قطعه سازان قادرند تا ٦٠ درصد خودروهای تولید مشترك را داخلی سازی كنند

تهران- ایرنا- رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ادعا كرد: اكنون برخی قطعه سازان داخلی قادرند تا ٦٠ درصد قطعات مورد نیاز برای محصولات مشترك خودروسازان داخلی و خارجی را تامین كنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رضا رضایی امروز(شنبه) در نشست خبری هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، با بیان اینكه داخلی سازی قطعات ساده هفت تا هشت ماه و داخلی سازی قطعات پیچیده یك سال زمان نیاز دارد، گفت: ایران خودرو قرارداد خوبی با پژو امضا كرد كه باید براساس چارچوب های آن، اجرایی شود.
رضایی در مورد همكاری قطعه سازان ایرانی با شركت رنو نیز گفت: شركت رنو وعده داده تا با آموزش رایگان، قطعه‌سازان ایرانی را به سطحی از كیفیت برساند كه قابل قبول در زنجیره تامین آن شركت باشد.
وی همچنین در مورد تشكیل هیات مدیره جدید گفت: انتخابات این انجمن در شهریورماه امسال با حضور 410 قطعه ساز كشور برگزار و به این ترتیب هیات مدیره انتخاب شد؛ وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی 10 روز بعد از برگزاری انتخابات، آن را تایید و ثبت كرد و هیات مدیره در نخستین جلسه، رئیس، نایب رئیس، دبیر و خزانه دار را انتخاب كرد.

** طلب 40 هزار میلیارد ریالی قطعه سازان
رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در ادامه، مطالبات قطعه سازان از خودروسازان را 40 هزار میلیارد ریال ذكر كرد و گفت: به دنبال اجرای طرح تحریك تقاضا، تاكنون 160 هزار میلیارد ریال از مطالبات قطعه سازان پرداخت شده است.
رضایی با بیان اینكه قطعه سازان انتظار پرداخت 45 روزه وجه قطعات را دارند، گفت: روند پرداخت بهتر از گذشته شده به طوری كه پرداخت های ایران خودرو 120 روزه و پرداخت های سازه گستر (سایپا) مقداری بیشتر است.
وی در مورد آمار تولید خودرو در كشور نیز گفت: تا پانزدهم آبان ماه امسال، 696 هزار و 599 دستگاه سواری، 48 هزار و 657 دستگاه وانت، 481 دستگاه مینی بوس، 549 دستگاه اتوبوس و هفت هزار و 141 دستگاه كامیون تولید شده است.
رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: بطور كلی، تولید انواع خودرو از ابتدای امسال تا پانزدهم آبان ماه، نسبت به مدت مشابه پارسال ‌30.9 درصد و تولید سواری 31 درصد رشد داشته است.

** تولید خودروهای پژو با 40 درصد عمق ساخت داخل
مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو نیز گفت: در نشست با «كارلوس تاوارس» مدیرعامل شركت خودرو سازی پژو سیتروئن صریحا اعلام كرده ایم كه اگر در تولید این خودروها، سطح داخلی سازی به كمتر از 40 درصد برسد ما جلوی تولید را می گیریم كه در نتیجه پژو متضرر می شود.
بیگلو افزود: در نشست با مدیرعامل پژو، تاكید كرده ایم كه قطعات خودروهای تولید مشترك باید توسط قطعه سازان ایرانی تامین شود؛ وی نیز با تایید این موضوع، اعلام كرد پژو در بخش داخلی سازی قطعات عمل خواهد كرد.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ادامه داد: علاوه بر پژو، نشستی با شركت رنوپارس داشتیم و مواضع خود را به صورت روشن اعلام كردیم. در آن نشست تاكید شد كه قطعه سازان ایرانی از حضور رنو حمایت می كنند، مشروط بر اینكه رنو نیز از قطعه سازان ایران حمایت كند.
وی گفت: رنو با توجه به سرمایه گذاری هایی كه در بخش های سخت افزاری، زمین، نظام اشتغال و خرید كارخانه انجام داده، نشان داده كه برای حضور پایدار و بلندمدت، به ایران آمده است.
بیگلو اضافه كرد: براساس شاخص های بررسی شده توسط شركت رنو، 10 درصد قطعه سازان ایرانی می توانند از اكنون همكاری خود را با این شركت آغاز كنند؛ بر اساس این بررسی ها، 65 درصد قطعه سازان داخلی نیز می توانند بعد از ارتقا، با رنو همكاری داشته باشند.
وی همچنین به همكاری جدید خودرویی دیگری اشاره كرد و گفت: شركت فولكس واگن،‌ شركت ایرانی «ماموت» را انتخاب كرده است.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: شركت ماموت یك معاونت با نام «خودكفایی» در سازمان خود تعریف كرده و قرار است انجمن قطعه سازان، سازندگان داخلی را در بخش های مختلف از جمله سیستم تعلیق، سیستم ترمز، سیستم سوخت و ... برای همكاری با ماموت معرفی كند.
وی از برگزاری جلسه‌ای با فولكس واگن در هفته جاری خبرداد و گفت: برای خودكفایی و انجام هماهنگی‌های لازم در همكاری با این خودروساز آلمانی نیز مذاكراتی پیش رو است؛ ضمن اینكه برخی از اعضای انجمن قطعه‌سازان آلمان نیز اكنون در ایران حضور دارند و با آنها نیز مذاكراتی برای همكاری‌های مشترك و انتقال تكنولوژی انجام خواهیم داد.
بیگلو در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های هیات مدیره جدید انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو پرداخت و گفت: پنج كمیته «بانكی»، «بیمه و مالیات»، «گمرك و تعرفه ها»، «ارتباط با خودروسازان» و «توسعه كسب و كار» برای رسیدگی به مباحث مبتلابه قطعه سازان تشكیل شده است.
به گزارش ایرنا، «امیرحسین قناتی» سخنگوی شورای سیاست گذاری خودرو پنجشنبه گذشته در چهل و پنجمین جلسه این شورا اعلام كرد: میزان تولید انواع خودرو در كشور از ابتدای امسال تا پانزدهم آبان ماه جاری به 753 هزار و 580 دستگاه رسید كه در مقایسه با مدت مشابه پارسال 30.9 افزایش داشته است.
وی افزود: با توجه به افزایش تولید خودرو در كشور و تحقق 99 درصدی برنامه های پیش بینی شده تاكنون، تا پایان امسال به اهداف تعیین شده دراین بخش دست خواهیم یافت.
براساس برنامه ریزی های انجام شده و با توجه به سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو كشور در سال 1404 باید به سه میلیون دستگاه در سال افزایش یابد و یك سوم آن صادر شود.
بعد از اجرای برجام روابط خودروسازان داخلی با همتایان بین المللی گسترش یافته است. ایران خودرو با پژو قرارداد ایجاد شركتی جدید منعقد كرد و تفاهم نامه اولیه ای نیز میان سایپا و سیتروئن به امضا رسیده است.
علاوه بر این، شركت رنو فرانسه و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) تاسیس شركت مشترك جدیدی را كلید زدند و مذاكره برای همكاری های دیگر نیز در حال انجام است.
اقتصام**9189** 2023** خبرنگار: اسماعیل داودی ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر