۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82306147
T T
۰ نفر

آب زنید راه را، عاشقان كربلا می رسند

۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82306147
آب زنید راه را، عاشقان كربلا می رسند

بغداد-ایرنا- جوانان جاده را آب و جارو می كنند ، یكی با فرچه ستون های موكب را رنگ نو می زند و دیگری بشقاب ها را می شوید ، یكی هم پتوها و تشك ها را جلو آفتاب می اندازد و هاتفی بانگ بر می آورد، گویی می خواند، 'آب زنید راه را، عاشقان كربلا می رسند.

جنب و جوش بچه موكبی ها در مسیر بغداد به كربلا هر روز بیشتر می شود ، امسال زائران زودتر از موعد آمده اند، حداقل یك هفته زودتر، این حركت زودهنگام اصحاب موكب را غافلگیر كرده است ،نمی خواهند از خدمت زوار حسینی محروم شوند.
مسیر بغداد، یكی از مهمترین مسیرهای حركت زائران اربعین است، زوار پایتخت و استان های شمالی از این مسیر بغداد، راهی كوی سالار شهیدان می شوند و اصحاب موكب ، با برپایی هیات ها، خیمه ها و آماده سازی حسینیه های بین راهی، كمر خدمت به زوار اربعین حسینی را بسته اند .
خبرنگار ایرنا كه از جمعه گذشته به همراه سایر زئران اربعین ، برای كاستن از ازدحام جمعیت 10 روز زودتر پیاده از بغداد راهی كربلا شده ،در مسیر شاهد تكاپوی اصحاب موكب ها برای پذیرایی از زایران حسینی است.
بسیاری از ارباب موكب ها در مسیر مشاهده شدند كه صدها پتو و تشك را جلو آفتاب انداخته بودند تا برای استراحت و خواب زایران در شب های پیش رو ، آماده شوند.
همچنین برخی موكب ها در حال كابل كشی و فراهم كردن روشنایی محل موكب و حركت زایران بودند تا زواری كه در شب حركت می كنند، مسیر حركت آنها نورانی باشد.
مشاهده یكی از موكب ها كه یك خیمه كوچك برای پینه دوزی كفش ها و دمپایی ها و ساك زوار دایر كرده بود، نشان می داد خادمان اربعین حسینی تصمیم گرفته اند همانند سال های گذشته هیچ چیزی را در خدمات دهی به زوار حسینی فراموش نكنند.
در مسیر بغداد به كربلا ده ها راس گاو، گوسفند و شتر مشاهده می شود كه اصحاب مواكب برای ذبح آنها و پذیرایی از زوار حسینی، فراهم كرده اند.
برخی از گروه های مقاومت اسلامی نیز در این مسیر در حال تدارك نمایشگاه های ویژه شهدای دفاع از عتبات عالیات و مبارزه با تروریسم تكفیری هستند كه تصاویر گسترده شهدا به این فضای معنوی ، در محور بغداد روحانیت ویژه ای به این منطقه بخشیده است.
محور بغداد در سال های نه چندان دور، یكی از محورهایی بود كه تروریست های تكفیری به كمین زائران اربعین حسینی می نشستند و آنها را هدف قرار می دادند و در فاجعه بارترین آن كه سال 1387 رخ داد ، یك تروریست انتحاری ، با منفجر كردن خود در چادر زنان در اسكندریه بیش از 70 نفر را شهید كرد، اما امروز منطقه لطیفیه، اسكندریه و محمودیه كه در 2005 تا 2008 به مثلث مرگ معروف شده بود، شاهد دهها موكب حسینی است و زوار آسوده خاطر از این محور عبور می كنند.
گرچه مواكب در مسیر بغداد تازه در حال دایر كردن هیات های خود بودند اما هر آنچه داشتند در طبق اخلاص گذاشته به زوار تقدیم می كردند، یكی چای آماده می كرد، یكی شیر می داد و برخی نیز به صورت فوریتی غذایی آماده و به زوار تقدیم می كرد.
این درحالی است كه هنوز حركت گسترده زائران بغداد و استان های شمالی بطور جدی آغاز نشده و انتظار می رود، پنج روز مانده اربعین حسینی، موج عظیم زائران محور شمالی كربلا آغاز شود.
در میان زائران حسینی محور كربلا، تعداد قابل توجهی از زایران ایرانی مشاهده می شوند كه بعد از اتمام زیارت امامین كاظمین (ع) در شمال بغداد، به شوق زیارت اباعبدالله الحسین (ع) و ابوالفضل عباس (ع) به سوی كربلا در حركت هستند .
همان طور كه استاندار كربلا پیشتر به خبرنگار ایرنا گفته بود، مسوولان امنیتی در محور بغداد به كربلا به دلیل شدت نگرفتن حركت زوار، به خودروهای شخصی اجازه ورود به كربلا می دهند، امری كه باعث تسهیل بازگشت زایران و تخلیه سریع كربلا از زوار می شود.
خبرنگار ایرنا در طول محور حركت پیاده روی زوار به سمت كربلا و بازگشت آنها شاهد حركت روان زوار بود و كمترین ازدحام جمعیت را در مسیر و داخل شهر كربلا مشاهده نكرد و فراهم بودن صدها خودرو شخصی و دولتی برای تخلیه سریع زوار از داخل كربلا، باعث شده بود كه حركت زائران در داخل كربلا روان باشد.
خاورم *353*1770*1579
انتشار دهنده : مرضیه فاتحی علیشاه