۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۴۷
کد خبر: 82311679
T T
۰ نفر

عشاير استان اردبيل تسهيلات ويژه مي گيرند

۲۶ آبان ۱۳۹۵، ۲۰:۴۷
کد خبر: 82311679
عشاير استان اردبيل تسهيلات ويژه مي گيرند

اردبيل - ايرنا - مديركل امور عشايري استان اردبيل گفت: بزودي 70 ميليارد ريال از محل اعتبارات خشكسالي براي ارائه تسهيلات به عشاير اين استان اختصاص خواهد يافت.

قادر هنرمند روز پنجشنبه در نشستي با فرماندار بيله سوار بر لزوم افزايش اعتبارات به قشر مولد و محروم تاكيد كرد و افزود: جامعه عشايري و روستايي از بسياري از امكانات شهرنشينان محروم هستند و با توجه به اين موضوع براي كمك و حمايت از آنها در شوراي برنامه ريزي استان و سازمان امور عشاير كشور پيشنهادهايي در قالب سند چشم انداز مطرح شده است.
وي گفت: از آن جمله اين طرح ها مي توان به برنامه ريزي براي تدوين قانون ساماندهي جامعه عشايري اشاره كرد.
او همچنين از ارائه خودروي جديد به امور عشايري بيله سوار خبر داد و افزود: در دولت تدبير و اميد امور عشايري استان عملكرد قابل قبولي داشته و توانستيم بسياري از مشكلات و كاستي هاي اين قشر زحمتكش را برطرف كنيم.
او اظهار كرد: امسال 80 نفر از عشاير بيله سوار براي برخورداري از پنل خورشيدي ثبت نام كردند كه تاكنون براي 50 نفر از اين افراد دستگاه پنل خورشيدي ارائه شده و بر اساس تفاهم نامه امضا شده بين شركت برق و امور عشاير استان 85 درصد از اين هزينه توسط اين شركت و 15 درصد نيز به عنوان خودياري توسط متقاضيان تامين مي شود.
وي با اشاره به اينكه عشاير بايد مورد حمايت قرار بگيرند تشريح كرد: در واگذاري پنل خورشيدي اولويت اول با عشايري است كه در هيچ يك از مناطق اسكان آنها (سردسيري و گرمسيري) برق وجود ندارد و در مرحله بعد به عشايري كه در يكي از مناطق اسكان خود فاقد برق هستند نيروگاه خورشيدي قابل حمل واگذار مي‌شود.
وي گفت: در راستاي آبرساني به عشاير بيله سوار سالانه 17ميليون ليتر آب از طريق تانكرهاي سيار امور عشايري براي
مناطق عشاير نشين اين شهرستان ارائه خدمات مي شود.
به گزارش ايرنا از روابط عمومي فرمانداري بيله سوار ، فرماندار بيله سوار هم گفت: با هدف حمايت از خانوارهاي عشايري كه دام‌ هايشان در اثر بيماري تب برفكي و حوادث طبيعي و همچنين تلفات جاده اي هنگام كوچ آسيب ديده‌ و از بين رفته
تسهيلات بانكي با مدت بازپرداخت پنج ساله با بهره چهار درصد پرداخت مي‌شود.
آرام حليم افزود: امسال مرحله اول پرداخت تسهيلات با اعتبار پنج ميليارد ريال آغاز شده و تاكنون براي 80 نفر از عشاير اين شهرستان نيز تسهيلات كم بهره باسه ميليارد و 500 ميليون ريال پرداخت شده و مابقي نيز در حال ارائه به عشاير است.
وي تشريح كرد: امروز عشاير منطقه خط مقدم دفاع ملت در مقابل جنگ اقتصادي هستند و مفهوم كامل اقتصاد مقاومتي را بايد به عينه در زندگي قشر عشاير جستجو كرد و عشاير از تمام طبيعت بهره مي‌گيرند و در دورترين نقاط و با سخت ترين شرايط و سختي‌ ها توليد را برپا نگه مي دارند و بخش عظيمي از مواد غذايي كه مردم ما از آن بهرمند هستند به دست عشاير توليد مي‌شود.
حليم با اشاره به اينكه 50 درصد راههاي عشايري اين شهرستان نياز به بازسازي و شن ريزي دارد افزود: بيله سوار از
لحاظ تعداد قشلاقات عشايري و هم از لحاظ راههاي عشايري كه 720 كيلومتر است در سطح استان اردبيل جز اولين شهرستان ها است و اين آمار ارزش فعاليت اين اداره را در شهرستان پر اهميت تر كرده است.
عشاير شاهسون در قالب 15 هزار خانوار و جمعيتي بيش از 80 هزار نفر حدود شش درصد از جمعيت استان اردبيل را تشكيل مي دهند.
عشاير استان اردبيل به پرورش بيش از 1.5 ميليون واحد دامي مشغول هستند كه نيمي از سال را در قشلاقات مغان و نيمي ديگر را در ارتفاعات سبلان و كوههاي باغرو و بزغوش سپري مي كنند.
عشاير استان اردبيل با توليد سالانه 43 هزار تن شير ، پنج هزار و 400 تن پنير ، 12 هزار تن گوشت ، يك هزار و 500 تن پشم و 14 هزار متر مربع انواع فرش ، گليم و جاجيم به ارزش دو هزار و 500 ميليارد ريال نقش بسزايي در رشد اقتصاد استان اردبيل دارند.
ايل شاهسون سومين ايل بزرگ كشور است.
خبرنگار: گيتي طالبي ** انتشار دهنده: سيفعلي موسي زاده
6018/6016