۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۸:۳۷
کد خبر: 82307099
T T
۰ نفر
نامزد سوسیالیست پیروز انتخابات ریاست جمهوری مولداوی شد

مسكو - ایرنا - ایگور دودون از حزب سوسیالیست در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مولداوی در اروپا از جمهوری های سابق شوروی پیروز شد.

به گزارش ایرنا، كمیسیون مركزی انتخابات مولداوی بامداد امروز (دوشنبه) در گزارشی اعلام كرد: پس از شمارش 99/09 درصد آرا «ایگور دودون» (نامزد حزب سوسیالیست) 53/12 درصد آرا را كسب كرده است.
خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از این گزارش نوشت: مایا ساندو رهبر حزب «اقدام و همبستگی» (نامزد حامی غرب از حزب راست میانه) 46/88 درصد آرا را به دست آورده است.
دودون پس از انتشار گزارش كمیسیون مركزی انتخابات مولداوی، در جمع خبرنگاران حاضر شد و پیروزی خود در انتخابات را اعلام كرد.
وی گفت: با اطمینان می توانم بگویم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شدیم. تا كنون 50 درصد آرا به اضافه یك رای را به دست آورده ایم كه پیروزی در دور دوم است.
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مولداوی روز یكشنبه برگزار شد.
دور نخست انتخابات برای تعیین رئیس جمهوری مولداوی كه نخستین انتخابات برای برگزیدن این مقام در 20 سال اخیر بود روز 12 آبان ماه برگزار شد
در 20 سال اخیر پارلمان مولداوی رئیس جمهور را انتخاب می كرد.
مولداوی كه با حدود 3/5 میلیون نفر جمعیت فقیرترین كشور در اروپا است با مسائل مختلف از جمله رسوایی‌های مالی و فساد دست به گریبان است.
نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مولداوی دو گروه برقراری ارتباط عمیق تر تجاری با روسیه‌ و دسته دوم نیز در پی پیوستن به اروپا بودند.
سال گذشته مولداوی با اعتراض های سیاسی و ناآرامی های گسترده روبه‌رو شد كه علت آن ناپدید شدن مرموز یك میلیارد دلار از سه بانك این كشور بود كه باعث شد، حمایت مردم از دولت ائتلافی طرفدار غرب تضعیف شود.
بیش از 40 درصد مردم مولداوی روزانه با كمتر از پنج دلار زندگی می‌كنند و میانگین ماهانه درآمدی سرانه در این كشور 240 دلار است.
آخرین رییس جمهوری منتخب مولداوی سال 1996 از سوی اعضای پارلمان انتخاب شد.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا