي در ساير نقاط كشور عمليات ساخت پادگان جديد در محل پليس راه باغچه آغاز و تاكنون 60 درصد پادگان منتقل شده است.
خبرنگار: ندا جواهرفر** منتشركننده: حسين كريم زاده
7505/1858