به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه با 112 رای موافق، 52 رای مخالف، 8 رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر با یك فوریت طرح اصلاح ماده 1 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصورف سوخت موافقت كردند.
با تصویب نمایندگان ، این طرح با اولویت در دستور كار مجلس قرار خواهد گرفت.
طرح اصلاح ماده 1 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت با 116 امضا به هیات رییسه تقدیم شده بود.
حسینعلی حاجی دلیگانی به عنوان نماینده امضا كنندگان این طرح با بیان اینكه طی سال های گذشته هیچ نظارتی بر مصرف سوخت در كشور وجود نداشته و تنها قیمت بنزین افزایش پیدا كرده است، گفت: افزایش قیمت بنزین تاثیری در كاهش مصرف سوخت نداشت و طی تصمیم دولت و مجلس در سالیان گذشته برای كاهش مصرف سوخت، سامانه هوشمند و كارت سوخت طراحی شد.
نماینده مردم شاهین شهر و میمه در مجلس ادامه داد: اما در سال 95 و در زمان تصویب لایحه بودجه پیشنهاد یكی از نمایندگان در حفظ كارت سوخت، افزایش قیمت بنزین، دو نرخی شدن و سهمیه بندی شدن آن مورد توجه قرار گرفت.
وی با یادآوری این موضوع كه در اصلاحیه بودجه سال 95 دولت پیشنهاد حذف كارت سوخت را داد و نمایندگان نیز به دلیل نگرانی از سهمیه بندی شدن و افزایش قیمت با حذف كارت سوخت موافقت كردند، خاطر نشان كرد: اما باید گفت كه وجود كارت سوخت و سامانه هوشمند ثمرات مهمی را در كاهش مصرف انرژی و سوخت در كشور داشته است. همچنین با كارت سوخت از قاچاق و افزایش مصرف بنزین جلوگیری می شود.
عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: با سامانه هوشمند كارت سوخت 73.6 میلیون لیتر بنزین در سال 90 به 59.9 میلیون لیتر كاهش پیدا كرد. همچنین در سال 85 روزانه 27.5 میلیون لیتر بنزین از كشورهای خارجی به كشور وارد می شد كه این میزان نیز با حفظ كارت سوخت كاهش پیدا كرد.
وی خاطرنشان كرد: از سوی دیگر كارت سوخت برای كشور منفعت های اقتصادی بسیاری نیز داشت و در 8 سال گذشته بنابر گزارش مركز پژوهش ها با استفاده از كارت سوخت 100 میلیارد دلار منفعت اقتصادی برای كشور به وجود آمده است بنابراین حفظ كارت سوخت از اهمیت بسزایی برخوردار است.
مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس نیز در مخالفت با این طرح اظهار داشت: استفاده از این كارت باعث تلف شدن وقت مردم می شود درحالیكه هزینه نگه داری این سیستم در كشور بسیار بالا است.
وی تصریح كرد كه لزومی ندارد این طرح با فوریت بررسی شود.
علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس نیز در موافقت با این طرح اظهار داشت: استفاده از كارت سوخت ضمن ارایه اطلاعات ارزشمند از وضعیت ناوگان حمل و نقل و مصرف سوخت انواع خودرو، شفافیت عرضه سوخت را افزایش می دهد و از قاچاق جلوگیری می كند.
وی گفت: ضمن اینكه با اجرای سیاست های مختلف قیمتی و غیرقیمتی بر بستر آن می توان مصرف سوخت را كاهش داد و همچنین قیمت ها را طبق هدفمندسازی یارانه ها اصلاح كرد.
عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان كرد: تصویب این طرح از قاچاق بنزین جلوگیری می كند و همچنین با حفظ حداقل های سخت افزاری و نرم افزاری سامانه هوشمند بنزین، فضای اجتماعی را برای احیای مجدد آن در آینده اماده نگه می دارد.
این طرح دارای دو ماده است. در ماده 1 آمده است: در ماده 1 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب 18 آذرماه 1386 عبارت 'از طریق عرضه بنزین و گازوییل در بخش حمل و نقل با استفاده از كارت هوشمند سوخت' جایگزین عبارت 'از طریق عرضه بنزین و گازوییل در بخش های حمل و نقل و صنعت و كشاورزی با الویت كارت هوشمند سوخت' شود.
براساس ماده 2 این طرح یك تبصره به شرح زیر به ماده 1 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت الحاق می شود: تبصره- دولت مجاز است به منظور ترغیب مصرف كننده به استفاده از كارت هوشمند سوخت مختص هر خودرو از سیاست های انگیزشی در چارچوب قوانین و مقررات استفاده كند.
سیام**9103**1553
خبرنگار: حمید شهریاری
انتشاردهنده: كتایون لامع زاده
تهران- ایرنا- نمایندگان مجلس شورای اسلامی فوریت طرحی را تصویب كردند كه در صورت تصویب و تایید نهایی ، كارت سوخت ماندگار خواهد شد.