۲۸ آبان ۱۳۹۵، ۶:۱۸
کد خبر: 82312989
T T
۰ نفر
فراكسیون حزب الله تشكیل سریع دولت وحدت ملی و فراگیر لبنان را خواستار شد

بیروت – ایرنا – فراكسیون حزب الله ( وفاداری به مقاومت) در پارلمان لبنان با صدور بیانیه ای بر ضرورت تشكیل سریع دولت وحدت ملی و فراگیر لبنان تاكید كرد و خواستار حضور همه گروه های سیاسی در آن شد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه فراكسیون حزب الله كه در پایان نشست هفتگی آن كه عصر دیروز(پنجشنبه) به ریاست « محمد رعد» تشكیل شد، آمده است: دولت جدید لبنان باید بیانگر روح شراكت، همكاری و همبستگی لبنانی ها و متناسب با آرزوهای ملت لبنان به ویژه در آغاز مرحله جدید و دوره ریاست جمهوری ژنرال « میشل عون» باشد.
فراكسیون حزب الله از همه گروه های سیاسی خواسته است تا تمایلشان برای شراكت در دولت جدید را به طور عملی نشان دهند و ضمن رعایت دو اصل صداقت و شفافیت از برخی حساسیت ها و اعتراض ها اجتناب كنند.
در بیانیه این فراكسیون تصریح شده است كه تقویت ثبات و حفظ امنیت ، اهتمام به حل مشكلات معیشتی و خدماتی ملت لبنان و تصویب قانون عادلانه انتخابات مبتنی بر اصل نسبیت از اولویت های مرحله جدید لبنان است.
در بخشی دیگراز این بیانیه آمده است: دولت ها و ملت ها باید اقدامات اخیر تحریك كننده رژیم صهیونیستی مانند ممنوعیت پخش اذان را كه با سوء استفاده از تحولات بین المللی اتخاذ كرده است، بشدت محكومیت كنند و در كنار ملت فلسطین و قضیه عادلانه و مشروع آنان بایستند.
فراكسیون حزب الله خاطرنشان كرده است:ممنوعیت گفتن اذان در قدس شریف بخشی از نقض مكرر و روزانه حقوق و كرامت ملت فلسطین و همه ملت های مسلمان است و تنها راه مقابله با این رژیم اشغالگر مقاومت است.
در بیانیه فراكسیون حزب الله تاكید شده است كه جهان باید مسئولیت خود را در مقابل اقدامات جنایت آمیز و تحریك كننده رژیم صهیونیستی كه ناقض حقوق ملت فلسطین است، برعهده بگیرد.
فراكسیون حزب الله با تكریم موفقیت های ملی كه مقاومت برای لبنان و همه لبنانی ها محقق ساخته است، خاطرنشان كرده است:همكاری بین ارتش ، ملت و مقاومت سپری مستحكم در مقابل همه خطرهای راهبردی فراروی لبنان و زمینه ساز تقویت فرصت پیشرفت لبنان و ایجاد شرایط مناسب برای دستگاه های دولتی لبنان است تا به وظایت خود برای حمایت از لبنان و ملت لبنان عمل كنند.
این فراكسیون با گرامی داشتن 22 نوامبر سالروز استقلال لبنان، از ایثارگری ها و تلاش های ویژه فرماندهی ، افسران و سربازان ارتش لبنان و دستگاه های امنیتی برای مقابله با تروریست ها و تعقیب ، كشف و انهدام باندهای تروریستی و جلوگیری از جنایات آنها قدردانی كرده است.
فراكسیون حزب الله همچنین بر التزام خود به سیاست های ملی برای آزادسازی لبنان از هرگونه وابستگی ، تقویت روابط منطقه ای و بین المللی بر اساس اصل حفظ حاكمیت ملی و احترام متقابل و منافع مشترك تاكید كرده است.

** تشكیل سریع دولت جدید اما بدون شتابزدگی
براساس این گزارش ، فراكسیون « تغییر واصلاح» در پارلمان لبنان هم با صدور بیانیه ای بر ضرورت تشكیل دولت جدید لبنان در « زمانی معقول» ، تاكید و خاطرنشان كرد: شتابزدگی در آغاز مرحله جدید لبنان كه باید با قدرت و اقتدار آغاز شود، مطلوب نیست.
در بیانیه این فراكسیون كه عصر دیروز(پنجشنبه) به ریاست« جبران باسیل» رئیس این فراكسیون و رئیس حزب جریان آزاد ملی تشكیل شد، آمده است: به نفع احدی نیست كه مانع آغاز دوره جدید لبنان شود زیرا ملت لبنان به این مرحله دل بسته و امیدوار شده است.
در این بیانیه تصریح شده است:روند تشكیل دولت جدید لبنان خوب است اما برای تكمیل به زمان نیاز دارد.
فراكسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان خاطرنشان كرده است كه نام هیچ طرفی را برای شركت در دولت جدید لبنان وتو نكرده است و برخی ادعاهای مطرح در این زمینه بی اساس و كذب است.
در بیانیه این فراكسیون آمده است:ما خواستار تشكیل دولت وحدت ملی بر اساس قانون اساسی و منشور ملی هستیم و با منطق وتو علیه دیگران ، خود و همپیمانان مخالف می باشیم.
این فراكسیون تاكید كرده است كه از مواضع و اقدام های ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری و « سعد حریری» نخست وزیر مامور تشكیل دولت حمایت می كند و از همه فراكسیون های پارلمانی می خواهد برای رسیدن به هدف تشكیل دولت وحدت ملی با آنها همكاری كنند.
در این بیانیه اضافه شده است: ما خواستار تصویب قانون جدید انتخابات پارلمانی هستیم اما معتقدیم كه برداشتن هر گام اساسی در این زمینه مستلزم تشكیل دولت جدی است و به معنای دیگر قبل از تشكیل دولت نمی توان قانون جدید انتخابات را در پارلمان لبنان تصویب و یا حتی انتخابات پارلمانی را در موعد مقرر( ماه مه 2017) برگزار كرد.
خاورم *1324** انتشار دهنده: فردین پازوكی