۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۳۶
کد خبر: 82306125
T T
۰ نفر
علیرضا حیدری: افق كشتی پهلوانی در المپیك/ مسابقات قاره ای در دستور كار است

مسكو - ایرنا - علیرضا حیدری رئیس فدراسیون جهانی كشتی پهلوانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام كرد: در چارچوب توسعه كشتی پهلوانی ایران در سطح جهان و قرار گرفتن آن در مسابقات المپیك، برگزاری این رقابت ها به صورت قاره ای برنامه ریزی می شود.

حیدری روز یكشنبه در حاشیه نخستین رقابت های جهانی كشتی پهلوانی در مینسك پایتخت بلاروس به اشاره به قهرمانی تیم ایران در این دوره گفت كه این ورزش به عنوان هدیه ای از فرهنگ و تمدن كهن ایران زمین به جهان مورد استقبال قرار گرفته است.
وی اظهار كرد: شركت 38 كشور از قاره های مختلف در رقابت های جهانی مینسك با تركیبی از كشتی گیران و مربیان برتر در دوره نخست مسابقات، نشان می دهد، كشتی پهلوانی مورد توجه ویژه مسئولان ورزشی كشورهای مختلف و همچنین ورزشكاران این رشته قرار گرفته است.
دارنده شش مدال طلای جهانی و المپیك همچنین تاكید كرد: هدف گذاری نهایی فدراسیون بین المللی كشتی پهلوانی اتحادیه جهانی قرار گرفتن در فهرست بازی های المپیك است و نخستین گام در این راه تقویم برنامه برگزاری مسابقات قاره ای به شیوه كشتی فرنگی و آزاد است.
رئیس فدراسیون بین المللی كشتی پهلوانی تاكید كرد: زمینه های فراوانی برای همكاری كشورها و پذیرش عضویت جدید فراهم شده است و برگزاری نخستین دوره رقابت های كشتی پهلوانی در مینسك نیز نشان داد، چشم انداز مناسبی برای جهانی تر شدن این ورزش ایرانی وجود دارد.
حیدری همچنین دوره های بعدی مسابقات جهانی این كشتی با توجه به تجربه برگزاری نخستین رقابت های جهانی در مینسك را گسترده تر و كیفی تر پیش بینی كرد.
وی در پایان مصاحبه با ایرنا، نقش ویژه ایران به عنوان متولی ارتقای ورزش ملی كشتی پهلوانی در جهان را بسیار مهم بر شمرد و تاكید كرد كه باید برنامه ریزی های گسترده و پشتیبانی های جدی از برگزاری مسابقات این رشته در سطوح مختلف چند كشوری و قاره ای انجام گیرد.
نخستین دوره مسابقات قهرمانی جهان كشتی پهلوانی كه روز شنبه با حضور پهلوانان 38 كشور در مینسك پایتخت بلاروس برگزار شد شنبه شب با قهرمانی تیم ملی جمهوری اسلامی و مدال آوری همه كشتی گیران ایرانی پایان یافت.
گروه شش نفره كشتی گیران ایرانی در این رقابت های فشرده و یك روزه توانستند با چهار طلا، یك نقره و یك برنز، عنوان قهرمانی این مسابقات را كه تمامی رقابت های اوزان آن در یك روز برگزار شد، كسب كنند.
حمید الهیان در وزن 70 كیلوگرم، اسماعیل نجاتیان 90 كیلوگرم، جواد محجوب 100 كیلو گرم و در به اضافه 100كیلوگرم احمد میرزاپور مدال طلا كسب كردند.
جلال علیزاده در وزن 60 كیلوگرم نشان نقره كسب كرد و پهلوان احمد جفاكش نیز در 80 كیلوگرم به نشان برنز دست یافت.
مسابقات با حضور حیدری، رسول خادم، موسی مومنی، محمدرضا صبوری سفیر ایران در بلاروس و شماری از مقام های ورزشی این كشور، نمایندگان كشورهای حاضر و تماشاگران پرشمار در كاخ ورزش مینسك برگزار شد.
همچنین این رقابت ها شاهد حضور گروه مرشدی زورخانه ای عباس نارنجی و سیدمجید نقیب زاده از شهرستان سبزوار استان خراسان رضوی بود كه هنگام آغاز رقابت های تعیین قهرمانی و اهدای مدال ضرب را به صدا در می آوردند و حال و هوای ویژه ای به مسابقات می دادند كه مورد توجه تماشاگران، خبرنگاران، عكاسان و فیلمبرداران قرار گرفت.
علیرضا زندی سرپرست كاروان ایران و عبدالرضا كارگر سرمربی، محمدعلی صحرایی، نادر صدیقی و محسن محمدی مربیان تیم در این رقابت ها بودند.
جهان پهلوان عیسی مومنی مدیر كشتی های سنتی فدراسیون كشتی جمهوری اسلامی نیز در مسابقات جهانی بلاروس 2016 حضور داشت.
تیم های ملی كشتی پهلوانی آرژانتین، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، بلاروس، برزیل، بلغارستان، كانادا، كوبا، استونی، فنلاند، فرانسه، گرجستان، آلمان، یونان، گواتمالا، مجارستان، اندونزی، هند، ایران، ایتالیا، قزاقستان، قرقیزستان، لتونی، لیتوانی، مولداوی، هلند، پاكستان، پاناما، لهستان، پورتوریكو، روسیه، صربستان، اسلواكی، تاجیكستان، تركیه، اوكراین، آمریكا و ازبكستان در این دوره از رقابت ها حضور داشتند.
اروپام ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا